سیمای طبیعی شهرستان طبس

شهرستان طبس با حدود ۵۵۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارای طبیعت زیبا و مثال زدنی است. چشم انداز های به یاد ماندنی، به لحاظ وجود چشمه های آب گرم و سرد همانند حمام مرتضی علی، چشمه جوشان دیک رستم، قلعه مک شور، طاق شاه عباس، تپه های شنی، دره های عمیق کوهستانی و تنوع گیاهی و آب و هوایی از خصوصیات آن می باشد.

زیستگاههای حیات وحش طبس نیز دارای تنوع زیستی جالب و زیبایی است. پستاندارانی چون یوزپلنگ، پلنگ، جبیر، قوچ و میش، کل و بز، کاراکال، گربه وحشی، شاه روباه، روباه معمولی، روباه شنی، و پرندگان با ارزشی همچون هوبره، انواع کوکر، زاغ بور کویری، و سایر پرندگان چون کبک و تیهو، غراب، زاغ نوک قرمز، هدهد، چکاوک هدهدی، چکاوک کاکلی، انواع جغد، عقابها، کرکس، دال، و خزندگانی چون مارهای جعفری، تیرمار، شترمار، افعی، افعی شاخدار، بزمچه ها و انواع مارمولکها و جوندگانی مانند موشها و تشی ها و حشره خوارانی چون خارپشت و خفاش در حال زیست هستند.

 

بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور

 

پناهگاه حیات وحش نای بندان با وسعت ۱۵۰۰۰۰۰ هکتار با تنوع توپوگرافی کوهستانی، دشتی، شنی، تپه ماهوری کویری و تنوع آبی با شورترین و شیرین ترین چشمه ها، تنوع ارتفاعی از ۶۸۰ متر تا ۳۰۰۹ متر از سطح دریا و نیز تنوع آب و هوایی یعنی وجود گرمترین نقطه در جنوب شرقی کوه نای بند (دیگ رستم) و سردترین نقطه در شمال شرقی کوه نای بند (علی آباد) بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور است که می تواند با اتصال این پناهگاه به مناطق دره انجیر و بافق ایجاد بزرگترین پارک ملی کشور در استان یزد با امکانات لازم تحقق یابد.

تنوع جانوری پناهگاه حیات وحش نای بندان با وجود پستاندارانی چون یوزپلنگ، جبیر، کل و بز، قوچ و میش، و کفتار، کاراکال، شاه روباه، روباه معمولی، روباه شنی، و پرندگان چون هوبره، کوکر، زاغ بور کویری، کبک و تیهو، چکاوک هدهدی، چکاوک کاکلی، انواع عقابها، شاهین، و خزندگانی چون مارهای جعفری، تیرمار، افعی، افعی شاخدار، بزمچه ها و مارمولکها و بزمچه ها و جوندگانی مانند موشها و جوجه تیغی بسیار جالب و درخور توجه است. درختان سردسیری همچون بنه، بادامشک، انجیر کوهی، و درختان گرمسیری همچون پرتقال و لیمو و خرما در محدوده پناهگاه از تنوع گیاهی آن سخن می گوید.

 

قیچ، کاروان کش، تنگس، تاغ و گز درمنه و انواع شور و آویشن، ریواس، آنغوزه، کلپوره، زیره از گیاهان دیگر این پناهگاه می باشند.

منبع :http://www.tabas.me/tabas-geography/55-tabas-natural-face.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 13 =