در شب‌های قدر مسجدها را محور قرار بدهید و نگذارید مسجدها خلوت شود

امام جمعه طبس گفت: شب قدر هر جا کسی احیا بدارد خوب است اما توجه کنیم که محور مساجد است، مخصوصا مسجد جامع در هر جایی، روایت است یک رکعت نماز در مسجد جامع برابر با هزار رکعت در جاهای دیگر است لذا مسجدها را محور قرار دهید و نگذارید مسجدها خلوت شود.

خبر طبس: امام جمعه طبس گفت: شب قدر هر جا کسی احیا بدارد خوب است اما توجه کنیم که محور مساجد است، مخصوصا مسجد جامع در هر جایی، روایت است یک رکعت نماز در مسجد جامع برابر با هزار رکعت در جاهای دیگر است لذا مسجدها را محور قرار دهید و نگذارید مسجدها خلوت شود.

به گزارش خبر طبس، حجت‌الاسلام ابراهیم مهاجریان مقدم امام جمعه طبس در خطبه اول نماز جمعه طبس با بیان این که نوشتن وصیت‌نامه موجب طول عمر انسان می شود گفت: وصیت امر بسیار مهمی است البته در وصیت هم نباید تنها به امور مادی توجه کرد بلکه به امور معنوی و فرهنگی هم باید توجه داشت.

وی با اشاره به فرازهایی از وصیت‌نامه امام علی(ع) گفت: امیرالمومنین در وصیت‌نامه خود اول به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که خود اسوه و الگوی تقوا هستند باز هم توصیه به تقوا می‌فرمایند که این برای ما درس است و امام جمعه در نمازهای جمعه در هر دو خطبه واجب است توصیه به تقوا داشته باشد چون توصیه به تقوا بسیار اهمیت دارد و ما انسان‌ها دچار غفلت، فراموشی و هوای نفس می‌شویم.

وی افزود: شما را به تقوای الهی توصیه می‌کنم، دنبال دنیا نیفتیم، به خاطر رسیدن دنیا دست از دین و ایمان و عبادت خود برنداریم که متاسفانه خیلی از ما به خاطر دنیا عبادتمان را یا دیر انجام می‌دهیم یا خلاصه انجام می‌دهیم و یا بعضی عبادات مثل نماز جمعه را انجام نمی‌دهیم.

وی در ادامه با بیان این که ظالمین کوچکتر و بزرگتر داریم گفت: همیشه باید با ظالم در جنگ و در نزاع بود با ظالمین سر سازش نداشته باشیم و پشتیبان مظلوم و ستمدیده باشیم.

مهاجریان مقدم با تاکید بر این که اسلام مرز نمی‌شناسد و در هر جای عالم مظلومی باشد مسلمانان باید حمایت و پشتیبانی کنند، افزود: امروز در این ماه رمضان مردم غزه چقدر تحت ظلم و ستم‌اند، صهیونیست‌های جنایتکار و وحشی شب و روز بمباران می‌کنند و زن‌ها و بچه‌های شیرخواره به شهادت می‌رسند و مجامع بین‌المللی و سازمان ملل مانند همیشه سکوت خفقان و مرگ باری آن‌ها را گرفته است، انکار که نمی‌کنند بماند بلکه عملا از این جنایات صهیونیست‌ها حمایت می‌کنند.

وی با بیان فراز دیگری از وصیتنامه امام علی(ع) گفت: همسایه‌ها مراقب باشید همسایه آزاری نکنید حتی حسینیه‌ها و مساجد باید مراقب باشند در این شب‌های ماه رمضان و در غیر ماه رمضان بلندگوهای مساجد موجب اذیت و آزار مردم و همسایه‌ها نشود، شنیده شدن اصل اذان و نه مقدمه و موخره ‌آن از بلندگوها، تنها چیزی است که شرع به ما اجازه داده است و متاسفانه این را رعایت نمی‌کنیم.

وی افزود: اگر کسی شب بخوابد و همسایه‌اش گرسنه باشد مسلمان نیست، در خانه‌هایتان غذاهایی را نپزید که بوی آن همسایه‌های نیازمند را ناراحت کند، پیامبر(ص) فرمود درباره‌ی همسایه خداوند آنقدر توصیه کرد که من احساس کردم همسایه از همسایه ارث می‌برد.

وی گفت: در عمل به قرآن دیگران بر شما پیشی نگیرند، قرائت و تلاوت قرآن خوب است و ثواب دارد اما همه‌ی این‌ها باید مقدمه شود برای عمل به قرآن و اگر عمل نباشد، تلاوت، قرائت، توشیح و امثال آن نتیجه‌ای ندارد.

امام جمعه طبس در خطبه دوم از خطبه‌های نماز جمعه با بیان اهمیت صبر و بردباری گفت: امام علی(ع) درباره امتیازات، علائم و نشانه‌های انسان‌های باتقوا و پرهیزگار اینگونه می‌فرمایند: «و اما النهار فحلماء» شب‌ها تلاوت قرآن می‌کنند و با خدا مناجات می‌کنند اما انسان‌های با تقوا در روز حلیم‌اند، بردبارند، حوصله دارند و در مقابل مشکلات از کوره خارج نمی‌شوند اگر کسی به آن‌ها اهانت کند زود عصبانی نمی‌شوند و در صدد انتقام بر نمی‌آیند.

وی افزود: علم و بردباری و سعه صدر برای همه لازم است اما برای مدیران و مسئولان جامعه بیشتر لازم است. « علماء ابرار و اتقیا» و از نشانه‌های دیگر افراد باتقوا آن است که عالم‌اند، دانشمنداند و در صدد آن هستند که نادانی خود را برطرف کنند و جزو افراد نیکوکار و باتقوا باشند.

مهاجریان مقدم در بیان اهمیت نماز جمعه گفت: زمانی که حضرت علی(ع) حکومت ظاهری و واقعی داشتند به حضرت گفتند یا امیرالمومنین تعدادی از مسلمانان هستند که به نماز جمعه نمی‌آیند و در مسجد ما در نماز جماعت هم شرکت نمی‌کنند، حضرت فرمودند: «با این‌ها هم غذا نشوید، سر یک سفره ننشینید، در کارها با آنان مشورت نکنید، زن به آن‌ها ندهید، زن از آن‌ها نگیرید، از بین غنیمت‌های بیت‌المال هم چیزی به آن‌ها داده نشود تا اینکه آن‌ها در نماز جماعت و جمعه شرکت کنند» و نیز امام صادق(ع) فرمودند «از خوردن و آشامیدن و ازدواج با آن‌هایی که در نماز جمعه و جماعت شرکت نمی‌کنند خودداری کنید».

وی با اشاره به اهمیت شب‌های قدر گفت: همه ماه رمضان با اهمیت و پر برکت است اما لیالی قدر اهمیت بیشتری دارد، این فرصت‌ها را خداوند به من و شما داده که از این فرصت‌ها استفاده کنیم و عقب‌ماندگی‌ها و کسری‌های گذشته خود را جبران کنیم، یک شب قدر احیا داشتن با شرایطش به میزان هشتاد و چهار سال عبادت است. لیله القدر خیر من الف شهر، هزار ماه نزدیک هشتاد و چهار سال می‌شود.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی در رابطه با اهمیت شب های قدر فرمودند که حضرت موسی به خدا عرض کرد خدایا من می‌خواهم جزو مقربان درگاهت باشم، خدا در جواب به حضرت موسی فرمود اگر می‌خواهی جزو مقربان من باشی شب قدر را احیا کن! حضرت موسی عرضه داشتند خدایا می‌خواهم رحمت تو شامل حالم شود خداوند فرمود در شب قدر به فقرا رحم کن، حضرت موسی عرضه داشت خدایا می‌خواهم روز قیامت از پل صراط به سلامتی بگذرم خدا در جواب حضرت موسی فرمود در شب قدر صدقه بده، حضرت موسی عرضه داشتند خدایا می‌خواهم از آتش جهنم نجات پیدا کنم خدا در جواب حضرت موسی فرمود در شب قدر استغفار کن، حضرت موسی عرضه داشتند خدایا می‌خواهم رضا و خشنودی تو را داشته باشم ای خدای منان، خداوند در جواب حضرت موسی فرمود در شب قدر دو رکعت نماز بخوان، شاید همان دو رکعت نماز منظور باشد که هفت قل هو الله دارد و بعدش هفتاد استغفار دارد که ثواب پنجاه سال عبادت و آمرزش والدین است، بنابراین شب های قدر را قدردانی کنیم و توجه به عظمتش داشته باشیم و این فرصت را از دست ندهیم.

وی ادامه داد: شب قدر هر جا کسی احیا بدارد خوب است اما توجه کنیم که محور مساجد است، مخصوصا مسجد جامع در هر جایی، روایت است یک رکعت نماز در مسجد جامع برابر با هزار رکعت در جاهای دیگر است لذا مسجدها را محور قرار دهید و نگذارید مسجدها خلوت شود، بر اساس روایات و آیات یکی از صفات همه‌ی ما در روز قیامت مساجد هستند.

امام جمعه طبس با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدارهای ماه رمضان ایشان با مسئولین نظام گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در طول ماه رمضان در ملاقات‌های متعدد و متوعی که دارند و داشتند از جمله در دیدار رئیس جمهور محترم و هیئت دولت که توصیه‌های زیادی در رابطه با اقتصاد کشور و در رابطه با فرهنگ کشور که اهمیت بسیار زیادی دارد و باید فرهنگ، فرهنگ اسلامی باشد.

وی افزود: همچنین مقام معظم رهبری نسبت به این که به بهانه‌ی شعار اعتدال نیروهای مومن و دلسوز انقلاب کنار زده شوند که بعضا اتفاق می‌افتد اظهار نگرانی شدید کردند، من قبلا هم گفتم اینجا هم عرض می‌کنم مسئولین و مدیران استان و شهرستان مراقب باشند در جابجایی مدیران و مسئولان از نیروهای دلسوز، بسیجی و ولایی استفاده کنند اگر خدای نخواسته ما دیدیم غیر از این عمل می‌کنند وظیفه خودمان را انجام خواهیم داد و تذکر لازم را خواهیم داد. البته اول تذکره و اگر نتیجه نداد اقدام دیگری که لازم باشد انجام خواهیم داد. خلاف این هر مدیری انجام دهد خلاف نظر و فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کرده است.

وی با اشاره به سالروز اعلام قطعنامه ۵۹۸ در دوران جنگ گفت: قطعنامه ۵۹۸ از طرف شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد و مورد قبول نظام جمهوری اسلامی و حضرت امام(ره) قرار گرفت که البته چون مصلحت نظام در این بود و به حسب ظاهر که حضرت امام فرمودند «جام زهری را می‌نوشم» در هر صورت بعضی از مواقع بر اساس مصلحت اسلام و جامعه کاری که بر حسب ظاهر اگر تلخ هم باشد باید پذیرفت.

امام جمعه طبس با اشاره به در پیش بودن روز جهانی قدس گفت: روز قدس روز اسلام است از یادگارهای مهم حضرت امام(ره) است، برکات بسیار زیادی هم داشته و دارد، موجب بیداری مسلمان‌ها در سراسر دنیا و کشورهای اسلامی شده است و امسال اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: حضور در راهپیمایی روز قدس با توجه به جنایاتی که دشمنان، آمریکا و صهیونیست‌ها و گروه‌های تکفیری، داعش و… در مصر، لبنان، سوریه و این روزها در غزه که شب و روز مردم آن جا در ماه رمضان در زیر بمباران‌های رژیم صهیونیستی هستند، انجام می‌دهند لذا وظیفه‌ی همه‌ی ماست جمعه آینده در راهپیمایی شرکت کنیم و این جنایات را محکوم کنیم و از مظلومین عالم حمایت نماییم.

وی با اشاره به سالروز تاسیس شورای نگهبان در ۲۶ تیرماه سال ۵۹ به دستور حضرت امام(ره) گفت: شورای نگهبان که جایگاه بسیار رفیع و منیع دارد، ضمانت اسلامی ماندن نظام است و قوانینی که مجلس تصویب می‌کند باید از فیلتر شورای نگهبان بگذرد و اگر اسلامی نبود جلوی آن گرفته می‌شود.

وی افزود: در انتخابات باید صلاحیت افراد به تائید اعضای محترم شورای نگهبان برسد و لذا جریانی از گروه‌ها در گذشته شورای نگهبان را تضعیف می‌کردند و اکنون هم با توجه به اینکه انتخابات مجلس را در پیش داریم، قطعا برخی جریانات سیاسی در جهت تضعیف شورای نگهبان خواهند بود که این را باید توجه داشته باشیم.

مهاجریان مقدم با اشاره به مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر کاهش تعرفه برق شهرستان طبس گفت: هیئت دولت در این روزها یک مصوبه در رابطه با طبس داشتند که آن نتیجه‌ی پیگیری ده‌ها سال گذشته از فرماندارهای گذشته، نماینده‌های مجلس در گذشته، ائمه‌ی جمعه، مسئولین شهرستان، خود قسمت برق و مسئولانش که بالاخره تلاش‌ها به نتیجه نشسته و دولت تصویب کرده است و وزارت نیرو هم قبول کرده که مصرف برق طبس مانند شهرهای خوزستان و هرمزگان و جاهای گرمسیر کشور باشد و خیلی قیمت تعرفه‌های برق کاهش پیدا می‌کند که این مصوبه‌ی بسیار خوبی‌ است.

وی ادامه داد: من از وزارت نیرو، از هیئت دولت، از مسئولان و کسانی که پیگیری کردند تقدیر و تشکر می‌کنم ولی گلایه هم می‌کنم از اینکه بعضی‌ها می‌خواهند این مصوبات را فقط به اسم خودشان تمام کنند که ما اینکار را کردیم نخیر! ده‌ها سال است که همه پیگیری کرده و پیگیری می‌کنند و امروز به نتیجه رسیده است و اینکه بعضی‌ها بخواهند این را به اسم خودشان تمام کنند و بگویند ما اینکار را کردیم این خلاف اسلام و عدالت است.

وی با اشاره ارتحال امام جمعه شهر عشق‌آباد جناب حجت الاسلام و المسلمین اخلاقی‌فرد گفت: من از قبل از انقلاب با ایشان همسایه بودیم، هم درد بودیم در کاشمر که من مسئولیت قضاوت را داشتم ایشان مسئولیت نهضت سوادآموزی آنجا را داشتند و بعد هم به تشکیلات قضایی پیوستند و بعد از تشکیلات قضایی در سفری که ایشان رفته بودند نجف، به توصیه آیت الله سیستانی حفظه الله که فرموده بودند «روستاها را دریابید» ایشان از سیستم قضایی بیرون آمدند و به تحصیل پرداختند که بعد به درخواست بنده بود که به شهر عشق‌آباد آمدند و به عنوان روحانی و امام جمعه منشاء خدمات و اثرات بسیار زیادی بودند.

وی افزود: من برای همه و برای ایشان آرزوی علو درجات دارم و برای خانواده ایشان درخواست صبر و اجر دارم و تشکر می‌کنم از همه عزیزانی که به عشق‌آباد آمدند و در تشییع جنازه شرکت کردند، روحانیت معزز، تعدادی از مسئولین، از مرکز استان، از شهرستان‌های هم‌جوار، از مشهد و جاهای دیگر آمده بودند و تشییع جنازه باشکوهی انجام شد. از مردم عشق‌آباد و مسئولینش که واقعا سنگ تمام گذاشتند من تقدیر و تشکر میکنم. از صدا و سیما که این خبر را نقل، پخش و گزارش کرد تقدیر و تشکر می‌کنم و امروز هم جنازه این عالم فرهیخته در مشهد در کنار مرقد منور آقا امام رضا علیه السلام طواف داده شد و در خواجه ربیع هم به خاک سپرده شد.

سالروز قیام مردم ایران به رهبری آیت الله کاشانی از دیگر مناسبت‌هایی بود که امام جمعه طبس در این هفته به آن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 19 =