دره جن ها، دره ای زیبا و حیرت انگیز در طبس/ +عکس

کال جنی یا دره جن ها دره ای است که در شمال طبس و در اطراف روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی که در نزدیکی آن قرار دارد واقع شده و ۳۵ کیلومتر با شهرستان طبس فاصله دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، کال جنی یا دره جن ها دره ای است که در شمال طبس و در اطراف روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی که در نزدیکی آن قرار دارد واقع شده و ۳۵ کیلومتر با شهرستان طبس فاصله دارد.

دره ای زیبا و حیرت انگیز که بومیان قدیمی آن را دره جن ها نامیده اند و آن را خوف انگیز و محل زندگی ارواح و جن ها میدانستند.

برای دست یابی به کف دره نیازمند آشنایی به منطقه است. دره دارای دیواره های بلند و پرشیب است که وارد شدن به آن میتواند خطراتی به همراه داشته باشد.

وجود تونل ها و خانه هایی بنام خانه گبرها در دل دیواره ها که برای سکنای زرتشتیان زمان خود ساخته شده از دیگر جدابیتهای این دره است.

ساخت این تونلها و حفرها احتمالا به زمان ساسانیان برمیگردد.

این حفره ها و تونلها در دامنه جداره های این دره قرار گرفته اند.

مسیر دسترسی به این حفره ها خیلی سخت است. در مسیر این حفره ها تونل هایی دیده می شه که احتمالا راه های ارتباطی آنها با هم بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

6 دیدگاه دربارهٔ «دره جن ها، دره ای زیبا و حیرت انگیز در طبس/ +عکس;

  1. درود وافرین بر شما اینچنین گزارشات باعث اگاهی خیلی از مردم یا گردشگران می شود ولذا درخواست دارم تا به کال تفتان و سد کریت و اثار وابنیه روستای زرگ نیز توجه شود دیار سر سبزی که به علت ناسپاسی به ویرانه تبدیلل شده است

  2. گنجینه های گرانبای بخش دیهوک نظیر نایبندماسوله کویر کاروانسرای رباط چاه گنبد سرند اصفهک حرم امامزاده علی خانه های قدیمی بافت قدینم دیهوک و….دریغ از نصب یک تابلوی راهنما ازسوی اداره میراث فرهنگی!!!!!.

  3. متاسفانه کال جنی و خیلی دیگه از جاذبه های طبس بدون هیچ تابلو راهنما و یا امکانات رفاهی حداقلی هستند . تنها امکانات رفاهی مربوط به منطقه آبگرم مرتضی علی هستش که البته اونجا هم هنوز مسیر صعب العبور خاکی رو داریم و امکاناتی که اصلا در شان طبس و گردشگرانش نیست .
    در مورد کال جنی این وضعیت خیلی بدتر هستش . حتی یک تابلو راهنما برای این کال وجود نداره ، چجور میشه انتظار داشت گردشگرایی که از نقاط دیگه میان بتونند از این مناظر فوق العاده لذت ببرند در حالیکه هیچ امکاناتی وجود نداره ؟

  4. سلام خسته نباشی
    کال جنی یکی از مراکز توریستی و گردشگری طبس می باشد که مورد استقبال توریست ها ایرانی و خارجی است مناظر زیبا نیزارها آبرفت های بی نظیر یکی از زیباترین شگفتی های طبیعت را در کویر طبس به نمایش گذاشته است
    متشکرم

  5. به نام خدا.اولاًدره با کال فرق می کند.وقتی از دیواره های دره بالا می روید به قله یا ارتفاعات کوه می رسید ولی وقتی از دیواره های کال بالا می روید ، تازه به سطح زمین می رسید !
    ثانیاً علت نامگذاری این کال احتمالاًبه علت وجود – متعدد – پدیده ای زمین شناسی بنام ” دودکش جن ” می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =