موسیقی انقلابی پس از جنگ فروکش کرد

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس شب گذشته نخستین دوره جشنواره شعر و موسیقی ضداستکباری طبس با حضور هنرمندان و شعرا و خانواده‌های شهدای هسته‌ای و ضدآمریکایی در لانه جاسوسی آمریکا آغاز به کار کرد.

* صفایی‌فرد: موسیقی انقلابی تولید می‌شود ولی شنیده نمی‌شود

بنابر این گزارش، در ابتدای این مراسم محسن صفایی‌فرد دبیر اجرایی این جشنواره در سخنان کوتاهی با اشاره به شکل‌گیری موسیقی انقلابی پس از انقلاب و از یاد رفتن این نوع موسیقی در سال‌های اخیر گفت: این جشنواره برای بازگشت این نوع موسیقی به مردم جوان و خودجوش انقلاب آمده چراکه این موسیقی تولید می‌شود ولی شنیده نمی‌شود.

وی با اشاره به موضوع ضداستکباری و ضدآمریکایی این جشنواره افزود: تاریخ مداخله آمریکا در ایران از کودتای ۲۸ مرداد و ۱۶ آذر ۳۲ تا ۱۳ آبان ۵۸ تا شکست در طبس  موجب ایجاد هنرمندان ضد آمریکایی شده است که مطمئن باشیم در چارچوب مکتبشان قدم برمی‌دارند.

در ادامه این مراسم نادر طالب‌زاده به عنوان سخنران افتتاحیه در سخنانی از حضور در لانه جاسوسی به نام جشنواره‌ای ضدآمریکایی ابراز خرسندی کرد و گفت: خوشحالم که کسی به موسیقی پرداخت و متاسفانه ما موسیقی را پنهان می‌کنیم و از موسیقی و به‌ویژه موسیقی متعهد حرف نمی‌زنیم.

طالب‌زاده با بیان اینکه انقلاب با موسیقی شروع شد، افزود: امام خمینی(ره) هنگامی که به ایران وارد شدند با استقبال گروه سرود «خمینی ای امام» روبرو شدند که آن هم موسیقی بود و بعد هم در بهشت زهرا(س) سرود فوق‌العاده «برخیزید» خوانده شد و بعد کارهای ساده و کارهای پیچیده موسیقی را شنیدیم که تا دوران جنگ تحمیلی ادامه پیدا کرد.

* طالب‌زاده: موسیقی انقلابی پس از جنگ فروکش کرد

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه موسیقی انقلابی پس از جنگ فروکش کرد، تاکید کرد: وظیفه ما حمایت از موسیقی انقلابی است و موسیقی مشروع نیاز به تبیین دارد و ترس از سخن گفتن از موسیقی بد است و ما باید قبل از آنکه دشمنان بگویند خودمان از موسیقی زیرزمینی و موسیقی مبارز سخن بگوییم.

وی افزود: شبکه‌های رادیویی مختلفی داریم که موسیقی پخش می‌کنند اما درباره موسیقی و کیفیت آن سخن نمی‌گویند که خیلی مهم است.

نادر طالب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ترس آمریکا از توسعه انقلاب اسلامی، گفت: نخستین جایی که انقلاب پایش را روی گلوی آن گذاشت همین لانه جاسوسی بود.

وی تسخیر لانه جاسوسی را نقطه مهمی در تاریخ خواند و افزود: این به دلیل آن است که تا قبل از آن در هیچ جای جهان

کسی جرات نداشت یک گروهبان آمریکایی را حتی در شوروی دستگیر کنند و این شد که انقلاب اسلامی را پیشتاز کرد.

* طالب‌زاده: آن بلایی که زمان شهید آوینی آوردند الان در حال تکرار است

طالب‌زاده ادامه داد: امروز اگر بخواهیم درباره ۱۱ سپتامبر فیلم داستانی بسازیم در هیچ کشوری امکان پذیر نیست چون اجازه نمی‌دهند و تنها کشور ممکن ایران است چراکه ایران یک موقعیت ویژه دارد و آزادید که از هنر ضدآمریکایی استفاده کنید.

وی با بیان اینکه آرزو دارم روزی در رسانه‌های ما عرصه به دست هنرمندان بیافتد، گفت: آن بلایی که زمان شهید آوینی آوردند الان در حال تکرار است.

