فیلم/ طبالی در طبس، سنتی که یادآور رمضان است

شهر طبس علاوه بر نوای قرآن و نوای شب‌زنده‌داران آهنگ دیگری سال‌هاست که به بیدار باش مسلمین مشغول است، که شاید منحصر به فرد باشد.

خبر طبس: شهر طبس علاوه بر نوای قرآن و نوای شب‌زنده‌داران آهنگ دیگری سال‌هاست که به بیدار باش مسلمین مشغول است، که شاید منحصر به فرد باشد.

 

فیلم:


گزارش: وحید الهی

مراسم طبل زنی سحرهای ماه رمضان در طبس از گذشته های دور که هنوز ساعت وجود نداشت تا کنون که تکنولوژی های پیشرفته زندگی بشر را تسخیر کرده است زنده و پابرجاست . اما این طبل ها چگونه به سحرهای مردم طبس راه پیدا کرده است داستانی شنیدنی دارد :

در سال ۱۷۸۵ م (۱۲۰۶هـ.ق) آغا محمد خان جعفر خان زند را از شیراز بیرون راند جعفر خان از شیراز به طرف کهگیلویه رفت و بهبهان را نیز گرفت درسال ۱۷۸۷ م (۱۲۰۸هـ .ق) نوروز را در بهبهان برگزار کرد وسپس شیراز را تصرف کرد و پیروزمندانه به شیراز آمد .

در شیراز خبر دار شد که تقی خان والی یزد سربه شورش برداشته است. جعفرخان با سپاه عظیمی به یزد لشگر کشید ودر پای حصار های عظیم یزد اردو زد . تقی خان از حرکت لشگر عظیم جعفر خان خبردار شد از میرمحمد خان حاکم طبس کمک خواست . تقی خان در درون حصار یزد در محاصره بود که سپاهیان میر محمدخان سر رسیده به سپاه جعفر خان یورش برده واو را شکست داد و غنایم زیادی از این سپاه گران از قبیل خیمه واثاثیه و ادوات جنگی بدست آوردند .

ازجمله غنایمی که از سپاه جعفر خان نصیب حاکم طبس شد پنج طبل جنگی و یک ارابه توپ بود که پس از بازگشت میر محمد خان از این جنگ تازمان به قدرت رسیدن عمادالملک حدود سال ۱۸۵۱ م (۱۲۶۸هـ. ق) در انبار حاکمان مقتدر طبس بلا استفاده مانده بود که سرانجام میرزا باقر خان مشهور به عمادالملک حاکم وقت طبس دستور می دهد از این طبل ها در سحرهای ماه رمضان برای بیدار باش مردم استفاده کنند و همچنین در زمان افطار و اذان صبحگاهی نیز برای اعلام زمان افطار و اذان صبح یک گلوله توپ شلیک کنند .

امروزه دیگر از شلیک توپ خبری نیست . ولی طبل ها همچنان در سحرهای ماه رمضان در سه نوبت :

سه ساعت مانده به اذان صبح طبل یک ، دو ساعت مانده به اذان صبح طبل دو، یک ساعت مانده به اذان طبل سه نواخته می شود .

مدت زمان نواختن این طبل ها هر نوبت حدود یک ربع است . که این کار امروزه توسط برادران آشوری انجام می گیرد .محل اسقرار طبل ها پشت بام حسینیه عمادالملکی است.در قدیم الایام که هنوز ساعت اختراع نشده بود تنظیم وقت نواختن طبل به وسیله پنگانی که مخصوص این کار بود انجام می گرفت که امروزه این پنگان در اداره اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی نگهداری می شود .

علاوه بر سحرهای ماه مبارک رمضان هنگام رویت هلال ماه شوال واعلام عید سعید فطر به دستور حاکم شرع یک نوبت طبل ها نواخته می شود که مردم این مراسم را شادیانه می نامند.
منبع: وبلاگ دل نوشته ها-هاشم مریدا

دیدگاهی در “فیلم/ طبالی در طبس، سنتی که یادآور رمضان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 13 =