کتابخانه محمدآباد طبس، مکانی مجهز برای مطالعه جوانان

کمتر از یک دهه از عمر کتابخانه امام رضا(ع) روستای محمد آباد شهرستان طبس می‌گذرد. پس از گذشت این مدت با جمع‌آوری بیش از هشت‌هزار عنوان کتاب و ایجاد فضایی مناسب برای مطالعه، این کتابخانه به مکانی برای حضور جوانان و ایجاد اشتیاق برای مطالعه هر چه بیشتر آثار ارزشمند تبدیل شده است.

خبر طبس: کمتر از یک دهه از عمر کتابخانه امام رضا(ع) روستای محمد آباد شهرستان طبس می‌گذرد. پس از گذشت این مدت با جمع‌آوری بیش از هشت‌هزار عنوان کتاب و ایجاد فضایی مناسب برای مطالعه، این کتابخانه به مکانی برای حضور جوانان و ایجاد اشتیاق برای مطالعه هر چه بیشتر آثار ارزشمند تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، کمتر از یک دهه از عمر کتابخانه امام رضا(ع) روستای محمد آباد شهرستان طبس می‌گذرد. پس از گذشت این مدت با جمع‌آوری بیش از هشت‌هزار عنوان کتاب و ایجاد فضایی مناسب برای مطالعه جوانان خداجوی این خطه از ایران اسلامی، این کتابخانه به مکانی برای حضور جوانان و ایجاد اشتیاق برای مطالعه هر چه بیشتر آثار ارزشمند تبدیل شده است.

تاریخچه و موقعیت جغرافیایی
این کتابخانه در زمینی به مساحت ۲۱۰۰ و زیربنای ۲۴۰ مترمربع، از محل اعتبارات اهدایی تولیت عظمای آستان قدس رضوی و برای ترویج فرهنگ رضوی از طریق بالابردن روحیه مطالعه در جوانان احداث و در سال ۱۳۸۴ بهره برداری شد. مدیریت آن بر عهده مؤسسه آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره)، یکی از مؤسسات فرهنگی آستان قدس رضوی، قرار دارد.

منابع موجود در کتابخانه و تعداد اعضاء
این کتابخانه حدود هشت‌هزار نسخه کتاب چاپی، پانصد نسخه منابع دیداری و شنیداری و بیش از یازده عنوان نشریه ادواری دارد. در حال حاضر تعداد اعضای فعال این کتابخانه بیش از ششصد نفر است.

بخش‌های مختلف کتابخانه
این کتابخانه بخش‌های مختلفی از جمله: تالار مطالعه قفسه باز، بخش امانت منابع چاپی، بخش مرجع، کودکان و نوجوانان و مطبوعات ویژه آقایان و بانوان دارد.
ساعات کار کتابخانه
این کتابخانه همه روزه، به جز ایام تعطیل، از ۷:۱۵ الی ۱۹:۳۰ در خدمت طالبان فراگیری علم و دانش است.
نشانی: طبس، روستای محمدآباد. تلفن: ۳۲۸۶۷۳۱۶-۰۵۶

فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه امام رضا(ع) روستای محمدآباد طبس
در این مرکز فرهنگی، علاوه بر تأکید به اهمیت مطالعه در اقشار و گروه‌های سنی متفاوت جامعه، فعالیت‌های فرهنگی متنوعی انجام می‌شود که با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ رضوی در جامعه نقشی تأثیرگذار در میان جوانان این خطه ایفا می‌کند. در اینجا چند نمونه از این فعالیت‌ها بیان شده است.

برگزاری کارگاه هنری «مهدخورشید»: در دهه نورانی کرامت، کارگاه هنری «مهدخورشید» با موضوع «زیارت» و در قالب نقاشی سه بعدی و کولاژ، شعر و نثر ادبی در محل کتابخانه حضرت امام رضا(ع) محمدآباد طبس برگزار شد.

در این برنامه، که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طبس و کتابخانه سیار کانون و حضور پرشور و بانشاط کودکان و نوجوانان انجام شد، دانش‌آموزان در قالب شش گروه با بکارگیری خلاقیت و استفاده از کاغذ رنگی، تصاویر روزنامه‌ها، مجلات و دورریختنی‌ها طرح‌های حجمی زیبایی را خلق کردند.

برگزاری گفتمان معرفتی «گام‌های تعالی»: در دهه کرامت و در راستای اهداف آستان مقدس امام رئوف(ع)، گفتمان معرفتی «گام‌های تعالی» با موضوعات مختلف مورد نیاز نسل جوان و آحاد مختلف جامعه برای مردم در روستای محمدآباد برگزار شد.

ویژه برنامه روز جهانی کودک
در مناسبت‌های متفاوت برای گروه‌های مختلف سنی در مجموعه کتابخانه امام رضا(ع) محمدآباد ویژه برنامه‌هایی برگزار می‌شود که از جمله می‌توان به ویژه برنامه روز جهانی کودک اشاره کرد. همزمان با روز جهانی کودک، نونهالان مهدالرضا و پیش‌دبستانی شکوفه‌های رضوی و مهد شکوفه روستای محمدآباد با همکاری کتابخانه حضرت امام رضا(ع) محمدآباد و اهتمام مربیان این مرکز، به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی مشتمل بر تهیه کاردستی، پخش شعر، قصه‌گویی، نقاشی با موضوع کودک و بازی، مسابقه و شعرخوانی گروهی پرداختند و در گرامیداشت این ایام و معرفی نیازهای آنان تلاش کردند.

ویژه برنامه هفته سلامت قلب: از دیگر اقدامات این مرکز برگزاری برنامه‌هایی با محوریت سلامت است که از میان آن‌ها می‌توان به ویژه برنامه هفته سلامت قلب اشاره کرد.

همزمان با آغاز هفته سلامت قلب و در روز تحرک بدنی و بیماری‌های قلبی، به همت کتابخانه حضرت امام رضا(ع) محمدآباد، وابسته به آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع)، نوآموزان پیش‌دبستانی همراه با دانش‌آموزان مسیرهای مشخص شده را پیاده‌روی کردند.

در این برنامه به مطالبی در خصوص عوامل خطرناک قابل کنترل در بیماری‌های قلبی شامل فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، قند خون بالا، استعمال دخانیات، اضافه وزن، کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب و نیز عوامل خطرناک غیرقابل کنترل مشتمل بر سابقه خانوادگی، جنسیت و سن تأکید شد و در پایان کتاب‌های موجود در کتابخانه با موضوعیت بیماری‌های قلبی معرفی شد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی

2 دیدگاه دربارهٔ «کتابخانه محمدآباد طبس، مکانی مجهز برای مطالعه جوانان;

  1. اگر از طرف آموزش وپرورش برنامه ریزی شود که هفته ای یک با دانش آموزان بازدید وبا محیط آشنا شوند هم از نظر روحی وروانی تاثیر زیادی خواهد داشت وهم جامعه با فرهنگ کتاب وکتابخوانی رشد خواهد کرد

  2. ضمن تقدیر وتشکر از کلیه مسئولین گذشته شهرستان که همت زیادی گذاشتندو برای این روستای شهید پرور این کتابخانه را احداث نمودند امیدوارم در هر جا که خدمت می کنند موفق باشند این کتابخانه توانسته است تاثیر زیادی روی جوانان روستا بگذارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =