آب تمام می شود/ کم آبی را جدی بگیریم

بحران کم آبی از سال‌های قبل جدی‌تر شده، مدیران سیاسی و اقتصادی استان و شهرستان هر روز هشدار می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری طبس، در حالی که طبس با بحران کمبود آب دست و پنجه نرم میکند و از آن رنج میبرد اما محفل امروز درگیر موضاعات دیگری است.

مدیر عامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی:

مدیر عامل آب و فاضلاب خراسان جنوبی در خصوص کمبود آب برای تامین آب طبس ابراز نگرانی کرده و هشدار داده در صورت تامین نشدن آب پشت سد نهرین طبس، ممکن است مجبور به جیره بندی آب کنیم.

امام جمعه طبس:

امام جمعه طبس در خطبه های نماز جمعه در خصوص مسئله کم آبی هشدار داد و گفت: مساله آب بسیار اهمیت دارد به خصوص امسال که نزولات آسمانی بسیار کم شده و سد نهرین به منتهی الیه رسیده و آبی نمانده از نظر شرعی و وجدانی تکلیف داریم در مصرف آب صرفه جویی کنیم تا در تابستان دچار مشکل نشویم.

نماینده مردم طبس در مجلس شورای اسلامی:

محمدعلی عبدالله زاده در ۱۲ اردیبهشت‌ماه امسال در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق از تریبون خانه ملت گفت: در شهرستان‌های حوزه انتخابیه بنده بحران آب بسیار جدی بوده و متوسط بارندگی ۳۰ میلی متر بوده و اگر برای موضوع آب در این منطقه فکر عاجلی نکنیم به ترک منطقه از سوی مردم منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: خط دوم انتقال آب استان یزد که شهرستان طبس هم سهمی از آن دارد و در شورای عالی آب مصوب شده خواهشمندم وزیر محترم نیرو دستور تسریع بفرمایند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس: 

در روز ۲۵ فروردین ماه امسال اخوان صفار فرماندار ویژه طبس اخطار جدی به مسئولین داد و گفت: خطر کم آبی وجود دارد و مردم و مسئولین باید این خطر را جدی بگیرند.

مدیر آب و فاضلاب طبس:

محمدزاده مدیر آب و فاضلاب طبس نیز با اشاره به کمبود بارندگی بیان داشت: تاکنون در سد نهرین هیچ گونه آبگیری انجام نشده است.

مدیر آب و منطقه ای طبس:

محمدنژاد مدیر آب و منطقه ای طبس بر اصلاح الگوی مصرف تاکید و بیان کرد: آبهای زیرزمینی دچار افت سطح شده و توان جبران همین میزان برداشت را هم ندارد لذا حفر چاه های جدید راهکاری اساسی نخواهد بود و باید به دنبال منابع آبی جایگزین باشیم.

مدیر آب و فاضلاب روستایی طبس:

محمدیان مدیر آب و فاضلاب روستایی طبس از کاهش آبدهی چاه ها از ۱۰ لیتر، به ۳ لیتر خبر داد.

رییس هواشناسی طبس:

به گفته رییس هواشناسی طبس در سال زراعی گذشته میزان بارندگی ۵۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.

دبیر اجرائی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس:

بندگی در نامه ای سرگشاده به فرماندار ویژه طبس درخواست تشکیل جلسه فوق العاده و سریع با حضور مسئولین عالی رتبه استان در شهرستان در خصوص خشکسالی بسیار شدید داشت و وضعیت کشاورزی و دامداری شهرستان طبس را بسیار بحرانی دانسته است.

 

با وجود این هشدار و مشکل عظیم کمبود آب نگاه ها به سمتی دیگر منحرف شده است، یادمان نرود که طبس درگیر خشکسالی ۱۷ ساله است و امسال ۱۸ ساله خواهد شد، یادآوری روستاهای خالی از سکنه که همچنان ادامه دارد دل هر کس را به درد می آورد.

در حال حاضر نیز ۴۲ روستای طبس با تانکر آبرسانی میشود و اکثر قنات ها و چشمه های طبس خشک شده است و دیگر آب نیست.

و در این هیاهویی که فضای مجازی طبس را پر کرده، کسی نگاهش به این دامداران که شاخ غول خشکسالی را شکستند اما با بی مهری مواجه شدند نیفتاد.

تولید روزانه ۳۰ تن شیر و ماندن روی دست دامداری که توانست افتخارآفرینی کند و تولید را به این میزان برساند و کسی حواسش به او نبود، تا روزی که برای اعتراض تانکر شیر را برد تا روی زمین خالی کند.

و طبس اکنون از هر زمانی بیشتر نیاز به همیاری مسئولان و مردمش دارد تا از این مشکلات و به خصوص از بحران بی آبی رد شود، نکند چشممان از این مهم غافل شود.

گزارش: ساره نجفی

دیدگاهی در “آب تمام می شود/ کم آبی را جدی بگیریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =