بافت قدیم اصفهک نمونه ای از معماری شرق کشور/ثبت ملی این بافت تاپایان سال

بافت قدیم روستای اصفهک نمونه ای از الگوی معماری شرق ایران است که تاکنون از چشم بازدیدکنندگان داخلی و خارجی محروم مانده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس ( طبس نیوز) روستای اصفهک از توابع بخش دیهوک شهرستان طبس، با مختصات جغرافیایی ۵۷ درجه و ۱۱ دقیقه طول شرقی و ۳۳ درجه و ۲۳ دقیقه عرض شمالی، در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی طبس قرار گرفته‌است. این روستا از شرق به روستای چیروک، از جنوب غربی به روستای عباس آباد و از شمال و شمال غربی به روستای سنج و کوه اصفهک محدود می‌شود. ارتفاع این روستا از سطح دریا در حدود ۱۰۴۰ متر است و اقلیمی گرم و خشک دارد. آب و هوای این روستا، در فصول بهار و تابستان، چند درجه از طبس خنک‌تر است و زمستان‌های سرد و طولانی دارد. روستای اصفهک از روستاهای قدیمی شهرستان طبس به شمار می‌رود. آرامگاه امامزاده زرک، از بناهای تاریخی روستا است که قدمتی طولانی دارد.

شاید زیباترین وجه توریستی اصفهک، روستای تخریب شده ای باشد که در کنار روستای جدید قرار دارد و در زلزله سال ۱۳۵۷ از بین رفت. بعد از این زلزله، مردم روستا تغییر مکان دادند و در کنار محل قدیمی خانه هایشان را بنا کردند. بنابراین یک بافت مسکونی جدید در کنار بافت قدیمی بنا شد تا گرشگران فرصت مقایسه اصفهک دیروز و امروز را در کنار هم داشته باشند.

خانه‌های روستا، اغلب در یک طبقه با سقف گنبدی، نورگیر و در و پنجره‌های کوچک ساخته شده‌اند. خانه های قدیمی اغلب با خشت و گل ساخته شده اند اما خانه‌های جدید بیشتر آجری و سیمانی هستند.

روستای اصفهک از توابع دیهوک است که در ۳۸ کیلومتری طبس قرار دارد و مثل بیشتر روستاهای طبس به سرسبزی و سرشاری معروف است. این روستا به دلیل آب و هوای منحصر بفردی که دارد، مستعد رشد و پرورش هر نوع محصول کشاورزی است و یکی از گردشگرپذیرترین مناطق طبس به شمار می رود.

اصفهک در کنار کوه قرار گرفته و به همین دلیل در تابستان حداقل ۵ تا ۶درجه سردتر از طبس است. بنابراین می توانید با سفر به اصفهک شانس تماشای شب های کویر را در خنکای این روستا پیدا کنید.

مردم اصفهک اگرچه بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغولند اما قالی‌بافی، مهم‌ترین صنعت دستی آنهاست و البته خرما و زعفران و نعنا هم مهم ترین سوغاتی های این منطقه. اصفهکی ها به داشتن انواع آش و آبگوشت‌های محلی متنوع معروفند و اگر گذارتان به این منطقه افتاد می توانید از محلی ها بخواهید شما را به غذاهای محلی شان مهمان کنند.

روستای اصفهک، غنی‌ترین منابع آب را در قلمرو شهرستان طبس دارد و ریزش آب چاه عمیقی که آب شرب روستا را تأمین می‌کند، از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌رود. آب این منطقه، شیرین است و همین ویژگی سبب شده که چاه کوثر که آب شرب ۳۹روستا را تامین می‌کند در این منطقه حفر شود.
آداب و رسوم
در ذکر آداب و رسوم اصفهکیها که مشهور است می توان به «چراغُنِ اصفهکی » اشاره کرد و در مورد شهرت آن بزرگترها این طور می گویند که در زمانهای قدیم که روستا به برق دسترسی نداشته، مرم سنت مؤکد اسلامی «صله رحم» را با قرار دادن یک چراغ سیمی (فانوس) در وسط اتاق و جمع شدن افراد دور تا دور آن انجام می داده اند.
دکترپارسی استاد معماری دانشگاه تهران و یزد که دانشجویان این رشته را به منظورطراحی نقشه های بازسازی این بنای قدیمی به این منطقه آورده است درگفتگو با خبرنگار طبس نیوز میگوید: آنچه برای ما در این مکان حائز اهمیت است وجود ساختمانهایی است که به هیچ عنوان در زلزله تخریب نشده بلکه به مرور زمان دراثر بارندگی و طوفان تا حدودی دیواره ها ضعیف و تخریب شده است.

پارسی افزود: فهم بالای مردم این منطقه درنگهداری این اثر زیبا درنوع خود بی نظیر است چرا که این مردم بوده اند که روستایی را در نزدیکی همین بافت قدیمی ساختند و به آنجا رفتند و علی رغم نزدیکی به این مکان نگذاشته اند تخریب شود و چه خوب بود که طی این همه سال مسئولین نیز برای مرمت و بازسازی این بافت زیبا ورود پیدا میکردند.

رسول بهبهانی مدیر میراث فرهنگی طبس هم درگفتگو با طبس نیوزاظهار داشت:بافت قدیمی و تاریخی اصفهک یکی از زیباترین و سالم ترین بافتهای شهرستان طبس است و درپایین دست روستای هدف گردشگری اصفهک واقع شدهاست
وی افزود: این روستا به لحاظ گرفتن درموقعیت استراتژیک بسیار مناسب در مجاورت شریان اصلی طبس بیرجند ، طبس کرمان و طبس مشهد موقعیتی خوب دارد که باید روی آن کار کرد.

بهبهانی تاکید کرد : این بافت درواقع آیینه بازتاب دهنده تاریخ گذشته ، فرهنگ و تمدن و فنون مردم و ساکنین این منطقه است.
وی افزود: خوشبختانه از چند سال قبل با همت جوانان و دهیاری روستا اقداماتی برای تهیه پرونده ثبتی این بافت انجام شده ، اداره کل میراث فرهنگی نیز قول داده اند تا نوروز این بافت را به ثبت ملی برسانند.

عکس: خاورستان

دیدگاهی در “بافت قدیم اصفهک نمونه ای از معماری شرق کشور/ثبت ملی این بافت تاپایان سال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 13 =