نخستین اقامتگاه‎های بوم‎گردی در اصفهک طبس/ اصفهک ثبت ملی شد

اصفهک از زیباترین و سالم‎ترین بافت‎های تاریخی طبس در دوم شهریور‎ماه جاری در فهرست ملی بافت‎های تاریخی کشور ثبت شد و به زودی نخستین اقامتگاه‎های بوم‎گردی شهرستان برای اقامت توریست داخلی و خارجی در این روستا راه‎اندازی می‎شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، روستای اصفهک از توابع بخش دیهوک شهرستان طبس، با مختصات جغرافیایی ۵۷ درجه و ۱۱ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۲۳ دقیقه عرض شمالی، در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی طبس قرار گرفته‌ است.

این روستا از شرق به روستای چیروک، از جنوب غربی به روستای عباس‎آباد و از شمال و شمال غربی به روستای سنج و کوه اصفهک محدود می‌شود که ارتفاع این روستا از سطح دریا در حدود یک‎هزار و ۴۰ متر است و اقلیمی گرم و خشک دارد.

آب و هوای این روستا، در فصول بهار و تابستان، چند درجه از طبس خنک‌تر است و زمستان‌های سرد و طولانی دارد و روستای اصفهک از روستاهای قدیمی شهرستان طبس به شمار می‌رود که آرامگاه امامزاده زرگ، از بناهای تاریخی روستا است که قدمتی طولانی دارد.

شاید زیباترین وجه توریستی اصفهک، روستای تخریب شده‎ای باشد که در کنار روستای جدید قرار دارد و در زلزله سال ۱۳۵۷ از بین رفت و بعد از این زلزله، مردم روستا تغییر مکان دادند و در کنار محل قدیمی خانه‎هایشان را بنا کردند.

بنابراین یک بافت مسکونی جدید در کنار بافت قدیمی بنا شد تا گردشگران فرصت مقایسه اصفهک دیروز و امروز را در کنار هم داشته باشند.

خانه‌های روستا، اغلب در یک طبقه با سقف گنبدی، نورگیر و در و پنجره‌های کوچک ساخته شده‌اند و خانه‎های قدیمی اغلب با خشت و گل ساخته شده‎اند اما خانه‌های جدید بیشتر آجری و سیمانی هستند.

روستای اصفهک از توابع دیهوک است که در ۳۸ کیلومتری طبس قرار دارد و مثل بیشتر روستاهای طبس به سرسبزی و سرشاری معروف است و این روستا به دلیل آب و هوای منحصر بفردی که دارد، مستعد رشد و پرورش هر نوع محصول کشاورزی است و یکی از گردشگرپذیرترین مناطق طبس به شمار می‎رود.

اصفهک در کنار کوه قرار گرفته و به همین دلیل در تابستان حداقل ۵ تا ۶ درجه سردتر از طبس است و می‎توان با سفر به اصفهک شانس تماشای شب‎های کویر را در خنکای این روستا پیدا کرد.

مردم اصفهک اگرچه بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغول هستند اما قالی‌بافی، مهم‌ترین صنعت دستی آنها است و البته خرما و زعفران و نعنا هم مهم‎ترین سوغاتی‎های این منطقه و  اصفهکی‎ها به داشتن انواع آش و آبگوشت‌های محلی متنوع معروف‎اند و اگر گذارتان به این منطقه افتاد می‎توانید از محلی‎ها بخواهید شما را به غذاهای محلی‎شان مهمان کنند.

روستای اصفهک، غنی‌ترین منابع آب را در قلمرو شهرستان طبس دارد و ریزش آب چاه عمیقی که آب شرب روستا را تأمین می‌کند، از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌رود و آب این منطقه، شیرین است و همین ویژگی سبب شده که چاه کوثر که آب شرب ۳۹ روستا را تامین می‌کند در این منطقه حفر شود.

حمیدرضا حسینی‌مقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: روستای اصفهک از توابع دیهوک است که در ۳۸ کیلومتری طبس قرار دارد و مثل بیشتر روستاهای طبس به سرسبزی و سرشاری معروف است.

دهیار روستای اصفهک طبس گفت: این روستا به دلیل آب و هوای منحصر بفردی که دارد، مستعد رشد و پرورش هر نوع محصول کشاورزی است و یکی از گردشگرپذیر‌ترین مناطق طبس به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر آب روستا از چاه تامین می‌شود و قنات‌ها خشک شده است.

حسینی‌مقدم تصریح کرد: در ایام عید روستا شلوغ شده و حتی توریست‌های خارجی از این مکان بازدید می‌کنند و اگر نمایشگاهی در این زمینه خواست برگزار شود حتما استقبال می‌کنیم.

دهیار روستای اصفهک طبس ادامه داد: پژوهشگاه خشت در این روستا دایر می‌شود و با بعضی از دانشگاه‌های کشور برای تجهیز صحبت‌هایی انجام گرفته است و قول‌هایی گرفته شده است و ساختمان‌های قدیمی به عنوان اقامتگاه‌های سنتی بازسازی و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حسینی‌مقدم افزود: حدود چند ماه است در این زمینه اقدام شده و طرح و نقشه در حال آماده‌سازی است و روستا بازسازی خواهد شد و به دلیل زلزله‌خیز بودن منطقه طرح‌های مقاوم‌سازی انجام خواهد گرفت.

وی جمعیت روستا را ۲۲۴ خانوار اعلام کرد و گفت: حدود ۸۲۰ نفر در روستا سکونت دارند و قرار است برای بازسازی، آزمایشات روی خشت در اینجا انجام شود و دانشجویان معماری به این روستا مراجعه خواهند کرد و درس مرمت و معماری را تجربه می‌کنند و طاق می‌زنند و همین عمل را در کنار پژوهشکده یک سری کار‌ها برای بهسازی انجام دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: بافت تاریخی اصفهک یکی از زیباترین و سالم‎ترین بافت‎های تاریخی شهرستان در دوم شهریور ماه سال جاری در فهرست ملی بافت‎های تاریخی کشور ثبت شد.

رسول بهبهانی افزود: این بافت به لحاظ قرار گرفتن در حاشیه جاده طبس – مشهد و مسیر رفت و آمد استان‎های جنوبی به سمت مشهد مقدس از موقعیت بسیار مناسب برای جذب توریست و توسعه و رونق گردشگری برخوردار است.

وی با توجه به بازسازی روستای اصفهک گفت: به زودی نخستین اقامتگاه‎های بوم گردی شهرستان برای اقامت توریست داخلی و خارجی در روستای تاریخی اصفهک راه‎اندازی می‎شود.

================

گزارش: سیدحسن ارغوانی

منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + یازده =