تب احساس ناامنی در جان شهر طبس/ ناامنی در طبس، شایعه یا واقعیت؟

شهر طبس چند روزیست به دنبال اتفاقاتی که به وقوع پیوسته در تب احساس ناامنی می سوزد و سوالات بسیاری لحظه به لحظه درجه این تب را افزایش می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، ریشه اکثر احساس ناامنی ها در اتفاقاتی است که در اطراف مردم و در محیط زندگیشان شکل می گیرد، وقوع اتفاقاتی از قبیل سرقت آن هم به شکلی که تاکنون سابقه نداشته در شهرستانی که امنیت و آرامشش زبانزد بوده است، موجی از نگرانی‌ها را به وجود آورده و به واسطه دست به دست شدن سریع در شبکه های ارتباطی مجازی ترس بیشتری را نیز در دل شهروندان ایجاد میکند.

این رویدادها از دونظر به جامعه و امنیت آن آسیب می زند، یکی خود اتفاق که قطعا تبعاتی دارد و امنیت جسمانی را تهدید میکند و دیگر، بازار شایعاتی که به اصل واقعه دامن می زند و چه بسا فضا را نا امن‌تر از آنچه هست نشان می دهد که این نیز خود عاملی برای تهدید امنیت روانی مردم است.

شهر طبس چند روزیست به دنبال اتفاقاتی که به وقوع پیوسته در تب احساس ناامنی می سوزد و سوالات بسیاری لحظه به لحظه درجه این تب را افزایش می دهد.

در پی این رویدادها سرهنگ کاراگاه محسن جلالیان در مصاحبه ای به خبرنگار طبس نیوز گفت: آنچه موجب ایجاد حساسیت و جلب توجه افکار عمومی شده نزدیک بودن این اتفاقات به هم و زمان و مکان وقوع آنها، مخصوصا سرقت خودرو که در هسته مرکزی و در ساعات شلوغی شهر اتفاق افتاده، بوده است.

وی افزود: شایعات مطرح شده پیرامون سرقت، مخلوطی از شرح اصلی ماوقع، اظهار نظرات غیر کارشناسی و ارتباط غیر منطقی آنها به هم و چاشنی بزرگ نمایی بوده است که بدون توجه و در نظر گرفتن مصالح عمومی و آسیب های روانی وارده به جامعه توسط افراد معدودی تهیه و در بین کاربران شبکه های اجتماعی دست به دست می شود.

فرمانده انتظامی طبس در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر خروج خودروی مسروقه از شهر و نقض اظهارات قبلیش گفت: اظهارات مطرح شده حدود ۱۰ساعت بعد از وقوع سرقت یعنی صبح روز جمعه ۲۱/۰۳/۱۳۹۵ بوده است و این به آن معنا نیست که خودرو تا این ساعت از شهر خارج نشده بوده است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه گستردگی شهرستان که کریدور ارتباطی ۵ استان بزرگ و پر جمعیت کشور است و تعدد محور های مواصلاتی اصلی و فرعی در طبس که در هیچ شهرستانی در کشور وجود ندارد و این کار نظارت و پایش تردد در تمام این جاده ها را بسیار سخت می کند.

جلالیان در رابطه با چگونگی کشف خودروی مسروقه گفت: از زمان وقوع حادثه، تمامی دستگاههای انتظامی و اطلاعاتی روی آن کار کرده و با تعامل و هماهنگی با مراجع محترم قضایی توانسته ایم رد خودرو را در نواحی جنوب شرقی کشور رصد کنیم که با هماهنگی استان محل تردد خودرو، همکارانم در آن محل طی یک عملیات ضربتی موفق به شناسایی و کشف خودرو و دستگیری یک نفر متهم در این رابطه شده اند.

وی ارائه اطلاعات بیشتر را به جهت عدم تکمیل تحقیقات پلیسی و قضایی به بعد موکول کرد.

فرمانده انتظامی طبس در خصوص مورد سرقت طلاجات از یک خانم کهنسال در سطح شهر نیز گفت: این اموال مسروقه نیز کشف و به مالباخته تحویل گردید و سارق نیز دستگیرشده و در اختیار مراجع محترم قانونی جهت اجرای حکم قرار گرفته است.

وی در باره این سرقتها و احتمال انجام آن از جانب زندانیانی که به مرخصی رفته اند نیز گفت: این احتمال زیاد مورد قبول نیست زیرا که زندانیان با قرار دادن وثیقه و دادن تعهد از زندان خارج می شوند و در صورت بروز هر تخلفی احتمال تشدید محکومیتشان وجود دارد، پس احتمال انجام این کار توسط این گروه کم خواهد بود.

سرهنگ جلالیان در پاسخ به این سوال که آیا شهر دستخوش ناامنی است یا خیر گفت: این یک شایعه غیر قابل قبول است که نمی توان با یک اتفاق نادر آن را به تمام جامعه بست و گسترش داد، آنچه در شهرستان اتفاق افتاده در سالهای قبل نیز سابقه داشته و منحصر به طبس هم نیست و در بسیاری از مناطق شهری و روستایی در داخل استان و جای جای کشور نیز امکان وقوع دارد اما نزدیکی این اتفاقات به هم سبب ایجاد دلهره بیشتری شده است.

وی در ادامه با تاکید بر تلاش مستمر پلیس در جهت حفظ آرامش شهروندان گفت: این موضوع که مردم برای امنیت دغدغه دارند و مطالبه گر هستند بسیار خوب است و انگیزه من و همکارانم را در تلاش بیشتر برای برطرف کردن نقاط ضعف و افزایش توانمندی دو چندان می کند لیکن برای انعکاس نظرات و بیان نگرانی ها به پلیس، راههای منطقی و کاربردی پیش بینی شده که از شهروندان میخواهیم از آن طریق، ارتباط سازنده با پلیس داشته باشند.

