واقعیتی تلخ تر از زهر! / درباره حادثه طبس

واقعیتی تلخ تر از زهر! / درباره حادثه طبس

جام نیوز:

یکی از بزرگترین وقایع تاریخ سی و سه ساله انقلاب اسلامی، عملیات نظامی آمریکا در صحرای طبس و شکست مفتضحانه آنها به اذن و اراده خداوند متعال است. حادثه ای که هرگز از ذهن و یاد آمریکاییها پاک نخواهد شد، حتی اگر خود ما آن را فراموش کنیم!

۵ اردیبهشت هرسال به مناسبت این روز بزرگ، مراسمی در محل وقوع حادثه برگزار می گردد. امسال گویا قصد دارند عظمت کار را قدری بیشتر کنند و برنامه ای آبرومند برگزار کنند.

یکی از برنامه های جانبی این مراسم، نمایشگاهی از کتاب های منتشر شده مرتبط با واقعه طبس است. حقیر موظف شدم تمام کتاب هایی که در این رابطه منتشر شده تهیه کنم.

در کمال ناباوری و پس از جستجو، تنها ۱۱ عنوان کتاب پیدا کردم. تازه از این ۱۱ عنوان، ۲ عنوان نوشته خود آمریکایی هاست، ۱ عنوان کتاب کودک است و ۱ عنوان هم ترجمه دیگری از کتاب امریکایی هاست! (به پینوشت همین پست مراجعه نمایید)

به نظرم این یعنی عمق فاجعه!

یکی از دغدغه های تبیین و صدور انقلاب اسلامی، کم کاری در حوزه نشر کتاب فاخر در عرصه تاریخ و وقایع مهم انقلاب بوده و هست که در بیانات رهبرمعظم انقلاب نیز به چشم می خورد، با این وضعیت مشکل است مفاهیم و اعتبارات انقلاب را به نسل های آینده منتقل کرد، چه برسد به صدور انقلاب!

البته شکی نیست که ریشه های این انقلاب در آسمان است و امروزه مفاهیم انقلاب خمینی تا قاره های دور نیز رسیده است، اما وظیفه ثبت و ضبط و حراست از تاریخ انقلاب به عهده ماست و توجیهی برای فرار از این تکلیف نخواهد بود.

دوست و دشمن معترفند که شکست آمریکا در صحرای طبس چیزی جز معجزه الهی نبوده است. آیا ارزش این معجزه بزرگ به قدر تلاش برای انتشار حداقل ۵ رمان و داستان فاخر نیست؟!

به هرحال ما که دل مان به درد آمد! ای کاش مسئولین تقویم فرهنگی اندکی توجه به مسائل فرهنگی هم داشتند…

پــــــــــــــــــ یـــــــــــ نوشتـــــ

عناوین کتب مرتبط با حادثه طبس:

ـ واق‍ع‍ه‌ طب‍س‌ و الام‍دادات‌ ال‍غ‍ی‍ب‍ی‍ه‌/ وزاره‌ الارش‍اد اس‍لام‍ی‌،دائ‍ره‌ ال‍ت‍خ‍طی‍ط و ال‍ت‍ن‍س‍ی‍ق‌ لاع‍لام‌ ال‍خ‍ارج‍ی/۱۳۶۳ (به زبان عربی).
ـ نیروی دلتا از پلی‌می تا طبس/ چ‍ارل‍ی‌ ب‍ک‍وی‍ث‌ و دون‍ال‍د ن‍اک‍س‌؛ ت‍رج‍م‍ه‌ رض‍ا ف‍اض‍ل‌ زرن‍دی‌ / امیرکبیر / ۱۳۶۵.
ـ حادثه طبس / چارلی بکویث؛ ترجمه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم / جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی (قم) / ۱۳۶۷.
ـ طبس، مصداقی بر سوره فیل(نگرشی بر ماجرای فیل) / ترجمه و تنظیم دانشجویان مسلمان پیرو خط امام خمینی‌(ره) / مرکز نشر اسناد لانه جاسوسی / ۱۳۷۰.
ـ خال خالی و طوفان شن / محمد انجم شعاع / قلم آشنا / ۱۳۸۰.
ـ ماجرای طبس / علی‌ اشرف پرگاری / پرگار / ۱۳۸۰.
ـ عقاب در آتش (روای‍ت‍ی‌ از شکست آمریکا در طبس) / عباس آقایی/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی / ۱۳۸۵.
ـ به سوی طبس/ ویلی شیرک لوند،ترجمه فرخنده نیکو و ناصر زراعتی/خانه هنر و ادبیات گوتنبرگ/ ۱۳۸۵.
ـ شکست طبس / مریم جمشیدی / کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / ۱۳۸۵.
ـ طبس/ رها مولویان / روزنامه ایران، موسسه انتشاراتی / ‏‫‏‏۱۳۸۷.
ـ هجوم با نگاهی به زندگی شهید محمد منتظرقائم/ حمید نوایی‌لواسانی / نشر شاهد / ۱۳۸۷.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 13 =