ارگ طبس هنوز نفس می‌کشد/ حکایت ارگ هزار ساله در فراز و نشیب تاریخ

بهار که می‌رسد زندگی دوباره در کالبد تاریخ طبس جان می‌گیرد و حضور مردم در بناهای تاریخی از جمله ارگ طبس، روحی تازه به جسم خاکی این ارگ می‌دمد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از مهر، اسفند، ماه خوب و آرامی برای آماده شدن به ورد به سالی دیگر، زندگی جدیدتر و بازدیدی دیگر از همه چیز است، بازدیدی که گهگاهی شامل حال برگهای دفتر تاریخ می شود.

ارگها از جمله بناهای تاریخی هستند که معمولا رد پایی عمیق از تاریخ را بر پیشانی خود دارند و اگر طبس نیز از آن جمله است، ارگی که کمتر عابری از کنار آن عبور می کند و وسوسه گشت و گذار در آن نفوذ نمی کند.

ارگ طبس یا همان کهن دژ از بناهای تاریخی طبس است که بر اساس کتب تاریخی قدمت آن به بیش از هزار سال پیش بر می گردد.

در بعضی از کتابها از جمله فتوح البلدان که در قرن سوم هجری قمری تالیف شده، اشاره هایی به حصار یا دژ طبس شده است. در کتاب بازدید ناصر خسرو نیز در سال ۴۴۴ هجری قمری از طبس گفته شده که مدت ١٧ روز میهمان امیر گیلکی بن محمد بوده است و در سفرنامه اش طبس را توصیف کرده و اشاراتی نیز به وضعیت امنیت و وجود دژ در طبس کرده است.

این ارگ در طول تاریخ و در مقاطع مختلف دچار حوادث و آسیب هایی شده بنابراین بارها مرمت شده است.

یکی از این تعمیرها در سال ١٢١۶ هجری قمری اتفاق افتاده که تا چند دهه قبل سنگ نوشته آن بر سردر ارگ نصب بوده است که در این شعر از ارگ طبس به ارگ کهن نام برده شده و مبین قدمت آن است.

در سال ١٢٩٢ هجری قمری و در زمان عمادالملک حاکم طبس، بار دیگر ارگ طبس مورد مرمت قرار می گیرد و در دهه های گذشته و قبل از زلزله بزرگ طبس تنها ساکن ارگ، مرد تنها و فقیری بوده به نام آق سید علی میرزا که با کمک و مساعدت بازدید کنندگان از ارگ، زندگی می کرده است.

آق سید علی میرزا در زلزله شهریور ۵٧ همراه با ارگ به خاطره ها پیوست.

این بنای تاریخی در زلزله سال ۵٧ ویران شد و در دهه گذشته میراث فرهنگی اقداماتی را برای احیاء و مرمت این بنای تاریخی آغاز کرد به طوریکه از بسیاری از قسمت ها آواربرداری شد و دالان ها و دیوارهایی از ارگ مجددا پدیدار گشت.

در همین زمان و در طی کاوش، پیکر آق سید علی میرزا در حالی که با گذشت قریب به ٢٠ سال از زلزله، هنوز بقایای پیکر وی سالم بود، پیدا شد.

وی را در محل ارگ به خاک سپردند و اتاقکی را بر مقبره اش بنا نمودند و حالا آقا سید علی میرزا دیگر جزئی از تاریخ ارگ شده است.

این بنای تاریخی در شهر طبس، میدان امام (ره)، میدان واعظ طبسی، خیابان واعظ، ارگ (کهن دژ) واقع شده است.

امروزه  متاسفانه این بنای تاریخی فقط در ایام نوروز مورد بازدید علاقه مندان تاریخ و آثار باستانی قرار می گیرد.

این بنای تاریخی ارزشمند چشم انتظار توچه بیشتر مسئولان میراث فرهنگی است، ارگی که به گفته کارشناسان، از غیرقابل ‌دسترس‌ترین قلعه‌های ایران بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =