امام‌زاده طبس، نگین کویر ایران

امام زاده حضرت حسین بن موسى الکاظم(ع) طبس از جمله امام زادگانى است که مورخّان او را از فرزندانِ بلافصل امام کاظم(ع) دانسته اند و به گفته ایشان، از مقام بلندى برخوردار بوده است.

خبر طبس: امام زاده حضرت حسین بن موسى الکاظم(ع) طبس از جمله امام زادگانى است که مورخّان او را از فرزندانِ بلافصل امام کاظم(ع) دانسته اند و به گفته ایشان، از مقام بلندى برخوردار بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، امام زاده حضرت حسین بن موسى الکاظم(ع) طبس از جمله امام‌زادگانى است که مورخّان او را از فرزندانِ بلافصل امام کاظم(ع) دانسته اند و به گفته ایشان، از مقام بلندى برخوردار بوده است.

تاریخ ولادت این امام زاده، اواخر قرن دوم یعنى حدود سال ۱۷۸ هـ. ق بوده است که یکى از امام زادگانى که در خطه شرقى ایران، اکنون داراى مزار و بارگاهى برجسته و والا است.

حضرت حسین بن موسى الکاظم(ع)، برادر امام هشتم(ع) است و این امامزاده طبس را به نگین کویر ایران تبدیل کرده است.

شهرستان طبس به قطب بزرگ فرهنگی و منطقه جذب گردشگر دینی تبدیل شده و روز به روز شاهد افزایش زائران بوده و به طور طبیعی حدود شش میلیون زائر در طول سال در شهرستان طبس جهت زیارت این امام زاده و عزیمت به دیگر استان های کشور به طبس سفر می کنند.

طرح جامع آستان مبارک ۱۷۰ هزار متر مربع است که مهم‌ترین آنها شامل صحن و سرای حضرت ۴۰ هزار متر مربع، فضای عبادی، فرهنگی و خدماتی ۲۰ هزار متر مربع، فضای سبز ۶۲ هزار و ۳۰۰ متر مربع است.

همایش کشوری بزرگداشت حسین بن موسی الکاظم(ع) در طبس برگزار می‌شود

امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس از نظر زیرساختی وضعیت بهتری نسبت به دیگر امامزادگان و بقاع متبرکه استان دارد بنابراین تصمیم بر این شده است تا امسال همایش ملی در این امامزاده برگزار شود.

برای شرکت در همایش بین‌‌المللی بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی فراخوان داده می‌شود و هم اکنون نیز مقالاتی از مالزی، سنگاپور و حتی کشورهای شرق آسیا ارسال شده که گاهی اطلاعاتی که برخی از این پژوهشگران داشتند از اطلاعات داخل کشور نیز بالاتر و بیشتر بوده است.

امسال در همایش امامزادگان از پوستر همایش بین المللی رونمایی می‌شود.

رونمایی از پوستر همایش بین‌المللی در همایش امامزادگان

حمزه سپهریان به بیان اهداف پژوهشی این همایش پرداخت و گفت: اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی و گسترش فعالیت های فرهنگی مرتبط با سیره اهل بیت(ع)، افزایش سطح دانش و آگاهی، تقویت حس پژوهشگری و روحیه تحقیق و پژوهش درباره سیره ائمه معصومین(ع) از اهداف این همایش است.

وی ادامه داد: فراهم آوردن زمینه هایی جهت آشنایی با معارف مقدس رضوی، ایجاد فضایی معنوی در حوزه فعالیت های پژوهشی، گسترش فعالیت های فرهنگی– مذهبی در سطح استان از دیگر این اهداف است.

مدیرعامل آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس افزود: تحولات صورت گرفته در آستان قدس رضوی و پیشرفت قابل توجه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حضور مسئولین عتبات عالیات از کشور عراق در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) و استفاده از تجربیات این نهاد مقدس در زمینه های معماری عظیم اسلامی، فرهنگی، بهداشتی، درمانی، اقتصادی، صنعتی از اقدامات مهم تولیت آستان قدس رضوی است.

وی تصریح کرد: امروزه خدمات متنوع و ارزشمندی در حوزه فعالیت این موسسه در ۵ استان کشور انجام می شود و امسال نیز با برنامه ریزی صورت گرفته، ۱۵۰ برنامه فرهنگی عمیق و غنی از جمله برگزاری اولین همایش پژوهشی حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و وصول ۱۰۵ مقاله، محفل شب شعر با حضور ۴۰ شاعر کشوری و استانی، رونمایی از پوستر جشنواره امامزادگان، حضور کاروان زیر سایه خورشید و برگزاری آیین عبادی سیاسی نماز جمعه در دو نوبت در حرم مطهر پیش بینی شده است.

سپهریان گفت: امید است شهرستان طبس به عنوان چهارمین شهر زیارتی در کشور شناخته شود و مردم ولایت مدار بهره لازم را از این مکان زیارتی و برنامه ها ببرند.

قم مرکز ترویج دین و صدور اسلام به تمام جهان است

امام جمعه طبس گفت: این ماه را از ماههای بسیار با اهمیت و با عظمت و دارای حرمت ذاتی و عارضی است و سه مناسبت مهم ولادت حضرت معصومه(س) و حضرت امام رضا(ع) که دهه کرامت نامگذاری شده و روز زیارتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در این ماه قرار گرفته است.

حجت الاسلام مهاجریان بر اساس روایات اسلامی اظهار کرد: زیارت امام رضا(ع) حج مساکین است و آثار و برکاتی که زیارت خانه خدا دارد و امام رضا(ع) در جهت تبعیت از ولایت و رهبری جامعه اسلامی توجه بیشتری داشتند و حدیث سلسله الذهب را در نیشابور بیان کردند که ۱۲ هزار نفر راوی، با قلم و کاغذ این حدیث را ضبط کردند.

وی ارزش و اهمیت جایگاه زن و دختر را از دیدگاه اسلام والا دانسته و افزود: وجود مبارک حضرت معصومه(س) در قم بر ارزش آن افزوده است به گونه ای که شاهد بودیم حرکت امام خمینی(ره) برای پیروزی انقلاب اسلامی از این شهر و با حمایت مردم آن بود و امروز قم به مرکزی برای ترویج دین و صدور اسلام به تمام جهان تبدیل شده و ان شاء الله زمینه ساز انقلاب حضرت مهدی(عج) خواهد شد.

امام جمعه طبس در خاتمه توصیه کرد: تبیین ارزش و جایگاه والای زن و همچنین موفقیت مدیریت اسلامی عالم دینی حضرت آیت الله واعظ طبسی و تحولات و کارهای فرهنگی بسیار در سراسر ایران که بخاطر برکت نعمت ولایت و امامت و رهبری جامعه اسلامی انجام می شود بایستی بیشتر مدنظر قرار گیرد.

گزارش: سیدحسن ارغوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =