طرح «کتاب من» ارتقاء دهنده فرهنگ کتابخوانی در بین مردم بود/ امیدوارم این طرح دوباره اجرا شود

کتاب میراث فرهنگی بشر است که حاصل تجربیات و اندوخته‌های انسان است، ۲۴ آبان به نام روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار نام‌گذار شده است، به همین مناسبت با کتابدار و مسئول کتابخانه شهدای گمنام طبس گفتگویی داریم.

خبر طبس: کتاب میراث فرهنگی بشر است که حاصل تجربیات و اندوخته‌های انسان است، ۲۴ آبان به نام روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار نام‌گذار شده است، به همین مناسبت با کتابدار و مسئول کتابخانه شهدای گمنام طبس گفتگویی داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس نیوز)، کتاب میراث فرهنگی بشر است که حاصل تجربیات و اندوخته‌های انسان است، ۲۴ آبان به نام روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار نام‌گذاری شده است.

میزان پیشرفت فرهنگ در هر جامعه بستگی تنگاتنگی به میزان مطالعه فردی و برخورد مناسب افراد آن جامعه با کتاب و کتابخوانی دارد.

توجه به کتاب و توسعه و تعدد کتابخانه ها، سهل الوصول کردن کتاب ها در کتابخانه ها، ایجاد جاذبه در افراد جامعه به خصوص نسل جوان و نوجوان، متعادل کردن هزینه کتاب و مهم تر از همه توجه به کیفیت کتاب ها و نظارت بر سلامت و عدم فساد آنها از راه های کمک به پیشرفت جامعه است. به امید آن که کتاب و کتابخوانی در کانون توجه جامعه ما قرار گیرد.

به بهانه روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار گفتگویی با یکی از مسئولین کتابخانه‌های سطح شهرستان انجام دادیم.

لطفا خودتان را معرفی کنید و از سابقه فعالیتتان در کتابخانه بگویید.

به نام خدا، حسن قلی‌پور هستم، متولد سال ۱۳۴۶ و در حدود ۱۵ سال است که مسئول کتابخانه‌های سطح شهرستان از جمله کتابخانه ارشاد و اکنون کتابخانه شهدای گمنام هستم.

مختصری از کتابخانه‌ای که در آن فعالیت دارید بفرمایید.

کتابخانه شهدای گمنام، کتابخانه‌ای دولتی است که در سال ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر شامل بخش‌های کودک، کافی‌نت، مخزن کتاب و سالن مطالعه مجزا برای برادران و خواهران است که با وجود داشتن نمایه نشریات مراجعه‌کننده می‌تواند به تمامی مقالات علمی از سال ۱۳۵۷ تا به این لحظه دسترسی داشته باشد.

کدام یک از کتاب‌های شما در این کتابخانه بیشتر به امانت می‌رود؟

با توجه به اینکه اکثر قشری که به کتابخانه مراجعه می‌کنند دانش‌آموزان و دانشجویان هستند طبیعتا بیشتر کتاب‌ها، کتاب‌های کمک‌درسی و دانشگاهی هست بالاخص در بازه زمانی برگزاری کنکور سراری.

میزان استقبال مردم شهرستان از کتابخانه چگونه است؟

به طور میانگین روزانه در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ نفر مراجعه‌کننده داریم که در بازه امتحانات دانشجویان و دانش‌آموزان تعداد بیشتری مراجعه می‌کنند.

یک کتابدار خوب از نظر شما چه ویژگی‌های باید داشته باشد؟

در کار ما در وهله اول اخلاق و طرز برخورد با مراجعه‌کننده حرف اول را می‌زند و بعد یک کتابدار باید از تمامی کتاب‌های مخزن کتابخانه‌اش و البته تازه‌ترین کتاب‌های ایران و جهان آگاهی داشته باشد تا بتواند به پرسش‌های مراجعه‌کنندگان پاسخ دهد.

آیا کتابخانه‌های موجود در طبس با نیازهای جامعه امروز این شهرستان تطابق دارد؟

با توجه به صحبت‌های قبلی و باتوجه به اینکه اکثریت مراجعه‌کنندگان دانشجویان و دانش‌آموزان هستند در زمینه کتاب‌های کمک درسی و دانشگاهی که منبع خاص با نام مولف معرفی می‌شود متاسفانه در کتابخانه این سری از کتاب‌ها تطابق زیادی ندارد ولی بقیه کتاب‌ها خوشبختانه با نیازهای جامعه امروز شهرستان همخوانی دارد.

چه پیشنهادی برای ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی در بین مردم دارید؟

در دو سال گذشته اجرای طرح «کتاب من» در سطح کشور باعث ارتقاء فرهنگ کتابخوانی در بین مردم شده است که کتابخانه شهدای گمنام در طول این دو سال بالغ بر ۲ هزار کتاب درخواست داده است ولی متاسفانه این طرح از بهمن ماه سال پیش متوقف شد که امیدوارم با راه‌اندازی مجدد شاهد رشد بیشتری برای ارتقا سطح کتاب‌خوانی مردم شهرستان باشیم.

چه منابع خاصی در این کتابخانه وجود دارد؟

کتابخانه‌های مانند کتابخانه‌های بیمارستان‌ها دارای منابع مخصوصی است که بیشتر منابع آن را کتب پزشکی تشکیل داده است ولی با توجه به عمومی بودن این کتابخانه کتاب با منبع خاص نداریم و تنها کتاب‌های خاص نظیر تمامی دایره‌المعارف‌ها، لغت‌نامه‌ها و… است.

به نظر شما کتابدار چه نقشی در میزان جذب مخاطب به کتاب‌خوانی می‌تواند داشته باشد؟

وجود کتابداری با سطح سواد بالا و آشنا بودن آن فرد با تازه‌ترین کتاب‌های انتشار یافته در سطح شهر یا کشور، به دلیل اینکه می‌تواند به مراجعه‌کننده در انتخاب کتاب مورد نظر کمک کند میتواند نقش مهمی در میزان جذب مخاطب به آن کتابخانه داشته باشد.

شرایط ثبت‌نام در این کتابخانه به چه صورت است؟

مراجعه‌کنندگان با پر کردن فرم عضویت، پرداخت حق عضویت، داشتن یک قطعه عکس به همراه اصل مدارک شناسایی می‌توانند در این کتابخانه عضو شوند.

در کتابخانه چند عضو و چند جلد کتاب دارید؟

کتابخانه دارای ده هزار جلد کتاب و ۱۱۰۰ عضو فعال است.

آخرین کتابی که مطالعه کردید چه بود؟

آخرین کتاب، کتابی با مضمون مذهبی به نام «آشتی با خدا» بود.

خاطره‌ای از دوران فعالیت خود در این چند ساله بیان بفرمایید؟

سپری کردن تمامی روزهای این ۱۵ سال با جوانانی که به کتابخانه مراجعه می‌کنند سرشار از خاطره است و بیان خاطره‌ای خاص سخت و مشکل است.

بسیار ممنون که وقت خودتان را برای مصاحبه در اختیار ما قرار دادید.

———

مصاحبه: الهام نادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 3 =