ثبت چشمه مرتضی علی طبس در فهرست میراث طبیعی

کارشناس میراث طبیعی خراسان جنوبی گفت: چشمه مرتضی علی طبس در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی، ۲۹ مرداد سال جاری در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسید.

خبر طبس: کارشناس میراث طبیعی خراسان جنوبی گفت: چشمه مرتضی علی طبس در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی، ۲۹ مرداد سال جاری در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی، زهرا رضایی ملکوتی گفت: چشمه مرتضی علی در دهستان گلشن بخش مرکزی شهرستان طبس و در فاصله ۳ کیلومتری شمال روستای “خرو” واقع شده است.

وی ادامه داد: این چشمه مجموعه‌ای از چند چشمه است سه چشمه اصلی و چند چشمه فرعی بدون نام این چشمه‌ها پس از سرچشمه گرفتن از دامنه غربی کوه‌کش سیاه به سمت غرب جاری می‌شود.

کارشناس میراث فرهنگی خراسان جنوبی افزود: اولین چشمه به نام قنبر از شرق به غرب به تبعیت از شیب و راستای دره جاری بوده و آب آن سرد است؛ پس از طی ۶ کیلومتر چشمه آب گرم مرتضی علی ظاهر شده که علت به وجود آمدن گرمای آب شکستگی و فشار گسلی است؛ پس از تجمیع آب چشمه‌های مرتضی علی و قنبری آب حاصل پس از طی ۳۰۰ متر به چشمه جعفری منتهی می‌شود.

رضایی ملکوتی وجود گونه‌های گیاهی و جانوری، بزرگترین جریان آب گرم استان، داشتن پشتوانه مذهبی و اعتقادی کهن، داشتن چشم‌اندازها و منظره‌های زیبا و متنوع، خارج بودن از محدوده‌های تحت‌حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست، برخوردای از وسعت و فضای مناسب برای حفاظت، نزدیکی به شهر طبس و دسترسی آسان و نزدیکی به روستای ییلاقی “خرو” با مزارع زیبا و باغات میوه را از قابلیت‌های ویژه این اثر طبیعی برشمرد.

وی وجود چند اثر تاریخی با قدمت ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ سال پیش مانند طاق عباسی و خانه گبری در دل خود، خاصیت طبی و درمانی چشمه، پدیده‌های جذاب ژئومورفولوژیکی کم نظیر، کارستی و ژئوتوریسمی “در مطالعات زمین‌شناسی این محدوده و قسمت‌هایی از کوه‌های شتری را به‌عنوان بهشت زمین‌شناسی یاد می‌کنند” و هجوم گردشگران به این منطقه از دیگر قابلیت‌های ویژه این اثر طبیعی دانست.

کارشناس میراث طبیعی خراسان جنوبی ضمن برشمردن عوامل منفی تاثیرگزار بر اثر از قبیل بلایای طبیعی از قبیل زمین لرزه، سیلاب، آتش‌سوزی و فشار ناشی از توریسم گفت: پس از ثبت این اثر در فهرست میراث طبیعی، لازم است برنامه‌های حفاظتی اجرایی شود.

رضایی ملکوتی اعمال مدیریت و نظارت مستمر بر وضعیت فیزیکی چشمه و محدوده آن از قبیل حجم آب، سختی آب، میزان و مواد آلاینده احتمالی آن و همچنین رسوب‌سنجی و یا فرسایش سالانه اطراف چشمه و بستر جریان تا سد نهرین و تامین بهداشت عمومی اطراف چشمه و مناطق پرتردد همراه با کنترل عمومی بهداشت محیط را از جمله برنامه‌های حفاظتی از این اثر طبیعی بیان کرد.

2 دیدگاه دربارهٔ «ثبت چشمه مرتضی علی طبس در فهرست میراث طبیعی;

  1. سلام بر خبر طبس و خبرنگاران شهرستان
    من در طبس نیستم ولی اخبار شهرم رو به شدت دنبال می کنم
    خبر طبس بسیار خوب کار می کند و خبرهای مناسبی دارد و من به سایر خبرگزاری ها هم که سری زدم فارس هم خبرهای مناسبی درج می کند و اگر خبر طبس مثل قبل نقلی بزنند سایت کامل می شود
    مثلا یه خبر مهم که دیروز دیدم اردوی جهادی کشوری در طبس بود که واقعا بسیار کار پسندیده ای است به خصوص برای مردم بخش دستگردان
    البته نقل اخبار نظر شخصی بود و هر طور صلاح می دونن مسئول سایت عمل کنن
    به هر حال ممنون از اخبار انلاین و خوب شما

  2. واقعا برای میراث فرهنگی شهرستان طبس ومیراث فرهنگی استان یزد که طبس قبلا جزو ان بوده متاسفم که دران زمانها این محل جزو میراث طبیعی به حساب نمی امده است چشمه مرتضی علی بااینکه زمانی از الحاق طبس به استان خراسان جنوبی نمی گذرد این یکی از نشانه هایی است که مسئولین این استان توجه خواصی به طبس دارند که جای تشکر وقدردانی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =