تأخیر ۳۳ ساله برای ثبت شکست آمریکا در طبس/ احداث موزه را دریابید

تنها بازمانده تیم بررسی واقعه شکست آمریکا در طبس، ثبت ملی این واقعه را مثبت ارزیابی می‌کند اما نسبت به تأخیر در ثبت این حادثه با گذشت ۳۳ سال از وقوع آن و عدم راه‌اندازی یک موزه در این منطقه، گله دارد.

خبرگزاری فارس: تأخیر ۳۳ ساله برای ثبت شکست آمریکا در طبس/ احداث موزه را دریابید

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، واقعه شکست آمریکا در طبس در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری ثبت آثار تاریخی و مکان – رخدادها در سال جاری طی روزهای اخیر، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تحت عنوان «صحرای طبس» به ثبت ملی رسید. 

امیر سرتیپ خلبان محمد کریم عابدی، متولد ۱۳۲۸ و جانباز شیمیایی ۸ سال دفاع مقدس، تنها بازمانده تیم بررسی واقعه شکست آمریکا در طبس است که به بهانه ثبت ملی این واقعه، در گفت وگویی اوضاع آن روزهای طبس و شرایط امروز آن را بازخوانی و مرور کرده ایم.

فارس: رسانه ها همیشه روزهای ابتدای اردیبهشت، سراغ شما را می گیرند تا از واقعه ۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ در طبس بگویید اما این بار، علت بازخوانی واقعه طبس، ثبت ملی آن به عنوان یک مکان – رخداد در فهرست میراث ملی کشور است، آیا از این موضوع خبر داشتید؟

عابدی: نه، این موضوع، خیلی خوب است اگر واقعه شکست آمریکا در طبس را ثبت کرده باشند، ارزش دارد. اما مهم این است که ۳۳ سال از واقعه طبس می گذرد و به رغم اینکه خود مقام معظم رهبری عنایت داشته اند  و خودشان هم در این عملیات حضور داشتند و دستور فرمودند که در صحرای طبس ماکت هایی از این واقعه گذاشته شود و موزه در آنجا راه اندازی شود هنوز این موضوع به نتیجه نهایی نرسیده است.

فارس: دستور مقام معظم رهبری در این باره خطاب به کدام دستگاه ها بوده است؟

عابدی: هم به دولت و هم به مرکز حفظ آثار دفاع مقدس دستورات صادر شد اما موضوع این است که در این جریان، غفلت صورت گرفت البته اقداماتی انجام شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است، مثلاً زمین، مشخص است، بخشی از ماکت ها آماده شده اما هنوز کامل نیست.

فارس: حرکت فعلی برای ثبت ملی واقعه طبس را چطور ارزیابی می کنید؟

عابدی: حرکت مبارکی است اگر چه دیر انجام شده است. بعد از ۳۳ سال باید بپرسیم که چه اتفاقی افتاده است که حالا داریم این کار را انجام می دهیم، در سال ۱۳۹۰ با رئیس جمهور صحبتی داشتم که ایشان از طبس بازدیدی داشته باشند که که پذیرفتند اما سفر خارجی پیش آمد و به طبس نیامدند اما آقای لاریجانی، رئیس مجلس به عنوان اولین رئیس قوه همراه با ۸ نفر از نمایندگان از صحرای طبس بازدید کردند و خود رئیس جمهور و رئیس مجلس هم تأکید داشتند که باید در این صحرا، برای حفظ آثار و واقعه، موزه ایجاد شود. امیدوارم در حال حاضر با ثبت ملی این حادثه، سازمان میراث فرهنگی و بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، اعتبارات خوبی را لحاظ کنند و بدانند که راه اندازی موزه در کویر، هزینه زیادی نمی خواهد.

فارس: چرا راه اندازی موزه در کویر را کم هزینه می دانید؟

عابدی: به عنوان یک کارشناس می گویم که با کامپوزیت می توانیم ماکت ها را در صحنه، عین واقعه بسازیم و واقعه را بازسازی کنیم.

فارس: در حال حاضر، خلاصه ای از واقعه شکست آمریکایی ها در طبس را در ذهن مخاطبان ما بازسازی می کنید؟

عابدی: پنجم اردیبهشت ماه ۱۳۵۹ در نیمه های شب، آمریکا پس از ۶ ماه تمرین نظامی قوی در صحراهای آمریکا که مشابه صحرای طبس بود با ۸ فروند هلی کوپتر و ۱۵۰ کماندو و ۴ فروند هواپیمای C130 و KC سوخت رسان به صحرای طبس آمد برای اینکه به تهران حمله برده و جاسوسان خود را آزاد کنند ولی به اذن خداوند، علی رغم تمام تمرین هایی که انجام شده بود پروژه آنها شکست می خورد. فرماندهی عملیات با شخص «کارتر» بود و عملیات نیز به نام «پنجه عقاب» نام گرفته بود که بعدا به «طوفان شن» مشهور می شود. ۲ فروند از هلی کوپترها یکی در نزدیکی دریاچه بختگان و دیگری در جاده کرمان به طبس به دلیل نقص فنی، فرود اضطراری می کنند و ۶ فروند هلی کوپتر دیگر به صحرای طبس می رسند تا عملیات سوخت رسانی و گرفتن تجهیزات، انجام شود و از این منطقه پرواز کنند و در تپه های جنوب گرمسار فرود بیایند.

فارس: از گرمسار تا تهران را قرار بود به چه صورتی طی کنند؟

عابدی: قرار بود از آنجا تا تهران را با لباس کمیته که از قبل، تهیه کرده بودند طی کنند و در نیمه های شب یا اول صبح به مناطق مورد نظرشان در تهران حمله ببرند. اما چون تأخیر در عملیات داشتند از کارتر، تقاضای لغو عملیات را کردند که کارتر می گوید عملیات، ادامه یابد. در همین راستا در حالی که شرایط هوا خوب بود و هیچ خبری از طوفان نبود، یک فروند از هلی کوپترها برای سوختگیری گرم از جایش بلند می شود و به نزدیکی هواپیمای سوخت رسان می آید، تضاد چرخش پروانه ها و ملخ های هلی کوپتر، طوفان شن ایجاد می کند و در یک لحظه، ملخ های هلی کوپتر به هواپیما برخورد می کند و هزاران لیتر بنزین مثل یک بمب، منفجر می شود.

فارس: این حادثه، چند نفر کشته می دهد؟

عابدی: ۹ نفر از خدمه هلی کوپتر و هواپیما می سوزند و کشته می شوند. پیش از این هم، تانکر سوخت‌رسانی که به سمت یزد می‌رفت متوجه حضور نیروهای آمریکایی می شود و به گمان اینکه آنها قاچاقچی سوخت هستند فرار می کند نیروهای کماندو هم به تانکر شلیک می کنند و تانکر منهدم می شود و باعث برخاستن بالگردها و ایجاد طوفان شن می شود. در نهایت، این عملیات با شکست مواجه شده و دستور عقب نشینی صادر می شود و کارتر هم بر اساس خاطراتی که دارد پس از خبر دار شدن از موضوع، گریه می کند و می گوید که «خدای خمینی از خدای من بزرگتر است و پیروز شد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 14 =