طبس شهر انقلاب و حجت‌الاسلام و المسلمین مرحوم حاج سید مصطفی رضوی حیدری

شهرستان گسترده طبس را به شهر انقلاب می‌شناسند، شهری که در شهریور ۵۷ با خاک یکسان شد و پنج ماه بعد بهار انقلاب را با حضور شخصیت‌های برجسته روحانی و ربانی درک کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس ، درجریان پیروزی انقلاب اسلامی شخصیتها و افراد زیادی به رهبری امام خمینی ره در ایران اسلامی حرکات مردمی را هدایت کردند که در این مجال به معرفی یکی از این افراد شاخص که اهل دیار نخل و گل نرگس است می پردازیم:
حجت الاسلام و المسلمین مرحوم حاج سید مصطفی رضوی حیدری رضوان الله تعالی علیه
شادروان سید مصطفی رضوی حیدری در ۲۲ ذیحجه سال ۱۳۷۱ هجری قمری برابر با ۱۰ فروردین ماه ۱۳۳۱ شمسی در روستای فهالنج ( از توابع شهرستان طبس ) دیده به جهان گشود. پدر ایشان مروج الاحکام حجت الاسلام مرحوم سید محمد حیدری از روحانیان و واعظان سرشناس منطقه بود و عمر پر برکت خود را در راه تعلیم قرآن و ترویج احکام دینی و اخلاق اسلامی و خدمت به مردم آن سامان سپری ساخت.
مرحوم سید مصطفی حیدری در سن ۸ سالگی به مکتب رفته و نزد پدر بزرگوار خود قرآن و ادبیات فارسی را فرا گرفت و پس از گذرانیدن دوره ۶ ساله تحصیلات ابتدایی جهت فراگیری علوم اسلامی وارد حوزه علمیه مشهد و مدرسه عالی نواب شد .
مقدمات و ادبیات عرب را نزد برادر گرامی خود حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابوالحسن رضوی حیدری (مد ظله العالی ) و برخی دیگر از طلاب و اساتید بیاموخت و دوره های سطح ( فقه و اصول و منطق و … ) را نزد اساتیدی بزرگ همچون رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ، آیت الله شهید هاشمی نژاد ، مرحوم آیت الله محامی ، آیت الله واعظ طبسی و آیت الله صالحی فرا گرفت و برای تحصیل خارج فقه و اصول در محضر درس اساتید بزرگوار آیت الله فلسفی و آیت الله مرتضوی حاضر می شد .
آن مرحوم همراه و همزمان با فرا گیری علوم حوزوی از همان اوایل دوران تحصیل ( از سال ۱۳۴۴ به بعد ) به مبارزه با رژیم آمریکایی و طاغوتی و ستم شاهی پرداخت و با تهیه رساله و تکثیر و نشر اطلاعیه ها و سخنرانی های امام خمینی (ره) و همچنین با ایراد سخنرانی های انقلابی بر بیدارگری مردم همت گماشت و به تربیت جوانان مؤمن و متعهد و انقلابی توجهی خاص داشت. و سردار دلاور اسلام شهید محمود کاوه یکی از پرورش یافتگان محضر آن مرحوم بود.

در شجاعت این دلیر مرد همان بس که با قبول مسئولیت تقسیم شهریه حضرت امام خمینی (ره) در مشهد در شرایطی که کمتر کسی جرآت بردن نام مبارک امام را داشت خطرات آن را با جان و دل پذیرفت .
سید مصطفی حیدری ، فریاد رسای انقلاب اسلامی در منطقه طبس
مرحوم حیدری در نشر اطلاعیه ها و اندیشه های انقلابی – اسلامی (ره) و روحانیت مبارز در منطقه طبس نقش ممتاز و محوری داشت و هم او بود که با سخنرانی های انقلابی و تشکیل جلسات آشکار و پنهان به توده های مردم به ویژه نسل جوان منطقه طبس ، عشق آباد ، بشرویه و … آگاهی می بخشید و در آن روحیه انقلابی می دمید.
در پی همین فعالیت های پیگیر سیاسی و انقلابی در طبس و مشهد ۴ بار دستگیر شد و در ۱۳۵۴/۴/۱۶ به حکم دادگاه نظامی رژیم طاغوت و در پی تشکیل گروه سیاسی نظامی والعصر با همرزمان خود از جمله شهید موسوی قوچانی و شهید هاشمی نژاد به ۲۶ ماه حبس محکوم گردید و با تحمل سختی ها و شکنجه های فراوان و طاغت فرسا که اثرات آن تا پایان عمر ادامه داشت در ۱۳۵۶/۰۶/۲۱ آزاد شد. براستی می توان گفت که آگاهی آمیخته با بصیرت دینی – اخلاقی و همچنین هدف نگری ، مردم گرایی ، و دیگر اندیشی ، شجاعت و مقاومت ، ساده زیستی ، صراحت و صداقت در گفتار و کردار و اخلاص در انگیزه و عمل همراه با ولایت محوری از مهمترین شاخصه ها و ویژه گی های آن راست قامت جاودانه تاریخ بود.

مرحوم حیدری در خدمت مردم زلزله زده و آسیب دیده طبس و حومه
پس از وقوع زلزله مصیبت بار طبس و حومه ، شادروان حیدری همراه با مردم در کنار آنان به یاری زلزله زدگان برخاست و در این راستا و در آن شرایط بحرانی هرگونه رنج و سختی و گرفتاری را به جان می خرید تا هر چه بیشتر از درد ها و رنج های مردم مصیبت زده بکاهد و به زندگی بازماندگان زلزله سر و سامان ببخشد.
با خاطرات:
شب عروسی و نصب اعلامیه های حضرت امام(ره)
درخرداد سال ۱۳۵۳ازدواج کردم یکی از خاطره هائی که دارم این بود که من به اتفاق شهیدموسوی قوچانی و چند نفر دیگر برنامه تکثیراعلامیه داشتیم .که این کار در شاندیز از توابع مشهد انجام می گرفت شب قبل از ازدواج طبق قرار قبلی می بایست شاندیز بروم و تا صبح اعلامیه تکثیر کنم از طرفی برای انجام مقدمات مراسم ازدواج کارهای زیادی بود که باید من و برادرم انجام می دادیم . حسب قرار بدون اینکه به برادرم اطلاع دهم به شاندیز رفتم و شب را تا صبح مشغول تکثیر اعلامیه چند خبر (در رابطه با شرائط زندان) و تفسیر سوره توبه بودیم. فردا صبح که به مشهد آمدم مرتباً خوابم می گرفت و نمی توانستم کارهای مجلس شب عروسی را انجام دهم و مرتباً از سوی برادرم مورد سئوال قرار می گرفتم که مگر دیشب کجا بودی؟ و چه میکردی؟ که مرتب چرت میزنی و نمی توانی چشم باز کنی ولی منهم نمی توانستم موضوع را به برادرم بگویم و لذا از پاسخ گوئی خودداری می کردم !
چگونگی شروع و تداوم مبارزات سیاسی مرحوم حیدری و تشکیل گروه نظامی والعصر
آغاز طلبگی و آشنایی با خط امام (ره)

در سال ۱۳۴۴وارد حوزه علمیه مشهد شدم و بخاطر آشنائی و ارتباط با استاد محمدرضا حکیمی(نویسنده معروف)با امام و مبارزات امام آشنا شدم . در آن هنگام حضرت امام را تبعید کرده بودند . شبها در دارالحجه حرم مطهر دعای توسل وکمیل توسط تعدادی از طلاب جوان برگزار می شد من هم شرکت می کردم ولی طولی نکشید که توسط ساواک تعطیل شد و گردانندگان دستگیر شدند و مبارزه به رکود گرائید. در این هنگام هر گاه اعلامیه از سوی امام صادر می شدتکثیر میکردم.
در جریان جشن های ۲۵۰۰ساله با لباس مبدل مرتباًهرشب اعلامیه امام را پخش می کردم. برای توزیع اعلامیه امام و رساله معظم له تلاش می کردم.
چند سفر به تهران –قم و زابل به دستور نماینده امام درخراسان داشتم که ماموریت های سری بود .
سخنرانی در مشهد ، طبس و بشرویه
در جریان تشکیل حزب رستاخیز مرتباً اعلامیه امام را پخش کردم .از جمله کارهای من سخنرانی در طبس – مشهد و بشرویه علیه رژیم بود که در این رابطه بارها دستگیر شدم. اولین دستگیری در سال ۱۳۵۰بود که نهایتا در دادگاه نظامی تبرئه شدم . در سال ۱۳۵۳با چند نفر از دوستان من جمله شهید موسوی قوچانی ،هادی کاملان ، علی صبوری اقدام به تشکیل گروه والعصر نمودیم که اول کار سیاسی بود و بعد وارد مرحله نظامی شد و چند اسلحه تهیه شد البته اقدامی صورت نگرفت و در شهریور ۱۳۵۴گروه کشف و دستگیر شدند قبل از آن هم در سال ۵۱ با شهیدموسوی قوچانی وحسین غزالی و آقای محرابی گروه طلاب جوان را تشکیل دادیم که دوکارانجام داد یم که یکی ضبط وسائل که برای چراغانی جشن ۲۵۰۰ساله به مدرسه آورده بودند و یکی هم آتش زدن دفتر مدرسه نواب و حوزه در شهریور سال ۱۳۵۴که برای بار دوم دستگیر شدم و نهایتادر دادگاه نظامی به دو سال حبس محکوم گردیدم .پس از ۲۵ماه آزاد شدم.
در جریان شهادت حاج آقا مصطفی و حوادث قم در طبس سخنرانی کردم و برای بار سوم دستگیر شدم ولی پس از یک روز آزاد شدم.
در جریان اربعین شهدای تبریز بعد از یک سخنرانی مجدداًدر طبس دستگیر شدم ولی بخاطر تظاهرات مردم آزاد شدم.
در مهر ۵۷چند نظاهرات با شکوه در طبس تشکیل دادم و عموما در تظاهرات خودم سخنرانی می نمودم .
درمبارزات و تظاهرات میلیونی مردم مشهد شرکت می نمودم و شبها پس از برنامه تکبیر برای مردم سخنرانی می نمودم و این برنامه تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.
قبول مسوولیت فرماندهی کمیته انقلاب اسلامی طبس
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۵ اسفند ۱۳۵۷از سوی حضرت آیت الله واعظ طبسی بعنوان رئیس و فرمانده کمیته انقلاب اسلامی طبس منصوب و به طبس رفتم ضمنا در سال ۱۳۵۷من بعنوان اولین مسئول پرداخت شهریه امام از سوی آیت الله خامنه ای شدم.
آشناکردن جوانان با خط فکری گروهکهای منحرف و تلاش برای رسوایی آنان
درخصوص گروهکهای منحرف در زندان با سران گروهک منافقین و فدائیان خلق و حزب توده آشنا شدم مواضع گروهک فدائیان خلق و حزب توده از قبل برایم روشن بود ولی در زندان با مواضع انحرافی منافقین آشنا شدم و با آنها بحث ها کردم .پس از آزادی از زندان آنچه را برخود کرده بودم با حضرت آیت الله خامنه ای در میان گذاشتم و در طول مبارزات جوانان را متوجه انحراف این گروهک نمودم.
پس از پیروزی انقلاب در کنار سایر برنامه ها به مبارزه با این گروهک پرداختم و علیه آنها افشاگری کردم و خواستار بحث آزاد با آنها شدم که یکبار هم در سال ۱۳۵۹با آنها بحث کردم و نهایتاً درسال ۱۳۶۰بعد از اعمال جنایتکارانه آنها و تصمیم نظام به برخورد با آنها و با توجه به اینکه فرمانده کمیته انقلاب اسلامی بودم موفق شدم تعداد زیادی از اعضا وسمپاطهای آنها را دستگیر نمایم که تعدادی به حبس های طویل المدت و بعضا اعدام محکوم شدند.
حضور در جبهه و ارسال کمک به رزمندگان اسلام
در طول جنگ تحمیلی چهار بار به جبهه رفتم و حدود چهار ماه جبهه بودم. در طول جنگ تحمیلی کمکهای مردمی را جمع آوری و به جبهه بردم که بالغ به چند میلیون تومان بود همچنین تعداد هشت دستگاه اتومبیل وانت خریداری و به جبهه دادم از محل کمکهای مردمی پس ازارتحال جانسوز امام کمافی السابق در خدمت انقلاب و اسلام بودم و همیشه با استفاده از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای بحمدالله در خط ولایت حرکت کردم و از خداوند می خواهم تا آخر مرا ثابت قدم بدارد.
پرداخت شهریه حضرت امام در قبل از انقلاب در مشهد
ضمنا در سال ۱۳۵۷که تصمیم گرفته شد شهریه حضرت امام در مشهد داده شود من مسئولیتش را بعهده گرفتم و تا پیروزی انقلاب اسلامی به عهده داشتم و همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی که به طبس رفتم علاوه بر مسئولیت کمیته مسئولیئت دفتر حضرت امام و حضرت آیت ا… واعظ طبسی برعهده داشتم
منبع: وبسایت صندوق قرض‌الحسنه ولیعصر(عج) طبس

دیدگاهی در “طبس شهر انقلاب و حجت‌الاسلام و المسلمین مرحوم حاج سید مصطفی رضوی حیدری

  1. مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حیدری یکی از چهره های شاخص و نامدار سیاسی در استان خراسان است که موجب افتخار طبس و استان هستند . خداوند زحمات این عزیز و رنج زندان ها را ذخیره قیامتشان قرار دهد. من اکثر خاطرات ایشان را خوانده یا شنیده ام .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 18 =