تأثیر مخرب استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای در شهرستان طبس

بسیاری از کارشناسان مجرب به این نتیجه‌ی قطعی رسیده‌اند که افزایش استفاده خانواده‌های طبسی از شبکه‌های ماهواره‌ای، تأثیر بسیار قابل‌توجهی در افزایش پرونده‌های قضایی مربوط به مسایل خانواده و طلاق، افزایش روابط نامشروع و بد‌حجابی زنان و دختران را در پی داشته است.

خبر طبس: بسیاری از کارشناسان مجرب به این نتیجه‌ی قطعی رسیده‌اند که افزایش استفاده خانواده‌های طبسی از شبکه‌های ماهواره‌ای، تأثیر بسیار قابل‌توجهی در افزایش پرونده‌های قضایی مربوط به مسایل خانواده و طلاق، افزایش روابط نامشروع و بد‌حجابی زنان و دختران را در پی داشته است.

به گزارش خبر طبس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی گلشن، شهرستان طبس از گذشته به‌عنوان دارالمؤمنین شهرت داشته است و حتی می‌توان مدعی شد که در روزگاری میزان وقوع بسیاری از انواع جرایم و یا ثبت واقعه طلاق در این شهرستان «صفر» بوده است، اما متأسفانه طی چند سال اخیر شاهد افزایش تدریجی وقوع بزهکاری، مفاسد اخلاقی، اختلافات خانوادگی و طلاق در این شهرستان هستیم.

افزایش پرونده‌های قضایی مربوط به مسایل خانواده در طبس

غلامحسین توکلی رئیس دادگستری شهرستان طبس در این باره صراحتاً اعلام می‌کند که میزان ورودی پرونده‌های مربوط به مسائل خانواده شامل طلاق، مهریه، نفقه، و تمکین، به شکل بی‌سابقه‌ای در شهرستان طبس افزایش یافته که در بین افرادی که برای طلاق مراجعه می‌کنند از زوجی که سه ماه از تاریخ عقد آنان می‌گذرد تا زوجی که مرد ۶۵ سال و زن ۶۰ سال سن داشته و دارای فرزندان متأهل هستند، وجود دارد.

اینجا در طبس طلاق در حال افزایش و ازدواج در حال کاهش است

حسین بخشایی رئیس اداره ثبت احوال شهرستان طبس نیز می‌گوید که میزان ثبت واقعه طلاق در شهرستان طبس طی ۴ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته(۱۳۹۲) ۴۷ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه در سال پیش از آن(۱۳۹۱) ۱۲۱ درصد افزایش دارد و این در حالی است که میزان ثبت واقعه ازدواج در این شهرستان طی چهار ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه دو سال پیش(۱۳۹۱) ۲۸ درصد کاهش یافته است.

توجه، توجه؛ افزایش روابط نامشروع در طبس

علاوه بر این براساس تحقیقات و رصدهای انجام شده از طرق مختلف، میزان دوستی‌های دختران و پسران با جنس مخالف و روابط نامشروع بین دختر و پسر، و زن و مرد در این شهرستان رو به افزایش است.

در طبس هم استفاده از چادر رو به کم‌رنگ شدن می‌رود

افزایش عدم استفاده از چادر به‌عنوان حجاب برتر و بد‌حجابی زنان و دختران نیز در شهرستان طبس و به‌ویژه در شهر طبس کاملاً مشهود است.

این گزارش؛ سیاه‌نمایی یا اعلام زنگ خطر؟!

شاید برخی از مخاطبان و مسئولان، انتشار این موارد را سیاه‌نمایی و زیرسؤال بردن وجهه شهرستان طبس تلقی کنند، اما این‌ها حقایق جامعه است، زنگ خطری است برای همه و به‌ویژه برای خانواده‌ها که باید به‌منظور آگاه‌سازی در راستای جلوگیری از رشد این موارد بیان شود.

تأثیر مخرب استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای

بسیاری از کارشناسان مجرب به این نتیجه‌ی قطعی رسیده‌اند که افزایش استفاده خانواده‌های طبسی از شبکه‌های ماهواره‌ای، تأثیر بسیار قابل‌توجهی در افزایش موارد تأسف‌برانگیز مذکور دارد.

(برخی از عکس‌ها مربوط به شهرستان طبس است)

۲۵ درصد طبسی‌ها از ماهواره استفاده می‌کنند

یک منبع آگاه و رسمی در این زمینه اعلام کرد که براساس رصدهای دقیق انجام شده، به‌طور میانگین در ۲۵ درصد از منازل شهرستان طبس تجهیزات دریافت از ماهواره نصب است که این میزان در برخی از محلات شهرها و برخی روستاها حتی تا ۴۰ درصد هم افزایش دارد.

نکته قابل توجه در این زمینه این است که ماهواره در گذشته تنها توسط تعداد اندکی از خانواده‌های با ایمانِ ضعیف‌تر در طبس استفاده می‌شد اما اکنون استفاده از آن حتی در بسیاری از خانواده‌های مذهبی و متدین این شهرستان هم در حال رواج یافتن است.

شبکه‌های ماهواره‌ای سلاح دشمنان در جنگ نرم

بدیهی است که تلاش دشمنان داخلی و خارجی در عرصه جنگ سخت نتیجه دلخواه آنان را در پی نداشته و به همین دلیل نوک پیکان حمله خود را به سمت اعتقاد، فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر جامعه برده‌اند.

سلاح دشمنان در جنگ نرم سلاح «رسانه» است که یکی از مهمترین و فراگیرترین این رسانه‌ها «شبکه‌های ماهواره‌ای» است. شناخت صحیح این ابزار و نحوه مواجهه با آن تأثیر بسزایی در جلوگیری از صدمات جبران‌ناپذیر استفاده از ماهواره دارد.

علت ممنوعیت استفاده از ویدیو در گذشته

قانون ممنوعیت استفاده از ویدیو از گذشته، نشان از هوشیاری مسئولان در این عرصه بود چراکه به علت عدم وجود تولیدات فرهنگی داخلی، استفاده از این ابزار موجب یکه‌تازی فیلم‌های ضدفرهنگی قبل از انقلاب و تولیدات دیگر کشورها می‌شد و البته با رشد سریع بخش فرهنگی کشور، تولیدات ما هم به مرز رقابت رسید و پس از آن استفاده از ویدیو آزاد شد.

ملاحظات سیاسی دولت و مجلس برای مقابله با استفاده از ماهواره

عدم اجرای صحیح و به‌موقع قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای و در مواقعی حتی رجحان یافتن ملاحظات سیاسی جریانات حاکم بر دولت و مجلس در دو دهه اخیر، موجب رواج یافتن استفاده از این ابزار و رویارویی نابهنگام ما با هجمه شدید فرهنگی در عرصه رسانه‌های دیداری شده است.

راه‌اندازی تلویزیون دیجیتال در طبس، گامی مؤثر

اقدام قابل تقدیر اما دیرهنگام صدا و سیما در تأمین سلیقه‌های مختلف رسانه‌ای مردم به‌ویژه راه‌اندازی تلویزیون دیجیتال در بسیاری از نقاط کشور و از جمله در شهرستان طبس و افزایش تعداد شبکه‌ها و کیفیت تصاویر از جمله دلایلی است که بخش زیادی از دارندگان ماهواره را به سمت استفاده از تلویزیون دیجیتال و شبکه‌های داخلی کشیده است و شاید بتوان مدعی شد که اگر این اقدام چند سال زودتر اتفاق می‌افتاد، شرایط بهتری داشتیم.

وضعیت دریافت شبکه‌های ماهواره‌ای در طبس

از میان ماهواره‌های موجود در سطح دنیا، شش ماهواره شامل هاتبرد(Hot bird)، ترک سَت(Turk sat)، یاه سَت(Yah sat)، یوتل سَت(Eutel sat)، نایل سَت(Nile sat) و عرب سَت(Arab sat) در شهرستان طبس قابل دریافت و پرکاربردترین هستند.

با حذف شبکه‌های تکراری، فرکانس‌های خالی، شبکه‌های خالی و شبکه‌های دیتا، حدود ۲۳۰۰ شبکه ماهواره‌ای در طبس قابل دریافت است و این در حالی است که اغلب دارندگان تجهیزات ماهواره‌ای تنها دو جهت از این شش جهت پرکاربرد را به تناسب سلیقه خود دریافت می‌کنند.

از میان این شبکه‌ها سهم شبکه‌های فارسی‌زبان حدود ۱۲۰ شبکه است که مهمترین آن‌ها در شش دسته‌بندی شامل: سبک زندگی ۴۸ شبکه، عقیدتی ۲۴ شبکه، تجزیه‌طلب و قومیت‌گرا ۸ شبکه، سیاسی و اپوزیسیون ۸ شبکه، کودک ۴ شبکه، و سیاسی بیگانه ۳ شبکه، قرار می‌گیرد.

علت گرایش برخی طبسی‌ها به استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای

براساس بررسی‌های انجام شده، مهمترین علل گرایش برخی طبسی‌ها به تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای شامل: تنوع موضوع، تعدد شبکه‌ها، ارزانی و سهولت نصب ماهواره، تماشای فیلم‌ها و سریال‌های روز جهان، برنامه‌های مد، لباس و آرایش، برنامه‌های موسیقی و شوهای تلویزیونی، آشنایی با زندگی ایرانیان خارج از کشور، میل به کسب اطلاعات در مورد مسایل پشت پرده نظام، بدست آوردن اخبار غیررسمی، مستندهای حیات وحش و علمی، و حتی بعضاً برنامه‌های غیراخلاقی و پرنوگرافی است.

اهداف برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای

اهداف راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و برنامه‌های مختلف این شبکه‌ها در سه حوزه بررسی می‌شود:

۱- حوزه نظام خانواده: ایجاد انحراف در نوع ارتباطات میان اعظای خانواده، کم‌رنگ کردن نقش دین و اخلاق در خانواده، گسترش فرهنگ زندگی مشترک به جای ازدواج، عادی جلوه دادن خیانت زن به شوهر و شوهر به زن، عادی جلوه دادن رابطه جنسی قبل از ازدواج تا حد باردار شدن دختران، عادی جلوه دادن سقط جنین به‌عنوان راه حل طبیعی رفع دلهره‌های احتمالی روابط جنسی دختر و پسر، کم‌رنگ کردن نقش والدین در خانواده، کم‌رنگ کردن احترام به خانواده، گسترش تجمل‌گرایی و فرهنگ مصرف، ترویج خانواده‌های بی‌سامان و لجام‌گسیخته به اسم آزادی در مقابل ساختار اصیل خانواده، تبلیغ غذاهایی با مواد اولیه حرام، ترویج فمنیسم و کم‌رنگ کردن نقش مرد، هویت‌زدایی از مفهوم خانواده به‌عنوان مؤثرترین انتقال‌دهنده فرهنگ بین نسل‌ها.

مهمترین شبکه‌های ماهواره‌ای فعال در این حوزه عبارتند از: مجموعه شبکه‌های جم(GEM)، من و تو، فارسی وان(Farsi 1)، تپش، تی‌وی پرشیا(TV Persia)، و پی‌ان‌جی(PNG).

۲- حوزه سیاست: ایجاد فاصله میان مردم و مسئولان، ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوری اسلامی، گسترش تفکرات سکولاریستی در جامعه، و ایجاد تفرقه و دمیدن در اختلافات قومی و نژادی.

مهمترین شبکه‌های ماهواره‌ای فعال در این حوزه عبارتند از: بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا، پارس، اندیشه، رها، و ایران فردا.

۳- حوزه اعتقادات مذهبی: ایجاد شبهه و تردید در اعتقادات و باورها، گسترش فرقه‌های مذهبی و دمیدن در اختلاف میان مذاهب اسلامی، ترویج تفکرات حجتیه‌ای در پوستین دلسوزی برای دین، و پلورالیزم دینی.

مهمترین شبکه‌های ماهواره‌ای فعال در این حوزه عبارتند از: شبکه‌های شیعی ضدوحدت و اختلاف‌افکن شامل شبکه‌های امام حسین، اهل بیت، فدک، مرجعیت، و سلام؛ شبکه‌های وهابی تکفیری شامل وصال، نور، کلمه، و وصال حق؛ و شبکه‌های مسیحیت تبشیری شامل محبت، نجات، سَت سون پارس(Sat 7 Pars)، و سون (۷).

قرار گرفتن برنامه‌های ماهواره به‌عنوان فرهنگ معیار

هجوم شبکه‌های ماهواره‌ای به ساحت خانواده با انواع فیلم‌ها و سریال‌ها با هدف حیازدایی و عادی‌سازی روابط نامشروع و از بین بردن قبح چنین گناهان کبیره‌ای نشان از اهمیت بنیان خانواده دارد. در واقع خانواده دژ مستحکمی است که جلوی ورود فرهنگ‌های نامأنوس، بی‌بنیان و گناه‌آلود را گرفته است و اگر خانواده لطمه ببیند حتی دین‌داری مردم نیز آسیب خواهد دید. اگر نقش خانواده در این بستر انتقال کم‌رنگ شود نسل جدید قوی‌ترین عنصر ارتباطی اطرافش یعنی رسانه را به‌عنوان فرهنگ معیار می‌پذیرد و از آن الگو می‌گیرد.

تأثیر استفاده از ماهواره بر کودکان و فرزندان

زوال دوران کودکی نیز از دیگر آسیب‌های استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای است. کودک آنچه را که مربوط به دوران بلوغ انسان است به شکل گناه‌آلود و مستهجن در سنین کودکی و ناخواسته توسط شبکه‌های ماهواره‌ای و فیلم‌های مبتذل می‌بیند.

فصل کودکی که در حال آموزش نقش‌های اجتماعی و نحوه تفکر و رفتار و کردار است ذهنش درگیر صحنه‌های جنسی نامتعارف می‌شود. از فیلم‌های دارای صحنه‌های جنسی پنهان که بگذریم، خشونت، خیانت و دوستی با جنس مخالف موجب شده تا بچه‌ها فیلم را به‌عنوان واقعیت دنیای بزرگسالی تصور کنند و فکر کنند در آینده آن‌ها نیز در این نقش‌ها قرار می‌گیرند و خود را آماده پذیرش چنان رفتارهای خشن، مستهجن و خیانت‌باری در دنیای بزرگسالی می‌کنند.

برخی وظایف مسئولان و دستگاه‌ها برای کاهش میل برخی خانواده‌های طبسی به استفاده از ماهواره

بدیهی است که تصمیم نهایی برای استفاده یا عدم استفاده از ماهواره بر عهده خانواده‌هاست اما برخی از مهمترین مواردی که به نظر می‌رسد مسئولان و دستگاه‌های مسئول می‌توانند در راستای کاهش میل برخی خانواده‌های طبسی به استفاده از ماهواره انجام دهند شامل این موارد است: جلوگیری از قطعی شبکه‌های دیجیتال، جلوگیری از اختلالات معمول در شبکه‌های دیجیتال مانند پرش تصاویر و غیرهمزمانی صدا و تصویر، افزوده شدن شبکه‌های استانی تمامی استان‌های کشور به لیست شبکه‌های دیجیتال باتوجه به اینکه امکان فنی آن فراهم است، راه‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی و پاسخ‌گویی به سؤالات جوانان درباره ماهواره، تبیین سبک صحیح زندگی اسلامی ایرانی و ترویج آن در جامعه و آگاه‌سازی خانواده‌ها نسبت به اثرات مخرب برنامه‌ها و به‌ویژه فیلم‌ها و سریال‌های ماهواره‌ای از طریق برگزاری همایش‌ها با حضور عموم خانواده‌ها، زنده نگه داشتن رسومات و فرهنگ‌های اصیل و بومی طبس، عمل هر چه بیشتر مسئولان و خانواده آنان به ارزش‌های مکتبی مانند حفظ حیا، حجاب و عفاف، و ساده‌زیستی و دوری از جملات، انجام تبلیغات محیطی درباره مضرات استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای و…

گزارش: مجید عصاری

14 دیدگاه دربارهٔ «تأثیر مخرب استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای در شهرستان طبس;

  1. به همه نظرات توجه کنید:
    ۱- به مسئولین بگید اشتغال ایجاد کنند
    ۲- یه فکری به حاال این مکا نهای تفریحی ویژه بانوان کنید
    ۳- چرا مسئولین به فکر این تهاجم فرهنگی نیستن
    مردم همه چیز رو از مسئولین میخوان و مسئولین همه چیز رو از مردم میخوان
    مسئولی که فریب میز ریاستش رو خورده و نمی تونه خونواده خودش رو مدیریت کنه میخواد فکر من و شما باشه، شما خودتون گلیمتون رو از آب بکشید بیرون و راه درست رو انتخاب کنید. البته مسئولینی هم داریم که فکر مردم اند.
    عزیزان، مومن واقعی آن است که در برابر مکر دشمنان دین خود را حفظ کند.

  2. آخه کاهش آمار ازدواج چه ربطی به ماهواره داره. به مسئولین بگید اشتغال ایجاد کنند. اونوقت ما چه ماهواره باشه چه نباشه کار خودمونو بلدیم. ازدواج میکنیم. کدوم نفر هست که شغل داشته باشه امنیت شغلی داشته باشه (که به تبع اون باعث می شه جیبش هم خالی نیاشه) و از ازدواج بدش بیاد. اشتغال اشتغال اشتغال ایجاد کنید کارت عروسیمو براتون میفرستم.

    1. سلام
      اولا: کاهش آمار ازدواج به ماهواره ربط داره، به حرفهای خودت توجه کن. یک مسلمون این حرف ها رو نمیزنه.
      دوما : درس خونده بی کار نه و درس خونده از خدا بی خبر
      من چنین جملاتی رو که می بینم به خدا میخوام آتیش بگیرم.
      یعنی چی که باید کار داشته باشیم و جیبمون پر پول باشه
      بابا به خدا این ها همش از روی بی ایمانیه.
      مگه خدا خودش ضمانت نکرده که هر کس ازدواج کنه من خودم زندگیش رو تامین میکنم و از غیب براش می رسونم.
      مگه خدا نگفته که هر فرد متاهل یک رکعت نماز بخونه برابره با هفتاد رکعت نماز آدم مجرده.
      من هم یک جوونم هم سن و سال خودتونن. ۲۵ سالمه- سه ساله ازدواج کردم-یک پسر هم دارم.
      به خدا قبل از ازدواج من بودم و لباسای تنم- ولی یک ما بعد از دنیا اومدن بچه ام خونمون تکمیل شد و رفتیم سر خونه و زندگیمون. بعداز ازدواج با مدرک دانشگاهی رفتم بنایی و شب و روز کار کردم تا بتونم همزمان اقساط وام ازدواج و وام مسکنم رو بدم. به خدا اگه ایمان داشته باشیم خدا همونطور که قول داده از غیب میده و انقدر به مالتون برکت میده که با پول بنایی میتونید خونه ای با ۱۳۰ متر زیبنا بسازید و یک برگ چک هم ندید-کاری که خودم کردم.
      انکه دندان داد، نان داد
      حالا شما تو خونه نشستی و میگی اشتغال زایی کنید
      شاید دولت صد سال دیگه هم اشتغال زایی نکرد.
      چرا خودت اشتغال زایی نمی کنی.
      سوما: شما که جیبتون خالیه نمی خواد جشن عروسی بزرگ بگیری که چشم پر کن باشه و کارت عروسیتون رو برای مسئولین بفرستی، با یه جشن ساده هم می تونید یه مراسم شاد داشته باشید.

      1. من نمی گم که ماهواره خوبه اتفاقا یکی از عوامل اصلی طلاق را ماهواره و برنامه های تلویزیونی و تبلیغاتی می دونم ولی ماهواره رو در کاهش ازدواج بی تقصیر می بینم.خدا پدر مادر اون نفری که ماهواره رو اختراع کرد بیامرزه چون این مسئولین کشور رو از زیر بار رفتن مسئولیت و عیب معاف کرده و هر مشکلی که تو جامعه به وجود میاد می گن تقصیر ما نیست تقصیر ماهوارست.
        این نوشته های شما و طرز فکر شما دقیقا همون نوشته ها و طرز فکر ۲سال پیش منه. اما بعد اینکه ۳بار رفتم خواستگاری و چون کار خوبی نداشتم هر سه خانواده گفتند “برو کشکتو بساب”
        خیلی از اداره های طبس رفتم برا کار اما هیچ کدومش فایده نداشته چون گفتن مدرک بالا نمی خواهیم
        حاظر بودم برم با افتخار تو معدن چندصد متر زیر زمین کار کنم اما وقتی گفتم فوق لیسانس برق دولتی اصفهانم گفتن نه نمی خواهیم.فقط دیپلم
        فقط می بینم آشنا بازی خیلی رواج داره.من هم که نه خودم به کسی آشنا هستم نه خانوادم
        بعد این قضیه هایی که برام پیش اومده دیگه ادبیاتمم عوض شده وگر نه چند سال پیش منم مثل تو از این حرفای قشنگ می زدم.
        عزیز دلم شما از سفره ی بی حساب کتاب پهن شده ی دولت قبل به همه چیز رسیدی.
        شما چه می دونی که من تو خونه نشستم؟ چه می دو نی که از فکرم استفاده کردم و می خواستم ۱۵میلیون وام بگیرم و برا دو نفر دیگه هم اشتغال زایی کنم بهم ندادن و می گن پول نداریم.برو ۳ ماه دیگه ببینیم چی می شه.۳ ماه دیگه میری میبینی بازم میگن پول نداریم.البته وامهای با سود بالای ۲۰درصد+چند میلیون پول که باید از قبل تو حساب داشته باشی که همیشه هست،،،
        شما چرا از روی یک نوشته قضاوت می کنید و می گویید که من بی ایمانم. مگه شما خدا هستید که تشخیص دادید من بی ایمانم.
        من نمی گم ماهواره ببین اما حداقل یه توصیه بهت میکنم که برنامه پایش و مناظره شبکه یک خودمون رو ببین تا…..

        یه حرف هم با مسئولین دارم.اگه صحبت این دوست عزیزمون که از روی یک نوشته تشخیص دادن من بی ایمان هستم درست باشه و من بی ایمان باشم به من حق بدین چون پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم (ع)فرمودند:

        حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند: «فقر مرگ بزرگ است.» (نهج‌البلاغه، صبحی الصالح، حکمت ۱۶۳: ص۵)

        و یا در حدیثی دیگر می فرمایند: «فقر انسان را به کفر می‌کشاند.» (بحارالانوار، ج۶۹: ص۳۰)

        در روایات عامه و خاصه از رسول خدا(ص) آمده است: “کاد الفقران یکون کفراً؛ نزدیک است فقر باعث کافر شدن انسان بشود”.(۱)نیز از آن حضرت نقل شد: “اللهم انی أعوذ بک من الکفر و الفقر، فقال رجل: أیعدلان؟ قال: نعم؛(۲) بار خدایا! به تو از کفر و فقر پناه میبرم. مردی پرسید: آیا کفر با فقر هم دوش و همراه است؟ حضرت فرمود: آری”.مقصود از فقر مالی است. غزّالی در شرح این خبر گفته است: فقر انسان را به جایی میکشاند که منجرّ به کفر میشود، چون انسان فقیر به اغنیا حسد میورزد وحسد حسنات و کارهای خوب انسان را از بین میبرد، یا به این جهت است که فقر باعث ذلت و خواری انسان میشود و در نتیجه آبرویش میریزد و دینش را خراب میکند و باعث نارضایتی نسبت به قضا و قدر الهی میشود و اعتراض به خدا میکند.(۳)بنابراین فقر مالی چون تأثیر زیادی در ناسپاسی و خواری و ذلت انسان دارد، اگر انسان فقیر خود را کنترل نکند، به خدا کافر میشود، و چون عامل مهمی در این مسئله است، گفته شده است فقر دیوار به دیوار کفر است.پی نوشت‏ها: ۱. محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج ۷، ص ۴۹۸، چ مکتب الاعلام الاسلامی، به نقل از بحارک ج ۷۲، ص ۳۰ و کنز العمال، حدیث ۱۶۶۸۲.۲. همان، به نقل از کنز العمال، حدیث ۱۶۶۸۷.

        این هم لینکش
        http://www.porsojoo.com/fa/node/25145

        1. دوست عزیزم سلام:
          خونواده هایی که شما رفتید خواستگاری، همون بهتر که قبول نکردند. آیا از شما یا خونوادتون پرسیدن که داماد نماز میخونه یا نه؟ مگه ملاک کار خوب داشتن و ماشین داشتن و پول داشتنه. چهارمی رو دنبال این خونواده ها نری قبول میکنند.
          روزی که می خواستیم تاریخ عریسیمون رو مشخص کنیم، من به نامزدم گفتم، من از دار دنیا هیچی ندارم ، منم و لباس تنم، نه خونه ای ،نه وسیله ای ، کارم هم بنائیه، اگه میدونی با این شرایط میتونی با هام زندگی کنی مراسم بگیریم . نامزدم گفت : خدا درست می کنه و درست هم کرد
          حرف های من قشنگ نیست، این ها حر فهایی است که به آن ایمان پیدا کردم: ۱- با خدا باش پادشاهی کن ۲- از تو حرکت از ما برکت ۳- کبوتر با کبوتر باز با باز و ….
          من از سفره بی حساب و کتاب دولت قبلی به همه چیز نرسیدم ، از سفره خدا که برا همه بنده هاش پهنه به جایی رسیدم.
          بازم میگم حرفات حرف یه انسان با ایمان نیست
          من هر روز که از خونه میام بیرون میگم:( الهی به امید تو ، نه به امید خلق روزگار)
          امیدت به خدا باشه، نه مسئولین.
          من هم درس میخوندم و هم کار میکردم، بعد خدمتم که ازدواج کردم ۳ سال فقط کارم بنایی بود با دستمزد حداکثر ماهی ۵۰۰ تومن + برکتی که خدا بهش میداد
          من یه سیکل میشناسم که کارمند بانکه ، یک سیکل دیگه کارمند راه آهنه، کارهایی که حق شما درس خونده هاست، من این ها رو دیدم ولی مثل شما پشت پا نزدم به همه چیز. و می گفتم الهی شکر یه جوون سروسامون گرفت
          منم مثل شما به تمام ادارات نامه نوشتم و لی منتظر جوابش ننشستم. نامه ای که به ادارات میدی ، اون نامه تا وقتی تو اداره است که شما تو اداره باشی، وقیی رفتی نامتون میره تو سطل آشغال و کارمنه یه نیش خند میزنه و میگه ما خودمون رو بیرون نکنند !!!
          سنگ بزرگ نشانه نزدن است. شما همین اول میخواید یه کار پشت میزی با حقوق بالا هم داشته باشی، دوست هم نداری با فوق لیسانس بری سر کار آزاد. مگه علم شما از علم پیامبر بیشتره؟ پیامبر با آن علم بی انتهایشان شبانی می کردند.
          انسان با ایمان در برابر تمام مشکلات کمر راست میکنه، نه اینکه کمرش بشکنه و خونه نشین بشه
          ما که نیومدیم تو دنیا راحت زندگی کنیم، ما همیشه مورد آزمایشیم.توی یه دهه جنگه و جوونا باید جونشون رو کف دستشون بذارند و با ایمان به خدا برن جنگ، توی یه دهه مشکلات اقتصادیه و مردم باید با ایمانی که دارند دنبال یه لقمه نون حلال باشند. خودم فوق دیپلم دارم و با یه لیسانس عمران بنایی می کردم، کسی که همه زندگیم رو مدیونشم. بهم گفت : خدا فرموده : برای کسی که صدقه بدهد و نماز شب را به پا دارد از روزی خود چنان بی نیازش کنم که خودش در تعجب بماند.
          به خدا ایمان داشته باش، خدا اگه بخواد درست کنه درست میشه.
          حالا که پارتی و پارتی بازی هست، مسئولین هم صدای من و تو و امثال ما رو نمی شنوند پس به نظر شما چیکار باید کرد؟ باید تو خونه بشینیم، اگه تو خونه هم بشینیم خودمون ضرر میکنیم.
          اگه میگم بی ایمان ، ناراحت نشو، چون اکثر ما مومن هستیم ولی ایمان نداریم. در پایان به یه داستان توجه کن:
          یه روز یه اربابی خیلی ناراحت بود. غلام سیاهش علت ناراحتی رو پرسید، بهش گفت ۱۰۰ درهم بدهی دارم. غلام سیاهش گفت منو بفروش، ارباب گفت : تو که به ده درهم بیش نمی ارزی، غلام گفت منو ببر بازار و بگو ۱۰۰ درهم به شرط بندگی، ارباب که راهی جز این نداشت این کار رو کرد، یکی اون رو خرید و برد خونه، به غلام های دیگش گفت این غلام را ببندید به ستون و با تازیانه او را بزنید، غلامان چنین کردند، ارباب به غلام گفت چرا زیر شکنجه هیچ نمی گفتی، ما تو را بدون علت تازیانه زدیم. غلام گفت : شما ارباب من هستید و هر چه شما بخواهید برمن شیرین است حتی اگر به ضررم باشد
          عزیزم این غلام شرط بندگی را به جا آورد ولی ما با این همه نعمت که خدا به ما داده چرا بایک مشکل که دربرابر نعمتهایش به اندازه یک خردل هم به شمار نمی رود، باید این همه ناسپاسی کنیم و زمین و زمان را علت زمین خوردمان بدانیم
          عزیزم منو حلال کن- یا علی

          1. تو اکثر چیزا با هم هم عقیده هستیم.پس مشکلی نیست.انشا اله همیشه صادق باشی و مسئولیت پذیر و موفق
            من با این آیه زندگی میکنم که می فرماید: بعد از هر سختی یه آسانیست

            فقط یه جمله با افراد به ظاهر مسئول: در طبس هر ماهه شاهد این هستیم که یکی دو نفر از کارمندان اداره ها انتقالی می گیرند و به خصوص یزد مهاجرت می کنند.جوانان بیکار جویای کارهم به شدت گرایش پیدا کرده اند به سمت شهرهای دیگر مانند یزد سمنان تهران و مشهد و….
            انگار همه از یه چیزی فرار می کنند.من احساس می کنم که در این شهر عزیز اگر همین رویه ادامه داشته یاشد تبدیل به شهر خواهد شد که فقط جای آدمای از نظراتی خاص خواهد بود.
            وقتی می بینم که حتی کارمندان به شدت اقدام به انتقالی و مهراجرت می کنند بیشتر به نظرم پافشاری می کنم. من خیلی از این جوانان بیکارو به خصوص کارمندان را میشناسم.انسان های خلافکار کم سطح یا کم سواد نیستند بلکه فرهیخته با سواد صاحب نطر و ایده هستند. اینها جزعی از اعتبار و سرمایه های این شهر هستند که دارند می روند.

          2. در پاسخ به هر دوی شما عزیزان ::::
            قومی متحیرند اندر ره دین

            قومی به گمان فتاده در راه یقین

            ترسم از آنکه بانگ بر آید روزی

            کی بیخبران راه نه آنست و نه این

  3. سلام درسته ماهواره ضررداره ولی خدایی طبس نفریحش چیه همش توخونه ایم پوکیدیم به مولا .زنها که توطبس همش توخونند ازگرمانمیشه بیرون رفت بیرونم میری مزاحم داری حالا سرماهواره الله واعلم .ولی یه فکری به حاال این مکا نهای تفریحی ویژه بانوان کنیدممنون

    1. چون جای تفریحی نداره باید وقتمون رو با ماهواره بگذرونیم؟ با خوندن قرآن و دعا نمیشه وقت رو پر کرد، با تربیت صحیح فرزندان چی، با مطالعه چی، شاید بتونیم یه کار توی خونه راه بندازیم و منبع درآمد باشیم مثل قلیبافی،گل سازی و… شاید هم بتونیم به خونه همسایه بریم و بهش کمک کنیم.
      آخه چرا به اینجا رسیدیم… .

  4. بسم الله الرحمن الرحیم.آن قسمت از مطلب که راجع به ماهواره و تبعات آن است کاملاً درست است. ولی در مورد اینکه علت همه معضلات و مشکلات موجود که در صدر مقاله آورده اید را صرفاً به آن نسبت دهید، فقط فرافکنی کرده اید و همه میدانیم که از فرافکنی ، بیش از هرکس خودمان ضرر می کنیم. می شود قصه آن دانش آموزی که تنبلی می کند ، درس نمی خواند، دنبال تفریحات سالم و ناسالم خودش است. وقتی هم که نمره نیاورد، میگوید: معلم دشمن من شده است.این فرافکنی است و خودش ضرر می کند . چون هیچوقت مشکلش حل نمی شود.در حالی که اگر آسیب شناسی میکرد و علت های نمره نیاوردنش راپیدا میکرد شاید می توانست مشکلش را حل کند . (حتی اگر معلوم میشد که دشمنی معلم هم بخشی از علت است) . بر هیچکس پوشیده نیست که بسیاری از شبکه های ماهواره ای در توسعه فساد و فحشا و لابد طلاق موثرند.ولی کیست که نداند فقر و بیکاری و گرانی و تورم ودر کنار آن جامعه ای که بشدت طبقاتی شده است ،چه نقشی درهمان فساد و فحشا و طلاق دارد. اللهم عجل لولیک الفرج

  5. سلام واقعا درست میگویند ماایرانیها ظرفیت نداریم والله اصلااراین وربوم میافتیم خدابه داد بچه های بعدمابرسه

  6. معمولن تحلیل های ارایه شده درخصوص ماهواره روی اقلیتی نا چیز است وخانواده های اصیل هرگز از برنامه های ضد اخلاق وشو استفاده نمیکنند . البته درحصوص استفاده ازماهواره باید بیشتر فرهنگ سازی شود چرا که همه امکانات پیشرفته و ارتباطی هم جنبه های خوب دارد وهم بد ومیتوان از برنامه های مثبت آن بهره برد . اینک یک وقت تلویزیون حرام باش یک وقت ویدیو ،یکوقت اینترنت ،یکوقت ماهواره وهمین طور ………….. تاکی میخواهیم ازواقعیات فرار کنیم بلاخره همه اینها بعد از مدتی آزاد میشن . این سختگیریها عطش مخاطبان را بیشتر میکند واز متقاضیان آن کم نمیکنه .پیشنهاد میکنم بجای نشون دادن غیر مستقیم برنامه های منفی ماهواره فرهنگسازی کنیم ومردم را به سمت نقاط مثبت سوق دهیم .درعین حال مقصر اصلی در استقبال مردم ازماهواره خودصداوسیما در ارایه مسایل جناحی وباندیست وعدم صداقت آن .اصلا حال درمحیط های کوچک کنترل کردید درشهرهای بزرگ چه میکند .کنترل جویهای کوچک آب که شاهکار نیست .چلو سیلی که خودتون راهم برده چگونه میخواهید بگیرید .

  7. افزایش پرونده‌های قضایی مربوط به مسایل خانواده در تأثیر استفاده از ماهواره بر کودکان و فرزندان فساد وروابط نامشروع
    طلاق وازدواج نکردن جوانان شکل گیری فرهنگ غرب در پوشش جوانان چه پسر وچه دختر .
    عزیزان ما همه این چیزها رو میدونینم ومی بینیم اما چرا برای طبس که یه شهرستان کوچک است وامت شهیدپروری دارد ومردم سلحشور وبسیجی دارد چرا اخر چرا مسئولین به فکر این تهاجم فرهنگی نیستن خوب است که همه میدانیم خداوند این شهر مقدس را از گزند دشمنان با طوفان شن خود از میان برداشته پس چرا ما خودمان با دسته خودمان داریم دشمن را به منازل خود می آوریم .بهانه تنوع طلبی در برنامه ها را نکنیم خوب است که همه میبینیم چقدر شبکه تلوزیونی ایران را داریم که برای هر بیننده ای جای خود را دارد .خداوند مصوبین این سلاح تهاجم فرهنگی که در منازل این بندگان از خدا بی خبر است را هرچه زودتر برچیند که ماهواره جزشیطان وبدبختی ومشکلات خانواده وحتی فرزندان را به دنبال نخواهد داشت .

    1. با سلام

      در پاسخ به ” منازل این بندگان از خدا بی خبر ”

      حافظ ببر تو گوی فصاحت که مدعی *** هیچش هنر نبود و خبر نیز هم نداشت

      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 5 =