طالب‌زاده با اشاره به تلاش‌ها و هزینه‌های غرب برای حملات فرهنگی، افزود: امروز اگر شبکه مستند و شبکه کودک ما جواب ندهد الان شبکه‌های ماهواره‌ای به زبان فارسی در این باره راه انداخته‌اند و شبکه‌هایی که در آمریکا باید برای تماشای آنها ماهی ۳۰۰ دلار بدهید مجانی روی ماهواره می‌گذارند تا بر روی قشرهایی از مردم تاثیر بگذارند.

وی با بیان اینکه این حملات از آغاز دهه ۹۰ میلادی آغاز شد، با تاکید بر ضرورت معرفی مشکلات داخلی آمریکا، تصریح کرد: وظیفه رسانه بود که دائما با متفکران آمریکایی ضدآمریکایی دیالوگ داشته باشد؛ نوام چامسکی قدیمی را نمی‌گویم بلکه امروز دهه‌ها نفر هستند که مردم هیچ اطلاعاتی از آنها ندارند و این خلاء اطلاعات عملیاتی ماست.

* طالب‌زاده: روحانیت انقلابی باید وارد هنر شود

این کارشناس فرهنگ و رسانه با اشاره به سخن یک متفکر آمریکایی که گفته است «انقلاب اسلامی مثل غول جادو بود که از چراغ جادو بیرون آمد، افزود: همه سخنان من این بود که باید این روحانیت انقلاب باید زیبا و بدون اجبار و پروپاگاند وارد هنر شود.

وی ادامه داد: بگذارید یک نکته را بگویم؛ آقای آرزم که اینجا هستند هنرستان موسیقی صداوسیما را تاسیس کردند ومدیر آن بودند و تا ایشان آنجا بودند خوب کار می‌کرد اما وقتی ایشان رفت کسی که موسیقی نمی‌داند مدیر شد و همه جا دارد همینطور می‌شود.

بنابر این گزارش در این مراسم، همچنین سیدسعید حسینی رئیس ستاد مردمی پرواز ۶۵۵ از فعالیت‌های این ستاد خبر داد و گفت: جایزه مردمی ضداستکباری و افتتاح پایگاه اینترنتی «ir655.com» از جمله کارهای این ستاد است.

* تقدیر از خانواده شهیدان مهدی رجب‌بیگی، محسن وزوایی، بیژن گرد و نادر مهدوی

در ادامه این نشست، از خانواده شهیدان رجب بیگی و وزوایی از شهدای لانه جاسوسی با حضور نادر طالب‌زاده و مسعود شجاعی‌طباطبایی تقدیر شد و مادر شهید رجب‌بیگی گفت: همه شهدا برای خدا کار کردند و او در راه و ساختمان و لانه جاسوسی و … فعالیت می‌کرد که البته بعد از شهادت معلوم شد چکار می‌کرده است.

همچنین در ادامه این نشست با حضور هادی آرزم و عزت‌اله مطهری(عزت شاهی) از خانواده شهیدان نادر مهدوی و بیژن گرد از شهدای حمله به ناو آمریکایی در خلیج فارس تقدیر شد.

برادر شهید مهدوی در سخنانی گفت: همه شهدا کارشان خدایی بود و شهید مهدوی می‌گفت اگر امکانات لازم را به من دهند حاضرم هر جای دنیا عملیات انجام دهم و قسم می‌خورد لحظه‌ای ترس در دلم راه ندارد.

دختر شهید بیژن گرد که به همراه مادرش از بوشهر به این مراسم آمده بودند نیز در این مراسم دو دو بیتی درباره فرزندان شهیدان خواند.

* اهدای جایزه بین‌المللی هنرمندان ضدآمریکایی به داودی، نیرومند، شجاعی‌طباطبایی، زندباف و طالب‌زاده

در ادامه این مراسم با حضور همسر شهید رضایی‌نژاد و پدر شهید احمدی‌روشن از شهدای هسته‌ای و همچنین خانواده شهیدان نادر مهدوی و بیژن گرد جایزه بین‌المللی هنرمندان ضدآمریکایی اهدا شد.

این جوایز به علی داودی، هنرمند، شاعر و گرافیست به خاطر کتاب «پوسترهای شهر فرنگ»، محمدحسین نیرومند، طراح کتاب کاریکاتور «کلاه بر سرهای ابوغریب»، مسعود شجاعی طباطبایی، طراح کتاب «کاریکاتورهای هولوکاست»، حسین زندباف، کارگردان «فیلم دست شیطان» و نادر طالب‌زاده به خاطر مجموعه مستند «ساعت ۲۵» اهدا شد.

همچنین در این جشنواره رجب علی بیگی، محمد فردوسی و سلیمانی از شرکت‌کنندگان در بخش شعر این جشنواره به قرائت شعرهایشان پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هفت =