جلالیان افزود: فضای مجازی نیز به راحتی قابلیت پایش و شناسایی افراد متخلف را دارد و پلیس فتا این توانایی را دارد که اخلال کنندگان در نظم عمومی از طریق پخش شایعات و اکاذیب در فضای مجازی را شناسایی کند .

وی گفت: توصیه پلیس به مردم نه برای مقاطع حساس بلکه همواره و در همه شرایط، رعایت نکات اولیه ایمنی و اصول خود حفاظتی است که اگر با تعامل پلیس و احترام به قانون و حقوق شهروندی توأم باشد نتیجه ی آن ایده آل است.

فرمانده انتظامی شهر طبس در پایان با تاکید بر اینکه هیچ موردی از عدم امنیت یا اقدامات باندی بزهکاران در شهرستان وجود ندارد، از مردم خواست تا با آرامش به زندگی روزمره خود بپردازند و خاطر نشان کرد: پلیس و سایر دستگاههای امنیتی به طور مستمر و با هدف ارتقا امنیت و آرامش مردم عزیز در تلاشند و مواردی که به صورت نادر در هر نقطه از کشور اتفاق می افتد از نظر هیچ کارشناس امور اجتماعی مصداق ناامنی تلقی نمی شود و مولفه های زیادی باید در کنار هم چیده شود که این نتیجه را بدهد که امنیت عمومی در حال مخدوش شدن است.
گزارش: فاطمه ابوالحسنی رحمانی

8 دیدگاه دربارهٔ «تب احساس ناامنی در جان شهر طبس/ ناامنی در طبس، شایعه یا واقعیت؟;

  1. درضمن سرهنگ میرزاده طبس چندین شهید دادولی از زمان سرهنگ جلالیان ی مورد شهید نداشتیم خسته نباشید

  2. با توجه به وسعت زیاد طبس در کل کشور و کمبود نیرو در پلیس ، ما نباید قضاوتهایمان صفر و صد باشد بلکه باید واقعیات را دید بعد تحلیل و قضاوت کرد.۵ سال فرماندهی و فقط دو مورد تخلف آنهم توسط افراد ناشناس و از استانی دیگر. ما باید ممنون و متشکر از زحمات و تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر جناب سرهنگ جلالیان یزدی نژاد ، معاونین و همکاران ایشان باشیم. نکته:حوزه طبس به ۵ سمت نقطه مرزی دیگ رستم و نایبند و عرب آباد به سمت بیرجند ، تپه طاق و درونه به سمت کاشمر و شاهرود ، جوخواه و حلوان به سمت شهرستان خوربیابانک ، رباط خان به سمت یزد ، خرو و فشا و ده محمد به سمت بشرویه یعنی اتصال به ۵ استان کشور و بیش از پانصد کیلومتر جاده.آیا تامین امنیت این شهرستان به این وسعت سخت نیست و نیاز به همکاری مردمی دارد یا خیر؟ خداوند به این سبزقامتان در تامین امنیت ،رفاه و آسایش من و شما توفیق و اجر عطا فرماید.

  3. با سلام ،ممنون از سرهنگ جلالیان واقعاً با آرامش و متانت خاص خودشون مسائل رو واضح به شهروندان گزارش میدن و راهکاراهایی هم که ارایه میدن مفید و با ارزش هستش . سپاس و قدردانی از جناب سرهنگ و کلیه همکارانشون داریم شبانه روزی در تللاشن که امنیت و آرامش و برای ما فراهم کنن .
    چه خوب میشد اگه همه مسئولین و مدیران ما هم به همین راحتی با مردم سخن بگن ومسائل و مشکلاتی که پیش میاد به همرا راه حل اونها ارائه بدن بهتره که مسئولین خودشون از مردم بدونن تا جدا باشن .
    اونوقت یقین داشته باشن همه همشهریان با کمک و همدلی همدیگه به جهت آبادانی این شهر تمام سعی و تلاش خودشون رو میکنن

  4. این صحبتها واقعا خسته کنندس.چطور کسی میتونه اینهمه زحمت یک انسان رو نادیده بگیره.کسی که به خاطر انجام وظیفه شاید کیلومترها از عزیزانش دور شده و به شهر ما اومده .قاعدتا ایشون هم از خداشون نیست که توی شهرخودشون نباشن .کاش اینقد منطقی بودیم که میفهمیدیم این افراد تووی این نوع پست ها با اراده خودشون محل خدمتشونو انتخاب نمیکنن.یکم چشمامونو باز کنیمم بد نیست.ندیده گرفتن اینهمه زحمت آقای جلالیان و همکاراشونم خیلی بی انصافیه.

  5. نعمت امنیت مهمترین نعمته و بزرگترین خواسته ما مردم از مسئولین هم همینه.حفظ امنیت.خسته نباسید

  6. باید خسته نباشید گفت به جناب سرهنگ میرزاده فرمانده محترم السبق نیرو انتظامی طبس که واقعا اشراف کامل داشتند چون ایشان طبسی اصیل بودهاند و نقاط قوت و ضعف را کاملا بررسی مینمودند

    1. هر کسی تو مدیریت دیدگاه خودشو داره. در زوان آقای میرزاده چندین شهید از نیرو داشتیم ولی تو این مدت از دماغ کسی تا حال خون نیومده. اشرار هم شهرمونو اشغال نکردن. بالاخره ایشون غیر بومی هستن حتما اشرافشون به وضعیت شهرستان مثل فرمانده سابق نیست ولی از انصاف نباید خارج بشیم بدون حاشیه و جو سازی دارن کار میکنن خدا به هر دو نفرشون قوت بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =