ثبت ۲۵ فیلم و عکس از یوزپلنگ آسیایی در منطقه نای‌بندان طبس

مدیر حـفاظت محیـط زیست شهرستان طبس گفت: ۲۵ فیلم و عکس از گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در منطقه نای‌بندان طبس ثبت شده است.

طبس نیوز: ۲۵ فیلم و عکس از گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در منطقه نای‌بندان طبس ثبت شد.

مدیر حـفاظت محیـط زیست شهرستان طبس به مناسبت ۹ شهریور روز ملی حفاظت از یـوزپلنگ آسیایی گفت: این تصاویر با نصب ۵۰ دوربین تله‌ای در منطقه نای بندان طبس، بزرگ‌ترین و بکر‌ترین پناهگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران و جهان ثبت شده است.

حاتمی وسعت منطقه نای بندان طبس را یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: این تعداد دروبین از سال ۹۰ برای شناسایی تعداد و انواع گونه‌های یوزپلنگ آسیایی در این منطقه نصب شده که شناسایی آمار دقیق تعداد این گونه نادر، نیازمند اجرای فاز دوم نصب دوربین‌ها در منطقه نای بندان طبس است که در صورت تأمین اعتبار تا پایان امسال اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از سال۱۳۸۰ در منطقه نای بندان گفت: در فاز دوم نـصب دوربین‌های تله‌ای، ۱۰ نقطه که گذرگاه‌های اصلی یـوزپلنگ است تحت پوشش قرار می‌گیرد.

مدیرحفاظت محیط زیست طبس با اشاره به اجرای طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: تکثیر گونه جانوری جبیر از خانواده آهو‌ها، از جمله فعالیتهایی است که در این طرح برای تأمین غذای یوزپلنگ آسیایی و جلوگیری از انقراض نسل او انجام می‌شود.

قوچ و می‌ش، کله بز و خرگوش از دیگر گونه‌های موجود در منطقه نای بندان طبس است که یوزپلنگ آسیایی از آن‌ها برای تغذیه استفاده می‌کند. این حیوانات به طور طبیعی خوارک مورد نیازشان را تامین می‌کنند.

کفتار، روباه، گربه شنی، گربه وحشی، روباه وحشی، کارآکاس، انواع پرندگان شکاری، هوبره، کبک و تیهو و پرندگان مهاجر آبزی و غیر آبزی و انواع سمندران از دیگر گونه‌های جانوری موجود در منطقه زیستی نای بندان طبس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 4 =