از بین بردن موانع برای ایجاد جامعه ای فراگیر و قابل دسترس برای همه

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل موسسه خیریه حضرت عباس(ع) ضمن تبریک روز جهانی معلولین گفت:در سال ۲۰۱۲ شعار روز جهانی معلولین با عنوان «از بین بردن موانع برای ایجاد جامعه ای فراگیر و قابل دسترس برای همه» انتخاب گردیده است.

طبس نیوز:رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل موسسه خیریه حضرت عباس(ع) ضمن تبریک روز جهانی معلولین گفت:در سال ۲۰۱۲ شعار روز جهانی معلولین با عنوان «از بین بردن موانع برای ایجاد جامعه ای فراگیر و قابل دسترس برای همه» انتخاب گردیده است.

به گزارش طبس نیوز ارغوانی با توجه به آنکه امروزه مشکل معلولیت تنها به فرد معلول مربوط نیست و بطور کلی، مشکل جامعه محسوب می شود ، گفت : باید شرایطی فراهم کرد تا همه افراد معلول در جامعه ، حق شهروندی داشته باشند و از فرصت های برابر برخوردار شوند و ضروری است ضمن برخورد احترام آمیز با معلولان، به آنان فرصت داده شود تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را شکوفا سازند و آن را برای غنی سازی جامعه به کار گیرند. دستیابی به توسعه مورد نظر در هزاره جدید، نیاز به مشارکت معلولین و استفاده از پتانسیل و کارآیی آنان دارد ، همچنین ایجاد شرایط مناسب و رعایت حقوق معلولان، تنها گوشه ای از ادای دین جامعه به این افراد به عنوان شهروندان جامعه است که باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

ارغوانی افزود: اغلب معلولیتها ناشی از سوء تغذیه، فقر، عدم مراقبتهای بهداشتی- آموزشی و دیگر عواملی است که نتیجه توسعه نیافتگی جوامع است و موانع اجتماعی، معلولین را از استفاده از تسهیلات شهری و رفاهی محروم می سازد و نگرش عوامانه و غیر کارشناسانه اجتماعی نسبت به معلولان، آنان را تا حد زیادی از زندگی و روابط اجتماعی دور می کند. البته به علت عدم تساوی در برخورداری زنان و مردان معلول از مراقبتهای بهداشتی، آموزشهای شغلی و سایر خدمات اجتماعی، پیامدهای معلولیت برای زنان به گونه حادتری بروز می کند.

وی افزود: امروزه می توان با مراجعه به ادارات بهزیستی شهرستان ها ، مراکز درمانی ، موسسات خیریه ، مراکز غیردولتی ، مراکز توانبخشی و همکاری و شرکت در دوره های آموزشی بسیاری از معلولیتها را از طریق مراقبتهای اولیه بهداشتی نظیر واکسیناسیون، تغذیه مناسب و … همچنین از طریق مراقبتهای حرفه ای از قبیل توانبخشی طبی، گفتار درمانی، ارتوپدی فنی و… از بین برد که برخی از معلولیتها در مراحل اولیه، با اقدامات درمانی و ترمیمی، قابل پیشگیری یا درمان هستند.

همچنین در ادامه گفت : افزایش پرونده های معلولین و خانواده های تحت حمایت بهزیستی و موسسات و مراکز غیردولتی هنر نیست بلکه باید عوامل این افزایش ها را بررسی نمود لذا در همین خصوص در جهت اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) خواستار کمک های فرمانداری ، بخشداری ، دهیاری های روستاها و دیگر ادارات و نهادها گردید تا بتوان با کاهش معلولیت ها به مردم خدمت کرده و جامعه اسلامی را به سمت جامعه توسعه یافته هدایت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =