(تصاویر) برنج و خرما در جوار یکدیگر در ازمیغان طبس

شما می‌توانید در روستای ازمیغان طبس کشت برنج و درختان خرما را در کنار یکدیگر مشاهده کنید که تقریباً موضوعی منحصر به‌فرد در کشاورزی است و در کمتر منطقه‌ای اتفاق می‌افتد.

طبس نیوز: شما می‌توانید در روستای ازمیغان طبس کشت برنج و درختان خرما را در کنار یکدیگر مشاهده کنید که تقریباً موضوعی منحصر به‌فرد در کشاورزی است و در کمتر منطقه‌ای اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، علی‌رغم اینکه شهرستان طبس در مجموع دارای آب و هوای گرم و خشک است ولی اگر تفحصی در سطح این شهرستان صورت گیرد می‌توان از انواع مختلف محصول اثری در آن یافت.

شهرستان طبس به دلیل وسعت و پراکندگی، دارای تنوع اقلیم است که در اثر وجود این تنوع، ۵۷ نوع محصول زراعی و باغی گرمسیری، نیمه‌گرمسیری و سردسیری، از جمله محصولات پرآب‌خواه مانند برنج هم در این شهرستان کویری به‌ عمل می‌آید.

در شهرستان طبس کشت برنج در خزانه از اردیبهشت آغاز، از اواخر خرداد نشاء به زمین اصلی کشاورزی منتقل و نشاء شده، و محصول برنج هم از مهر برداشت می‌شود که به ‌علت خشکسالی‌های پی‌درپی در سال‌های اخیر، اکنون برنج تنها در روستای ازمیغان طبس کشت می‌شود.

اشتغال ۳۰ خانواده در ازمیغان به کشت برنج

البته پیش از این برنج در روستاهای سرند، ماودر، ملوند، امیر‌آباد و ده‌محمد طبس نیز کشت می‌شد که به علت افت و کمی آب دیگر خبری از کشت این محصول در این مناطق نیست.

در روستای ازمیغان طبس هم در مجموع تنها ۱۵ هکتار زیرکشت برنج می‌رود که پیش‌بینی می‌شود از این سطح حدود ۹۰ تن شلتوک و حدود ۶۰ تن برنج برداشت شود.

محصول برنج روستای ازمیغان بیشتر مصرف داخلی دارد و مقداری هم به شهر طبس ارسال می‌شود.

شما می‌توانید در روستای ازمیغان طبس کشت برنج و درختان خرما را در کنار یکدیگر مشاهده کنید که تقریباً موضوعی منحصر به‌فرد در کشاورزی است و در کمتر منطقه‌ای اتفاق می‌افتد.

تأمین آب کافی در پی احداث بند سنگی ملاتی در بالادست روستای ازمیغان، و احداث کانال‌های انتقال آب کشاورزی در پایین‌ دست این بند از مهم‌ترین دلایل تداوم کشت محصول برنج در روستای ازمیغان طبس است.

علاوه بر این ازمیغان روستایی خاص است که محدودیت زمین کشاورزی دارد و در واقع آب موجود در این روستا بیش از زمین کشاورزی است و به همین دلیل است که کشاورزان این روستا به کشت برنج روی می‌آورند.

عکس‌های مرتبط:
(جهت بزرگنمایی بر روی هر عکس کلیک کنید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 9 =