صبح امروز؛ زلزله ۳.۲ ریشتری طبس را لرزاند

صبح امروز زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین، مناطقی از شهرستان طبس را لرزاند.

خبر طبس: صبح امروز زلزله‌ای به بزرگی ۳.۲ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین، مناطقی از شهرستان طبس را لرزاند.

 

زمان وقوع زلزله:

دوشنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ در ۰۸:۳۲:۱۶

۲۰۱۴-۰۸-۱۸ ۰۴:۰۲:۱۶ (UTC)

بزرگی زلزله: ۳.۲

نوع بزرگی: MN

موقعیت رومرکز زلزله: ۳۳.۶۹ شمالی و ۵۶.۸۶ شرقی

عمق: ۱۰ کیلومتر

عدم قطعیت مکانی: ۲.۶۱+/- کیلومتر در جهت شمالی – جنوبی
۳.۳۳+/- کیلومتر در جهت شرقی – غربی

فاصله‌ها:

۱۲ کیلومتری طبس، خراسان جنوبی
۵۶ کیلومتری بشرویه، خراسان جنوبی
۷۵ کیلومتری عشق آباد، خراسان جنوبی

منبع: موسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران

25 دیدگاه دربارهٔ «صبح امروز؛ زلزله ۳.۲ ریشتری طبس را لرزاند;

  1. بسم الله الرحمن الرحیم .در ارتباط با این بحث رابطه زلزله و گناه، به عنوان یک معلم زیست شناسی، که گاهی هم راجع به فیزیک و متافیزیک فکر می کند، نظرم این است که :اطلاعات ما از جهان بسیار محدود است.درک ما از محیط فقط از طریق پنج یا شش پنجره حسی مشخص است ، که تازه آن دریچه ها هم فقط کمی باز است (منظورم که مثلاً گوش ما یک بازه کوچک از امواج صوتی را می شنود.یا مثلاً چشم ما اشعه ایکس را نمی بیند و …) از طرفی ما از ماهیت خداوند بی خبریم.رابطه ماهوی انسان ، خدا و محیط زیست را نمی دانیم.نابغه ترین افراد هم فقط ار بخش کوچکی از مغز خود استفاده می کنند…و هکذا.ما داخل برجی قرار گرقته ایم که فقط چند منفذ کوچک برای دیدن بیرون آن وجود دارد. حالا از همان سوراخها نگاه می کنیم و راجع به همه انچه بیرون برج است می خواهیم اظهار نظر کنیم ! و این نمی شود.ما وظیفه داریم که هرچه بیشتر جهان را بشناسیم.فیزیک،شیمی، ریاضیات، زیست شناسی، زمین شناسی و …به ما شناخت از جهان می دهند و آن دریچه ها را برایمان بازتر می کنند.حالا اگر قرآن را بدقت خواندیم (با ترجمه روان قابل فهم و با تدبر و با نعمق و با توکل و با نیت و دعای ” رب زدنی علما ” و با تفکر و تفکر و تفکر…،آن پنجره ها کاملاً باز می شود . بلکه پنجره ها و دریچه های دیگری هم برویمان باز می شود .آنگاه شاید بتوانیم راجع به آنچه بیرون برج است – تا بی نهایت آن بهتر اظهار نظر کنیم …….. و دوستان من بویژه هادی عزیز و شهروند اصیل عزیز تا به آن مرحله نرسیده ایم در اینگونه مباحث اظهار نظر نکنیم.مرا ببخشید.

    1. اصلاح سطر آخر دیدگاه بالا (با عرض معذرت از شهروند اصیل،…….” و دوستان من بویژه هادی عزیز و طبس سربلند عزیز تا به آن مرحله نرسیده ایم…….. “

  2. دوست عزیز وکرامی مسعودخان وهادی خان مکر ماهواره و اینترنت وموبایل داشتن عیب است هر جیزی بجای خود نیکوست لطفا تمام مسایل را به دین نه جسبانید اکر ماهواره بنظر شما بد است بس اینترنت از ان بدتراست اکردرست از ان استفاده نشود وشما جواب خود را داده اید که زلزله بستکی به عوامل درونی زمین دارد وخداوند به خاطر کناهان مردم دنیا مردم طبس وایران را عداب میکند

    1. عرض سلام؛ اول اینکه پاسخ هر دیدگاه رو جداگانه بدید تا خلط بحث صورت نگیره. چرا که به شخصه اسمی از ماهواره، اینترنت و موبایل نیاوردم و اگه با آقا هادی بودید نباید اونجا اسم منو می آوردید.
      و اما راجع به قسمت دوم اینکه من از همون اول هم به شما عرض کردم که عوامل طبیعی و درونی زمین منجر به ایجاد زلزله میشه و در رابطه با این ما بحثی نداریم. حرف حساب ما اینجاست که این تنها دلیل وقوع بلایای به وجود آمده نیست. خداوند و بزرگان ما فرمودند گناه خلق نقش مهمی رو این وسط ایفا میکنه و در دیدگاه های قبلی نیز با ذکر منبع عرض کردم. اینکه شما آیات قرآن رو نمی پذیرید دلیل نمیشه که منم با این عقیده ی شما همراه بشم.
      لطفا انگ بی عدالتی به خداوند نچسبونید چرا که او هیچگاه به خاطر گناهان دیگر مردم دنیا ما رو مجازات نکرده و نمی کند.
      شما میخواید این عقیده ی خودتونو به ما تحمیل کنید ک دلیل وقوع زلزله فقط عامل درونی اون هست. ولی ما میگیم نه! به هیچ عنوان اینطور نیست. چرا که کنار عامل طبیعی عامل معنوی هم وجود داره.

      خدا برا یاران حضرت موسی بارون نفرستاد و فرمود: یکی توی این جمع گنهکاره! لابد الان خواهید گفت: مگر بارش باران و گریه ی ابرها چ ربطی ب اون بنده خدا داره!! ولی خدا میگه ربط داره خوبم ربط داره! نشون به این نشون که وقتی توبه کرد باران آسمانی را فرستاد. حالا یکی مثل شما ممکنه پیدا بشه بگه متراکم شدن ابرها منجر ب بارش باران شد. ما هم اینو رد نکرده و نمیکنیم. بله! تراکم ابرها باعث بارش باران میشه اما قبل از اون چه اتفاقی افتاد، مگر نه این بود ک تا وقتی اون بنده توبه نکرد از این رحمت الهی خبری نبود؟ دوست عزیز! در دنیایی که خدا خالق تمام اون هست تنها مادیات نمیگنجه. معنویت هم کنارش هست. به قول دوستمون خیلی چیزا فراتر از این عالم ماده هست. خداوند هرزگاهی هشدار میده به بندگانش. حالا یا با زلزله و یا با هر نشانه ی دیگری. اگه از یه بچه هم بپرسید میدونه که ترک خوردن های زمین باعث زلزله میشه. اما این تنها دلیل وقوع زلزله اس؟ خدای همه ی من و شما پاسخ داده خیر!
      (( و آنچه از مصیبت ها به شما برسد به خاطر گناهانی است که خود کسب کرده اید ، و از بسیاری نیز درمی گذرد..)) متشکرم!

  3. همشهری عزیز |تمام مردم دنیا کناه نمی کنند زلزله هم نمی اید و ما مردم طبس کناهکاریم وزلزله هم برای طبس ومردم ایران میاید بهتر است کمی مطالعه علمی داشته باشید

    1. دوست عزیز؛ در دیدگاه قبلی با ذکر استناد نوشتم که وقوع بلایا صرفا به خاطر ارتکاب گناه نیست. بلکه مراد این هستش که علاوه بر علل طبیعیشون، علل معنوی هم در طول اون قرار داره.
      کدوم یک رو می خواید انکار کنید؟ آیات قرآن یا روایت های مستدل و مستند؟؟!
      کدوم مطالعه علمی رو کشف کردید که علمی تر از کلام وحی باشه…؟؟
      مردم دنیا هم جزو همین دنیایی هستند که من و شما داریم توش زندگی میکنیم. منتها نه به دیدگاه من که از نظر همین قرآن دین خدا بهترین و کاملترین دینه که خداوند خیلی از علت و معلول ها رو در کتاب خودش توصیف کرده. از جمله اینکه: “و آنچه از مصیبت ها به شما برسد به خاطر گناهانی است که خود کسب کرده اید ، و از بسیاری نیز درمی گذرد.”
      ما اگه دلیل میاریم استناد و استدال قرآنی داره ولی شما همون اول دم از خرافات و این حرفا میزنید و با چهره ای حق به جانب مردمو دعوت به مطالعه علمی میکنید!!
      ما که ادعا نداریم مثل شما “طبسی سربلند” اهل مطالعه هستیم اما همینقدر میدونیم ک اگه خدا حرف و دلیلی تو کتابش آورد قطعا دیگر حرفها پست تر و پایین تر از این وحی الهی خواهد بود. یا علی.

    2. سلام
      با این دیدگاه تون من شک ندارم که توی خونتون ماهواره دارید. وگرنه با این همه استدلال قرآنی نباید دوباره روی حرفتون پافشاری کنید. برادران محترم اهل تسنن با آیات قرآنی قانع می شوند(کتاب شب های پیشاور رو مطالعه کنید(ضمنا این کتاب به صورت صوتی در اینترنت برای دانلود موجود می باشد)) ولی شما افکار غرب گراینه خودتون رو دارید اشاعه می دهید.
      مطالعه علمی جای خودش رو داره، ولی دین اسلام صدها سال پیش این نظریات علمی رو اثبات کرده مانند:
      پیامبر اسلام (ص) میفرمایند: در هنگام ورود به مسجد پای راست خود را داخل مسجد گذاشته و هنگام خروج پای چپ خود را و برای رفتن به دستشویی عکس این عمل را انجام دهید- حال چند سال پیش دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که تعادل بدن انسان روی پای راستش است و در هنگام مردن یا زمین خوردن اگر پای راستش جلوتر از پای چپش باشد آن فرد به جلو خواهد افتاد و اگر پای راستش عقب تر باشد به پشت خواهد افتاد
      پس دم از مطالعه علمی نزنید- علم می گوید علت زلزله فعال شدن مواد مذاب هسته زمین است ولی آیا اگر خداوند متعال صلاح بداند آیا نمی تواند جلوی زلزله را بگیرد
      دوست عزیزم اشکال یا اشتباه شما این است که دنیای کنونی را فقط با علم ماده می شناسید ولی این را بدانید که علم غیب نیز وجود دارد. در دنیای کنونی چیز های ماورایی وجود دارد مانند: جن ، طی الارض، رویاهای صادقه، خواندن دعا برای محو شدن از دید دشمن(در خاطرات رزمندگان بخوانید) و … .

  4. بیایید یکبار هم که شده خود را از خرافات دور کنیم زلزله هیج ربطی به گناه نداره و طبس روی گسل زلزله قرار داره

    1. پس به قرآن مراجعه کن که خدا در چندین آیه می فرماید:

      ۱- سوره ۲ . آیه ۵۹
      …. و ما بر آن ستمکاران به کیفر بدکاری و نافرمانی آنها عذابی سخت از آسمان نازل کردیم

      ۲- سوره: ۶۵ , آیه: ۸
      و چه بسیار شهرها که از فرمان پروردگار خود و پیامبرانش سر پیچیدند و از آنها حسابى سخت کشیدیم و آنان را به عذابى [بس] زشت عذاب کردیم

      ۳- سوره: ۲۹ , آیه: ۳۷
      پس او را دروغگو خواندند و زلزله آنان را فرو گرفت و بامدادان در خانه‏هایشان از پا درآمدند

      ۴- سوره: ۷ , آیه: ۱۵۵
      و موسى از میان قوم خود هفتاد مرد براى میعاد ما برگزید و چون زلزله آنان را فرو گرفت گفت پروردگارا اگر مى‏خواستى آنان را و مرا پیش از این هلاک مى‏ساختى آیا ما را به [سزاى] آنچه کم‏خردان ما کرده‏اند هلاک مى‏کنى این جز آزمایش تو نیست هر که را بخواهى به وسیله آن گمراه و هر که را بخواهى هدایت مى‏کنى تو سرور مایى پس ما را بیامرز و به ما رحم کن و تو بهترین آمرزندگانى

      و ده ها آیه دیگر که خداون علت عذاب دنیوی را گناه و سرپیچی از فرمانش بیان می نماید

    2. دوست عزیز؛ شما اگه یه نگاه حتی اجمالی و گذرا به آیات قرآن بندازید متوجه میشید که اونچه اشتباهه برداشت خودتون هستش.
      در آیه ۴۱ سوره روم آمده:
      (فساد، در خشکی و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده اند آشکار شده است خدا می خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید ( بسوی حق ) بازگردند!
      در آیه ۳۰ سوری شوری آمده:
      و آنچه از مصیبت ها به شما برسد به خاطر گناهانی است که خود کسب کرده اید ، و از بسیاری نیز درمی گذرد.
      ==========
      البته منظور ما این نیست که وقوع بلایا صرفا به خاطر ارتکاب گناهه. خیر! بلکه مراد این هستش که علاوه بر علل طبیعیشون، علل معنوی هم در طول اون قرار داره.

      بارها در دعای کمیل این جملات را زمزمه کرده ایم: اللّهم اغفرلی الذّنوب الّتی تهتک العصم، اللّهم اغفر لی الذّنوب الّتی تنزل النقم، اللّهم اغفرلی الذنوب الّتی تغیّر النّعم، اللّهم اغفرلی الذّنوب الّتی تحبس الدّعاء، اللّهم اغفرلی الذّنوب الّتی تنزل البلاء؛(۱) خدایا بیامرز گناهانی را که پرده های عصمت را می درد(و آبروی انسان را می برد) خدایا بیامرز گناهانی را که بدبختی ها را فرو می ریزد. خدایا ببخش گناهانی را که نعمت ها را تغییر می دهد، خدایا ببخش گناهانی را که دعای انسان را (از اجابت) حبس می کند (و باز می دارد) و خدایا ببخش گناهانی را که بلاها را نازل می کند.

      اینها همه مصداق سخن معصوم هستش و قطعا اونا بهتر از من و شما میدونن علت و معلول چیه.

      ضمن اینکه ما حدیث مستقیم راجع به این بحث داریم که در تهذیب الاحکام اومده: «إذا فشا الزّنا ظهرت الزّلازل»
      یعنی اگر زنا زیاد شود، احتمال وقوع زلزله نیز افزایش می‌یابد.

      با تموم اینها خودتون بارها داستان حضرت موسی و یارانشونو شنیدید ک چطور خدا به خاطر وجود یه آدم گنهکار باران نفرستاد و پس از توبه ی او رحمت الهی آمد.
      یا اینکه گفته اند: صدقه هفتاد بلا رو دفع میکنه و مثالهای بیشماری نظیر این.

      و حرف آخِر اینکه: زلزله هم عامل طبیعی داره و هم عامل معنوی. اگه ما هوای خودمونو داشته باشیم و با تقوا باشیم خدا اونقدر قدرت داره که بتونه هوای بنده هاشو داشته باشه و باعث وقوع زلزله نشه و از طرفی اگه بدکاره شویم همین خدا میتونه با یه پشه هم ما رو به سزای اعمالمون برسونه.

      می بینید که در این دستگاه عظیم الهی هر چیزی با دیگری به بهترین شکل ارتباط داره و ما توی دنیای تصادفی بزرگ نشدیم که بگیم هر کی کیه و اینا هیچ ربطی ب هم ندارند. با تشکر!

  5. با عرض سلام و خسته نباشید.
    بنده هر چه جستجو کردم در موسسه ژئوفیزیک تهران زلزله ای در طبس به ثبت نرسیده است .

    1. با سلام و احترام
      مطلب فوق(اطلاعات و تصویر) از پایگاه اطلاع رسانی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اخذ شده است.
      لینک اطلاعات در وبسایت موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران
      توجه داشته باشید آرشیو وبسایت این موسسه هر چند روز حذف می‌شود و همچنین در لیست آخرین زلزله‌ها فقط ۶۰ زلزله اخیر کشور به ثبت می‌رسد.

  6. زمانی که در طبس دل یک مرد روحانی برجسته و بزرگ رو شکستند و ایشون رو از طبس روندند، طبس نفرین شد

    1. بیا و راحتم کن از نگاه ادما

      بذاربگیره دامنم رو اه ادما

      بگو چرا باید بسوزه لحظه های من؟

      به خاطر نگاه اشتباه ادما..

  7. با سلام خدمت همه همشهریان عزیزم
    همشهری های عزیزم خواهش می کنم مواظب خودمون باشیم. غیبت، تهمت، شایعه، دروغ، کینه و سایر صفات شیطانی و گناهان کبیره رو توروخدا بگذاریم کنار. بیان عهد کنیم راحت با آبروی افراد بازی نکنیم. اگه مثلا چیزی هم بود اول به خود طرف تذکر بدهیم به جای اینکه از کاه، کوه ساخته بشه. به خدا دنیای دیگه ای هم هست همه در محکمه عدل خداوند حاضر خواهیم بود. بیان از هم بگذریم. زلزله و این اتفاق ناگوار اخیر غیر از بحث فنی حادثه از گناهان ما هم هست. خدایا گناهانمان را بریز. والعاقبت للمتقین

    1. من که اصلا اززلزله چیزی نفهمیدم جون درحال بنایی بودم خدا کند که گناهان ما مانند ساختمان نباشد که کم کم روی هم سوار می شود و تبدیل به یک برج عظیم شده وبعد خودمان زیرویرانه های ان دفن بشویم

  8. دممون گرم
    بقیه کشورا دما بالا ۳۰میره کشتار میدن..ولی ما طبسیا مث مررررد زندمه میمونیم
    هواپیما سقوط میکنه
    زلزله میاد
    آمریکا حمله میکنه

    ببینید…ابرو بادو مه و خورشید که میگن همینه…ولی ما کوتاه نمیایم
    پس قصد منقرض کردن نسل ما طبسیا رو از سرتون ببرید بیرون…ما طبسو ترک نمیکنیم

  9. جا داره بریزیم تو خیابونا شادی کنیم..
    همینجور پیش بریم سقوط شهاب سنگ هم دور از دسترس نیس..

      1. کمی تفکر کنیم واقعا دارالمومنین در منجلابی از گناه های مختلف فرو رفته بی حیایی و بی حجابی در طبس بیداد میکنه متاسفانه…وای از اون روزی که کاسه صبر خدا لبریز بشه وای…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =