جشنواره ضد آمریکایی طبس طلیعه نسل جدید موسیقی انقلابی ایران

گزارش فارس از نشست خبری جشنواره شعر و موسیقی طبس
جشنواره ضد آمریکایی طبس طلیعه نسل جدید موسیقی انقلابی ایران / گلریز در میان داوران
خبرگزاری فارس: در نشست خبری جشنواره شعر و موسیقی طبس که با حضور آزرم و گلریز دبیر جشنواره و داوران
آن برگزار شد از این جشنواره به عنوان طلیعه نسل جدید موسیقی انقلابی ایران یاد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس نخستین نشست خبری نخستین «جشنواره شعر و موسیقی ضدآمریکایی طبس» شب گذشته در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور هادی آرزم، دبیر جشنواره و محسن صفایی‌فرد، دبیر اجرایی آن و همچنین محمد گلریز از اعضای هیئت داوران آن برگزار شد.

 

* ۱۷ اثر به جشنواره رسیده است

 

در ابتدای این نشست هادی آرزم با اشاره به فعالیت‌های پراکنده صورت گرفته در طول سی سال گذشته در حوزه موسیقی و شعر علیه آمریکا، گفت: دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی این فعالیت‌ها را در جریان نخستین جشنواره شعر و موسیقی ضدآمریکایی طبس در ۱۲ و ۱۳ تیر ماه برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۷ کار از استان‌های مختلف با گویش‌های مختلف و موسیقی‌های محلی رسیده است، افزود: با زبان‌ها و لهجه‌هایی چون کردی، تربتی، عربی و همچنین فارسی و موسیقی‌های بومی وجود دارد.

آرزم با بیان اینکه این کارها مسلما با امکانات محدود شهرستان‌ها کار شده، تاکید کرد: در این آثار انگیزه وجود دارد و کلام دارای نفوذ خیلی خوبی است و به ناجوانمردی‌های آمریکا علیه مردم ایران دارد.

وی با اشاره به سالگرد فاجعه‌آمیزترین اقدام آمریکا علیه مردم ایران در ۱۲ تیر ۶۷، افزود: کارهای ارسال شده به این جشنواره از عشق و علاقه ساخته شده است.

 

* بکان، گلریز، آرزم، ایزدی و قره‌باغی داوران بخش موسیقی

 

دبیر «جشنواره شعر و موسیقی ضدآمریکایی طبس» در ادامه اعضای هیئت داوران این جشنواره را معرفی کرد و گفت: این جشنواره در بخش موسیقی شاهد داوری ۴ تن از اساتید موسیقی است که یکی از اساتید جوان عرصه موسیقی «امیر بکان» است که سالیان بسیاری است که در این عرصه فعالیت می‌کند و کارشناس ارشد موسیقی در صداوسیما هستند و آثار بسیاری در این زمینه تولید کرده است و یکی از داوران است.

وی افزود: محمد گلریز نوای انقلاب در بخش خوانندگی کارها را بررسی می‌کنند و فواد ایزدی در بخش متون و محتوا و اسفندیار قره‌باغی از دیگر اعضای هیئت داوران در بخش موسیقی هستند.

آرزم همچنین از بخش مستقل شعر در این جشنواره خبر داد و درباره آن گفت: در این بخش علاوه بر بررسی اشعار ضدآمریکایی اشعار ترانه‌های حاضر در جشنواره نیز داوری می‌شود.

 

* قزوه، کاظمی و مودب داوران بخش شعر

 

وی با معرفی داوران این بخش افزود: علیرضا قزوه که از هند داوری خواهد کرد و محمدکاظم کاظمی و علی‌محمد مودب داوران این بخش هستند.

آرزم همچنین درباره آثار رسیده به این جشنواره گفت: در این آثار آنچه مهم است همخوانی موضوع، شعر و موسیقی است و چون کارها بیشتر تاکید بر موضوع بوده، شاهد انطباق موسیقی و شعر هستیم.

در ادامه این نشست همچنین محمد گلریز از داوران این جشنواره در سخنانی بر ضرورت سرمایه‌گذاری در عرصه موسیقی انقلابی و آئینی تاکید کرد و گفت: موسیقی در جامعه ایران مورد سوال است اما آنچه که مورد تایید مراجع بوده است سرودهای انقلابی و موسیقی درباره اهل‌بیت(ع) است.

 

* گلریز: تبلیغات غرب بر موسسات انقلابی و مسئولان فرهنگی اثر گذاشته است

 

وی با بیان اینکه موسسات انقلابی چون حوزه هنری نیز راه اشتباهی را در عرصه موسیقی طی می‌کنند، افزود: تنها راه تقویت موسیقی انقلابی و فاخر است اما از بس گفتیم حنجره‌مان درد گرفته است و کسی گوش نمی‌دهد.

گلریز ادامه داد: تبلیغات غرب آنقدر قوی است که انقلابی‌ترین موسسات و مسئولان بلندپایه فرهنگی نیز تحت تاثیر هستند و می‌گویند بهتر است آنچه که غرب قرار است برای ما بسازد را خودمان بسازیم و این در مخالفت کامل با منویات مقام معظم رهبری و اصول انقلاب است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر بومی‌سازی در حوزه هنر تاکید دارند، تصریح کرد: ایشان در حوزه مداحی و موسیقی آئینی از اینکه برخی ملودی‌های لس‌آنجلسی استفاده می‌شود انتقاد می‌کنند.

 

* گلریز: کمترین بودجه را برای موسیقی انقلابی و آئینی اختصاص می‌دهند

 

گلریز با اشاره به اقدامات محمد آرزم در تربیت موسیقایی ۱۵ قاری قرآن کریم، افزود: وقتی تلاوت قرآن را از این افراد می‌شنویم گویا موسیقی می‌شنویم اما به «آرزم»‌ها توجه نمی‌شود و روی آنها سرمایه‌گذاری نمی‌شود که در این بین حمایت رسانه می‌تواند حرف اول را بزند.

وی ادامه داد: من به عنوان دبیر جشنواره موسیقی مقاومت بارها پیشنهاد دادم که یک فراخوان عمومی بزنیم و روی هنرمندان متعهد موجود در شهرستان‌ها سرمایه‌گذاری شود اما متاسفانه کمترین بودجه را برای موسیقی انقلابی و آئینی اختصاص می‌دهند.

 

* تقدیر از استاد «محمدعلی راغب» در اختتامیه جشنواره

 

در ادامه این نشست محسن صفایی‌فرد، دبیر اجرایی این جشنواره درباره فعالیت‌های جانبی «جشنواره شعر و موسیقی ضدآمریکایی طبس» گفت: ادبیات ضدآمریکایی در ایران و جهان بسیار زیاد است و ما در جستجویی که داشتیم شاهد ادبیان ضدآمریکایی اسپانیولی‌ها در آمریکای لاتین، ادبیات ضدآمریکایی در داخل آمریکا، ادبیات ضدآمریکایی در جهان عرب چون افرادی چون آدونیس و قبانی و … و در حوزه ترکیه دیدیم که در اینباره مجموعه‌ای را در کتابی با عنوان «شعر ضدآمریکایی ملل» در ۵ زبان در حال انتشار داریم که بخشی از آن به صورت مقدماتی در این جشنواره ارائه می‌شود.

وی از دیگر فعالیت‌های جانبی در «جشنواره شعر و موسیقی ضدآمریکایی طبس» خبر داد و گفت: در این جشنواره از استاد «محمدعلی راغب» آهنگساز «مرگ بر آمریکا» که توسط استاد قره‌باغی خوانده شده تقدیر می‌شود و کتاب خاطرات استاد «محمدعلی راغب» در حال ویرایش است.

صفایی‌فرد از ارائه مجموعه صوتی «نوای انقلاب» برای تقدیر از استاد «محمدعلی راغب» خبر داد و افزود: در بخش موسیقی ملل آثاری از ویکتور خارا و ویدئو کلیپ‌های ضدآمریکایی و همچنین مجموعه برگزیده سه دهه موسیقی ضدآمریکایی ساخته شده پس از انقلاب ارائه خواهد شد.

وی همچنین از انتشار مجموعه شعر سپید ضدآمریکایی در حاشیه این جشنواره خبر داد و تاکید کرد: امیدواریم در آستانه نیمه شعبان این جشنواره طلیعه‌ای در آثار هنری و بازتابی از قیام‌های مردمی علیه آمریکا را به تصویر بکشد.

دبیر اجرایی «جشنواره شعر و موسیقی ضدآمریکایی طبس» با بیان اینکه این جشنواره آثار نسل چهارم هنرمندان انقلاب و متولدان دهه شصت و هفتاد را ارائه می‌کند، افزود: اکثر آثار ارسالی به این جشنواره خود جوش بوده است و میانگین سنی خوانندگان زیر ۳۰ سال است.

 

* بسیج دانشجویی برای برگزاری جشنواره در لانه جاسوسی هزینه هنگفت و بهت‌آوری خواسته است

 

وی همچنین با بیان اینکه جشنواره دوشنبه و سه‌شنبه آینده بین ساعت‌های ۵.۵ تا ۸ بعداز ظهر برگزار می‌شود از تقدیر از استاد «محمدعلی راغب» در اختتامیه این جشنواره خبر داد و گفت: در مراسم افتتاحیه جشنواره، پخش مستند «نیویورک زیرزمینی» با حضور «میلاد دخانچی» کارگردان آن را برای اولین بار خواهیم داشت.

صفایی‌فرد از تقدیر از فعالان ضدآمریکایی در افتتاحیه این جشنواره خبر داد و افزود: این جشنواره بخشی از فعالیت‌های دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی درباره گرامیداشت شهدای اقدام تروریستی آمریکا در ۱۲ تیر است که از جمله کارهایی که در افتتاحیه صورت خواهد گرفت ساخت ماکت پرواز ۶۵۵ است که در این زمینه برنامه ویژه‌ای برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی «جشنواره شعر و موسیقی ضدآمریکایی طبس» همچنین از نامعلوم بودن مکان برگزاری این جشنواره خبر داد و گفت: قصد داشتیم که جشنواره را در لانه جاسوسی برگزار کنیم اما بسیج دانشجویی برای برگزاری این جشنواره در آن مکان خواستار مبلغ هنگفتی است که موجب بهت ما شد که فضای لانه جاسوسی در معرض کاسبی قرار گرفته است لذا تاکنون با بسیج به توافق نرسیده‌این و همچنان مذاکرات و مکاتبات در این زمینه ادامه دارد.

وی همچنین از سیدمحمد میرزمانی، مدیرکل دفترموسیقی ارشاد به خاطر استقبال از این جشنواره و کمک در پروسه قانونی و اخذ مجوزهای لازم برای برگزاری این جشنواره تقدیر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =