خاطرات امام جمعه موقت طبس از مرحوم شکیبی

امام جمعه موقت طبس در مصاحبه با روزنامه شرق خاطرات ناگفته‌ای را از مرحوم شکیبی نماینده دوره‌های پنجم و ششم طبس در مجلس شورای اسلامی بیان داشت.

خبر طبس: امام جمعه موقت طبس در مصاحبه با روزنامه شرق خاطرات ناگفته‌ای را از مرحوم شکیبی نماینده دوره‌های پنجم و ششم طبس در مجلس شورای اسلامی بیان داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد زنجانی طبسی امام جمعه موقت طبس در مصاحبه با روزنامه شرق خاطرات خود را از مرحوم سیدماشاءاله شکیبی نماینده مردم طبس در دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی که در سانحه سقوط هواپیمای تهران-طبس جان خود را از دست داده است به شرح زیر بیان کرد:

من می‌خواهم برای شناخت هم استانی‌های عزیز از شخصیت اصیل ومردمی این شهر جناب آقای مهندس شکیبی که در سانحه اخیر جان به جان آفرین تسلیم کرد دوران زندگی ایشان را به چهاربخش تقسیم کنم و به تفصیل یادآور شوم که هر دوره‌ای از زندگی ایشان تحلیل خاص خودش را دارد وباید با درنظر گرفتن ظرف زمانی ومکانی و واقعیت‌های‌‌ همان دوره مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرد در واقع می‌خواهم بگویم هر کدام از این دوره‌های تاریخی ضروریات خاص خود را دارد لذا ما نمی‌توانیم تحلیل دوره‌ای را به دوره دیگر سرایت دهیم.

مهندس شکیبی اصالتا فرزند طبس هست در یک خانواده مذهبی و سادات صحیح النصب که قابل احترام برای همهٔ طبسی‌ها و از یک خانواده سر‌شناس بودند به دنیا آمدند و در همین طبس هم دوران تحصیل خود را تا اخذ مدرک دیپلم سپری کردند. بنده در دوران متوسطه به دلیل اینکه سنم از وی چند سالی کمتر است با ایشان نبودم و با برادرانشان رفاقت داشتم و ایشان به دلیل چند سالی که از من بزرگ‌تر بودند طبیعتا با هم سن وسالان خودشان رفاقت ومعاشرت بیشتری داشتند. اما رفت و آمد خانوادگی داشتیم به این معنا که مادر من در منطقه‌ای که زندگی می‌کردیم خیاط بود و خانواده ایشان هم امور مربوط به خیاطی را می‌آوردند پیش والدهٔ ما به انجام می‌رساندند لذا یک دوستی عمیق هم بین مادران ما بود که مثل دو تا خواهر بودند و همین عامل باعث شده بود که پیوند‌های عمیق در روابط اجتماعی در‌‌ همان فصول نوجوانی بین ما شکل بگیرد و دوستی ما محکم‌تر بشود.

اما آن چهار دوره را من می‌خواهم به شرحی که خواهم گفت طبقه بندی وتقسیم کنم والبته راجع به دوره اول ودوم کمی مبسوط‌‌تر ومفصل‌تر صحبت کنم. دوره اول زندگی ایشان از اتمام تحصیلات در آمریکا شروع می‌شود و تا آمدنشان به ایران ادامه دارد.

دوره دوم را باید دورهٔ مسوولیت پذیری مهندس شکیبی به عنوان یک عنصر اجرایی قوی در سطوح بالای مدیریتی واجرایی کشور دانست. دورهٔ سوم، دورهٔ نمایندگی ایشان است که به عنوان یک مدیر طراح و پیگیر به فاز سیاسی ورود پیدا می‌کند وبه گواهی شواهد وقراین کارنامه مطلوبی در نزد اذهان عمومی و مردم قدر‌شناس طبس از خود به یادگار می‌گذرد. دوره چهارم هم که دورهٔ ورود به کارهای اقتصادی و عمرانی است.

باز هم تاکید می‌کنم که در هر کدام از این دوره‌ها به دلیل تفاوت در نحوه انجام امور ومسوولیت‌ها باید تحلیل خاص خودش را براساس شرایط‌‌ همان دوره ارایه نماییم. ایشان خودشان می‌گفتند زمانی که در آمریکا بودند در حین تحصیل همکاری تنگاتنگی با انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا داشتند.

ما می‌دانیم که انجمن‌های اسلامی دانشجویان در آن مقطع در خارج از کشور یکی از بستر‌های اصلی مبارزه ضد رژیم پهلوی بودند.

اواخر سال ۵۵ و اوایل ۵۶ بود که ایشان به ایران تشریف آوردند. وقتی من ایشان را دیدم در رابطه با مسائل مبارزاتی که در آنجا داشتند صحبت می‌کردند خیلی تمایل داشتند که این روند مبارزاتی را هم در ایران دنبال کنند. سال ۵۶ هنوز ما در ایران تظاهراتی گسترده نداشتیم و مبارزین مخفیانه فعالیت می‌کردند.

ایشان به دلیل اعتمادی که به من داشتند و می‌دانستند که من هم در فاز مبارزه هستم مسایلی را با من در میان می‌گذاشتند که مثلا چگونه مبارزه بکنیم، یا چه شیوه‌ای داشته باشیم. یادم هست که خیلی معتقد به مبارزه فرهنگی بود تا مبارزات خشنی که برخی از گروهای چپ داشتند در آن زمان حتی ایشان ازآمریکا یک سری نوارهایی آورده بود که این نوار‌ها را من هنوز دارم که انجمن اسلامی آنجا تکثیر کرده بود و ایشان آورده بودند که عنوانش فریاد مستضعفان بود ایشان از من خواستند که این نوار‌ها را به هر صورتی که هست تکثیر بکنیم و در اختیار مردم و جوانان بگذاریم که آگاه و بیدار شوند.

اوایل دههٔ ۶۰ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دورهٔ دوم زندگانی مهندس شکیبی شروع می‌شود یعنی دورهٔ مسوولیت پذیری و به عنوان یک عنصر اجرایی در صحنه حاضر می‌شود. ایشان مسوولیت خودشان را به دلیل تخصص رشته از سازمان آب منطقه‌ای خراسان بزرگ شروع کردندودر ‌‌نهایت به دلیل توانایی بالایی که داشتند به ریاست آب منطقه‌ای خراسان رسیدند.

من از سال ۶۴ تا ۶۸ به عنوان عضوی از گزینش سازمان آب در خدمت ایشان بودم، خب در همین زمان هاست که برای نمایندگی مجلس سوم نامزد شدند منتهی رای نیاوردند. مهندس شکیبی در این دوره برخی از طرح‌ها در ذهنشان شکل می‌گیرد برای خدمت به شهرستان طبس ایشان مصلحت را در این می‌بینند که وارد فاز نمایندگی شوند تا به عنوان یک نماینده بتوانند طرح‌هایشان را از مرکز پیگیری کنند.

در واقع دورهٔ سوم زندگی مهندس شروع می‌شود که‌‌ همان دوره نمایندگی است و بارای اکثریت مردم طبس به عنوان نماینده دوره پنجم و ششم وارد مجلس شورای اسلامی می‌شود تا برای اجرایی وعملیاتی کردن طرح‌های مد نطر در کسوت نماینده اقدامات لازم را انجام دهند. هیچ کس نمی‌تواند خدماتی که ایشان در شهرستان انجام داده است را انکار کند. دوره چهارم، دوره‌ای بود که بعد از دوره نمایندگی و ورود ایشان به فاز اقتصادی و عمرانی است.

شاید یه‌‌ همان دلایلی که عرض کردم در دوره سوم ایشان اندیشه‌هایی داشت، طرح‌هایی داشت و احساس می‌کرد که هنوز طرح هاش ناتمام است. بعد از نمایندگی تقریبا از سال ۸۲ و ۸۳ به بعد ایشان ورود به فاز اقتصادی و عمرانی کرد و طی این ده سال هم خدماتی را انجام داد، نمونه‌اش کارخانه کک هست.

ما می‌دانیم که سدهایی در طبس زده شد پیگیری ایشان بود و ماجرای ۵۰ کیلومتر راه آهن که خیلی‌ها نمی‌دانند. خوب است که داستانی در این باره بگویم: من در حالی که سال ۸۰ به دنبال کارهای دفاعیه پایان نامه ارشدم در دانشگاه شهید بهشتی به تهران رفته بودم، شب به خانه مهندس رفتم و دیدم تا ساعت ۲ شب روی پرونده‌ای کار می‌کرد گفت دعا کن فردا بتوانم تایید نهایی را از وزیر بگیرم وقتی قضیه آن پرونده را پرسیدم ایشان گفت: طرح ملی که دارد در طبس اجرا می‌شود و آن راه آهن شمال، جنوب است و کار‌هایش از قبل انجام شده منتهی این راه آهن از ۶۰ کیلومتری طبس عبور می‌کند و من آمدم کار‌ها و برنامه‌هایش را جور می‌کنم که فردا می‌خواهم بروم با وزیر صحبت کنم که اگر بشود این مسیر را با یک پیچ ملایم از کنار طبس عبور بدهند و دارم آن مزایایی که برای منطقه و شهرستان دارد را فهرست می‌کنم که به وزیر بگویم و او را قانع بکنم که ما بتوانیم آنجا یک مرکزیتی برای راه آهن داشته باشیم.

در ‌‌نهایت توانست وزیر را قانع بکند و امروز برکات این پیچی که خورد را ما می‌بینیم من در انتها می‌خواهم از خصوصیاتی که این مرحوم داشتند بطور خیلی خلاصه چند مطلب را بیان کنم: مهندس شکیبی مردی خلاق محور بود و این اخلاقی بودن به دلیل تربیت خانوادگی ایشان بود. یادم هست در انتخابات مجلس ششم با ایشان بودم.

در جایی ایستاده بودیم که ایشان می‌خواست برای تبلیغات انتخاباتی وارد روستا شود. دیدیم یک ماشین وانت آمد و در حالیکه بلند گو روی ماشین سوار کرده بود، عکس‌های رقیب ایشان را هم زده بود و برای رقیب مهندس تبلیغ می‌کرد یکی از دوستانی که با هم بودیم خیلی عصبانی شد و شروع کرد به حرفهای ناجور زدن علیه دوستی که رفته بود با رقیب ایشان کارمی کرد. مرحوم مهندس شکیبی دست این رفیق را گرفت و گفت ببین اگر می‌خواهی با من باشی و برای من تبلیغ کنی دیگر نبینم این حرفهای ناجور از زبانت بیرون بیاید به شدت ناراحت شد که مبادا حتی به رقیبش توهین شود.

یکی دیگر از خصوصیات مهندس تواضع و افتادگی بود. آنهایی که با ایشان بودند چه در دوره‌ای که مسوولیت اجرایی داشت، و چه در دورهٔ که مسوولیت نمایندگی مجلس داشت و چه دو دوره‌ای که در فاز اقتصادی و عمرانی بود این صفاتش را به عینه دیده‌اند ضمن اینکه بسیار مرد متواضعی بود یعنی در جمع آن قدر ایشان متواضع بود که باید به دیگران معرفی‌اش می‌کردی همیشه حرفش این بود که اگر می‌خواهید من را معرفی بکنید فقط یک کلمه به مردم بگویید: بگویید پسر کبلاقاست، چون پدرشان تنها کفش فروش طبس بود که کل شهرستان ایشان را می‌شناختند و بسیار مرد متدینی بود و مورد احترام همه مردم بود. همواره می‌گفت بهترین معرفی من این است، نروید مکرر مسوولیت‌ها و کارهای من را به رخ مردم بکشید.

در پایان تسلیت عرض می‌کنم به خانواده‌های تمامی جان باختگان بالاخص جناب مهندس سید ماشاله شکیبی و برای ایشان طلب آمرزش می‌کنم.

47 دیدگاه دربارهٔ «خاطرات امام جمعه موقت طبس از مرحوم شکیبی;

  1. محسن اقای عزیزمطالب شماجای تامل دارد شماموضوع خوارج رامطرح نمده بودید اگرخوب به عمق واقعیت هاتوجه داشته باشید بخوبی درمی یابید که مرحوم شکیبی مصداق بارز خوارج بودند چراکه ایشان جلوتر از علی زمان حرکت میکردندوبااین کارشان اب به اسیب دشمن ریختند و مخالفان نطام را خوشحال نمودند .واز طرف دیگر فدمودید شهر مدیون ابشان است اصلا چنین نیست اولا فرودگاه را که ب وی نسبت می دهید درزمان نمایندگی مهنوس توسلی اعتبار ان به تصویب رسیده .دوماراه اهن از ابتدا قرار بود از همین مسیرعبور نماید ومطرح کردن پیچ یک ترفند تبلیعاتی بود برای رای اوردن

  2. ایمان عزیز.باسلام اولا جانباز شدن ویا جانباز بودن یک فرد دلیل بر انقلابی بودن او نمی تواند باشد اگر بتاریخ مراجعه کنید می بینید کسی که سر امام حسین را از بدن جدا کرد جانباز بود کسی که حضرت علی را در محراب به شهادت رساند جانباز و نماز شب خوان بود .بنا براین قیاس این موضوع که مثلا اینها به این واسطه انقلابی هستند قیاسی مع الفارق است .خواهشابس کنید این مسخره بازی ها را مردم خسته شدهاند .آقای شکیبی هر کی که بود رفت خدایش رحمت کند .فاتح مع الصلوات

    1. بله ؛ممکن است. ولی زمان مولا علی (ع) هم کسانی بودند که جلوتر از علی (ع ) حرکت کردند و نهایتا رسیدند به جبهه مقابل که معروفند به خوارج . مراقب باشید با این عجولانه و پیش قضاوتها فردا روزی خود را در جبهه مقابل امام زمان نبینید . در ضمن مواردی که از لحاظ شما مسخره بازی است برای ما دفاع از آبرو ی یک مومن است که خود و شهرمان را مدیون او میدانیم .

  3. حمید آقای عزیز : اگر شورای نگهبان هم مثل شما فکر می کرد وصلاحیت اینگونه نمایندگان را تایید می فرمود الان نه از انقلاب خبری بود و نه از جمهوری اسلامی -فلسطینی دیگر در این کره خاکی تکرار می شد .

    1. آقای احمد آقا
      فکر میکنید شما انقلاب را نگه داشتید که الان اینطوری با قاطعیت صحبت میکنید . حداقل این را میدانیم که انقلاب را در طبس ؛آقای مهندس شکیبی با احداث کارخانجات و پیشرفت و کار و تلاش نگه داشتند . همچنان که خود ایشان یکی از کسانی بودند که انقلاب کردند و دو برادر ایشان جانباربالای ۵۰% هستند . همین شما برای حفظ انقلاب چکار کردید . حتما حرف!!!!!!!

  4. آقا صادق : پس معلوم میشه شما از هیچی خبر ندارین .درنامه سرگشاده تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله آقای مرحوم شکیبی از رهبر خواسته بودند که جام زهر را سرکشند ورابطه با امریکا را برقرارنمایند .

    1. جناب حمید آقا ؛ لازمه توجه شما و همه دوستانی که مساله جام زهر را دوباره پیراهن عثمان کردند را به چند مساله جلب کنم:
      البته من هم بسیجی هستم ولی در مشهد زندگی میکنم ولی با خدمات مهندس شکیبی در طبس کاملا آشنایم .
      ۱-پس از حمله آمریکا به عراق از سویی و از طرفی دیگر بحرانهای اقتصادی در کشور باعث شد نمایندگان جبهه اصلاح طلب بدلیل نگرانی در ارتیاط با آینده انقلاب و ایران بر اساس حق قانونی خود نامه ای را به رهبر معظم انقلاب ارسال نمایند و در مثالی تواففق با آمریکا را مثابه نوشیدن جام زهر تشبه کنند .
      اولا که نوشتن این نامه، نشان دهنده آزادی و استقلال فکری نمایندگان ملت در چمهوری اسلامی را نشان میدهد که به راحتی میتوانند نظرات خود را مطرح نمایند؛ بر خلاف آنچه که در زمان رژیم شاهنشاهی داشتیم و مجلس یک مجلس فرمایشی بود که در نهایت همه اینها همه از اهداف و ارمانهای انقلاب اسلامی است.
      اتفاقا آگاهی سازی رهبری از مسائل جامعه ، هرچند با اشتباه و ایراد از وظایف شرعی و قانونی نماینده مجلس است .
      دوما : پس از آن نامه؛ مقام معظم رهبری در یک سخنرانی پاسخی بیان داشتند و از نمایندگان مردم را ازعواقب تعامل با آمریکا آگاه ساختند ؛نمایندگان هم تبعیت کردند مانند آنچه را که در زمان حال و توافق ژنو و دولت آقای روحانی تکرار شد .
      http://porseman.org/q/vservice.aspx?logo=images/right.jpg&id=38887

      حال اینکه بعد از گذشت بیش از یک دهه چرا برخی انسانهای کج فهم و نادان و به طور صریح اختلاف افکن ؛ بدنیال پر رنگ کردن این مسائل هستند ؛ خدا می دانند . کسانی که هزاران خدمت مهندس شکیبی را به انقلاب نمی بینند. ولی یک نقطه را که نوشتن آن حق قانونی نمایندگان است را پیراهن عثمان کردند.
      عدم تبعیت آقای احمدی نژاد ( که نماینده جبهه اصول گرایان بود ) در استعفای مشایی ( که بصورت واضح از مردم غاصب اسرائیل حمایت کرده بود ) ؛ مگر عملا نوشیدن جام زهر به رهبری نبود یا تند روی برخی از افراد در حادثه کوی دانشگاه و جریحه دار کردن قلب مقام معظم رهبری ؛ عدم تبعیت ما در ایجاد وحدت و عدم اختلاف افکنی و دوست سازی بجای دشمن سازی مگر جام زهر نیست .بی تحرکی و وانهادگی برخی از ما در قبال فرهنگ و اقتصاد مخصوصا در همین شهر طبس ؛ جام زهر نیست ؛ عدم رسیدگی به محرومین بخصوص در روستاهای طبس ؛ بی توجهی به کار و ازدواج جوانان ؛ سکوت و عدم اعتراض در برابر مدیران جهت اصلاح راههای ارتباطی طبس که هرساله صد ها کشته بر جا میگذارد ؛ سکوت در برابر بی تحرکی و عدم پاسخگویی ادارات طبس ؛ جام زهر نیست . . یکبار در برابر قطع درختان نخل بدلیل اجرای ساختمانها در طبس اعتراض کردید . این کار که از عهده شما بر میآید و یانه فقط بلدید حرف یزنید.
      همین مهندس شکیبی ؛ ده ها پروژه عمرانی را در طبس فراهم کردند . صد ها جوان را مشغول به کار کردند ( که پایه واساس ازدواج و دوری از گناه و فساد است ) . زیر ساختهای فرودگاه و راه آهن برای طبس فراهم کردند ؛ که همه باعث ایجاد رونق و توسعه و در نهایت امید به کشور و انقلاب در طبس بود . حالا ما چه کار کردیم که اینقدر مدعی هستیم .
      حالا بیان این مطالب یا از روی بی سلیقگی و نادانی است یا در نهایت زیرکی ؛ توطعه و اختلاف افکنی است .
      من پیشنهاد میکنم بروید سخنرانیهای مقام معظم رهبری در چند سال اخیر و وصیت نامه امام خمینی را بخوانید شاید یک روز هم وقت شما را نگیرد ؛ ولی با نکات جالبی آشنا خواهید شد .

  5. با سلام خدمت دوستان
    من نمیگم که کی خوبه ویا کی بده ویا چه کسانی برای توسعه شهر زحمت کشیده اند!!!
    ولی اینومیدونم مرحوم شکیبی یکی از نمایندگانی بود که جام زهررو تعارف آقا نمود.به هرحال خداازسرتقصیرات ما وایشان بگذره.
    من درموردآقای زنجانی طوری دیگه ای فکر میکردم.
    به هر حال خط ایشون رو هم متوجه شدم .

    1. عزیزم شما فقط دنبال یه نقطه هستی که همون رو بگیری و دربارش قضاوت کنی.
      در مورد مرحوم شکیبی من نمودونم چیکار کرده و نکرده، فقط میدونم که خدا کاری که به اندازه یه خردل هم باشه حالا چه خوب یا بد بهش رسیدگی میکنه . نمیشه گفت چون جام زهر رو به آقای عزیزمان که جان من و خانواده ام به فدایشان باد تعارف کردند دیگه نباید ازشون بابت کارهای بزرگی که انجام داده اند تقدیر کرد- در چند جای دیگه هم گفته ام. شاید توبه کرده باشند مانند حربن ریاحی. ما که از نیات مردم آگاه نیستیم.
      در مورد آقای زنجانی هم باید بگم
      یه روز ملا و پسرش با الاغی که داشتند می خواستند برن مسافرت ، پسره سوار الاغ شد به شهری رسیدند و مردم گفتند: پسره خجالت نمیکشه رفته سوار الاغ و بابای پیرش داره پیاده میاد، جاشون رو عوض کردند و به یه شهر دیگه رسیدند، مردم گفتند پیر مرد سنگ دل خجالت نمیکشه خودش سوار الاغ شده و بچه نحیفش داره پیاده میاد، هردوشون پیاده شدند و به یه شهر دیگه رسیدند، مردم گفتند: چقدر بی عقل اند دو نفر پیاده میرن مسافرت و یه الاغ رو هم دنبالشو میکشند، هر دو سوار شدند و به شهر دیگه ای رسیدند و مردم اون شهر گفتند: دو خر سوار یک خر
      حالا که حاجاقا زنجانی مصاحبه کردند مردم میگند براچی مصاحبه کردند و از مرحوم شکیبی جانبداری کردند، و حاج آقا مهاجریان که مصاحبه نکردند، مردم میگند براچی مصاحبه نکرد
      شما را به خدا زود قضاوت نکنید.
      نسبت به همه چیز نباید سوءظن داشته باشیم بلکه باید حسن ظن داشته باشیم .
      مــــــــــــــــــردم طبـــــــــــــــــــــــس خـــــــــــــــسته شــــــــــــــــــــــــــــده انــــــــــــــد

    2. من میخواهم ببینم این لفظ “جام زهر ” توسط چه کسانی در کشور مطرح شد . آیا توسط خود مقام معظم رهبری یا افراد مورد وثوق ایشان مطرح شد یا توسط برخی که میخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.
      طوری صحبت میکنید که انگار ما در این کشور نبودیم و فقط شما از همه مسائل خبر دارید . الان بعد از گذشت یک دهه مردم متوجه میشوند که چه کسی جام زهر به رهبر و مردم دادند . کسانیکه ادعای اسلام دارند و خنجر به اسلام میزنند . بروید وصیت نامه امام را بخوانید:

      اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله بر‌قرار باشد و دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است. بی‌جهت نیست که بوقهای تبلیغاتی در سراسر جهان و ولیده‌های بومی آنان تمام توان خود را صرف شایعه‌‌ها و دروغهای تفرقه‌افکن نموده‌اند و میلیاردها دلار برای آن صرف می‌کنند. بی‌انگیزه نیست سفر‌های دائمی مخالفان جمهوری اسلامی به منطقه. و مع‌الأسف در بین آنان از سردمداران وحکومتهای بعض کشورهای اسلامی، که جز به منافع شخص خود فکر نمی‌کنند و چشم و گوش بسته تسلیم امریکا هستند دیده می‌شود؛ و بعض از روحانی‌نماها نیز به آنان ملحقند.

      امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملت ایران و مسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آن را در نظر گیرند، خنثی کردن تبلیغات تفرقه افکنِ خانه برانداز است. توصیه اینجانب به مسلمین و خصوص ایرانیان بویژه درعصر حاضر، آن است که در مقابل این توطئه‌ها عکس العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود، به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان را مأیوس نمایند. بروید وصیت نامه امام را بخوانید :
      http://farsi.khamenei.ir/imam-content?id=9447

    3. شماها که میگید مهندس شکیبی و عده ی دیگری نامه جام زهر به رهبری نوشتند. خوب خیلی ها هم در دوران امام خمینی با ایشان مخالفت میکردند. مثلا قضیه ۹۹ نفر . باید بگوییم اینها هم خراب هستند؟

  6. جناب حاج اقا زنجانی : خیلی متأسف شدم وقتی که حضرتعالی در کسوت امام جمعه موقت شهرستان در مصاحبه خود از مدح فردی سخن بگویید که دل رهبر را بدردآورد .شما با این کارتان دنبال چی هستید ؟آیا فکر می کنید مردم در انتخابات آتی واقعاً به شما رأی خواهند داد . زهی خیال باطل

    1. امام جمعه باید فراجناحی باشد. مثل دکتر زنجانی. کاش امام جمعه هم از مهندس شکیبی و همچنین از امام جمعه سابق یادی میکردند.
      امام جمعه ی فراجناحی= وحدت

    2. عزیزم برای حفظ آرامش شهر لطفا از ورود به حواشی خودداری نمایید
      هر کس با مطالعه و تحقیق می تواند راه درست را پیدا کند
      امام جمعه که هیچ، اگه یه پیغمبر هم میان مردم طبس برانگیخته بشه باز هم مردم متحد نمی شوند، نه طبس بلکه همه جا این تفرقه وجود دارد و در شهر ما که از نظر جمعیت یک شهر کم جمعیت است این به مراتب از بقیه جاها پر رنگ تر است .همان طور که در زمان پیغمبران هم گروه حق و هم باطل وجود داشت که هر دو هم می گفتند ما حقیم.مردم آن زمان که شاخ و دمی از ما اضافه تر نداشته اند . خداوند بعد از خلقت انسان به او قدرت اختیار و تفکر داد که از بقیه جانداران متمایز باشد و سپس پیامبرانی را برانگیخت که راه و چاه را به ما نشان بدهند. اکنون انتخاب باماست.

      1. حق و باطل. همین باعث بدبختی ماست که هرکسی فکر میکنه خودش حقه و دیگران باطل. در حالی که اینها اختلافات سیاسی است. اصلاح طلب و اصولگرا همه خوب هستند. ولی متافانه عده ای همیشه تندرو هستند.

  7. جناب آقای احمدی : لطفاً در باره موضوعی که به آن علم وآگاهی ندارید قضاوت نفرمایید . فرود گاه طبس در زمان نمایندگی آقای مهندس توسلی کلید خورده و نه آقای شکیبی /همیشه واقعیتها را بیان نمایید .کسی منکر خدمات آقای شکیبی نیست

  8. عزیز دلواپس -مصداق بسیجی در شهر ما فقط مهندس شکیبی بود اوبود که با سرمایه گذاری قراربود تمام افراد بیکار رابه کار مشغول نماید -اوفقط به فکر توسعه طبس بود ونه آقایانی که که خود را روح شهر می نامند ویا برای خودشان نام دکتر را یدک می کشند –

  9. این قدر که فردوسیها به طبسیها حساس هستند طبسیها نیستند.نمی شود راه اهن را از کوتاهترین مسیر ترانزیتی منحرف کرد وکلی اسراف زمانی ومالی را روی دست کشور گذاشت که هر شهری مدعی باشد به راه اهن وصل شود. دست از این رفتارهای خود بردارید ودست دوستی با مردم طبس بدهید

    1. سلام دوست عزیزکی گفته فردسیهاباطبسیهامشکل دارندمافردوسیهاازصمیم قلب طبسیهارادوست داریم درضمن اگرراهپیمایی۲۲بهمن و…مامردم ایران شرکت میکنیم وشعارمرگ برامریکامیدهیم منظورمان اوباما وسران امریکاست وگرنه مابامردم امریکاکه مشکلی نداریم

  10. بسیجی یعنی ذوب در ولایت -بسیجی یعنی خودرا وقف اسلام وقرآن نمودن – استدعای عاجزانه دارم بیشتر از این با آوردن مصداق بسیجی ضربه به ریشه اسلام نزنید و بیانات رهبر انقلاب را به سخره نگیرید .

    1. مقام معظم رهبری (حفظه الله) فرمودند : سال۱۳۹۳ سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی ؛ مهندس شکیبی تمام روز و شب خود را در احقاق این شعار خرج کرد . در ارتباط با وقف اسلام و قرآن بودن هم خدا بیشتر واقف است .بنده از نزدیک شاهد مسائل و احتیاط های شرعی و دینی ایشان و اردتشان به امام و رهبری بودم . مشکل ایشان از سوی برخی محافظه کارها ؛ این بود که در مقابل رانت خواری و پایمال شدن حقوق مستضعفین نمیتوانست ساکت بنشیند که شاهد این موضوع سخنرانی پیش از دستور ایشان در مجل ششم است که فیلم آن موجود است ) حال برخی می خواهند این موضوع را به نظام ربط دهند خدا می داند. حال کلاه خود راقاضی کنید و بسنجید ؛ ایشان بسیجی ترند یا شما که تحت تاثیر شایعات قرار میگیریدو تندموضع میگیرید ؛ و سریعا به ایشان تهمت می زنید . پس توجه شما رو هم به این حدیث جلب میکنم : “المومن اعظم حرمه من الکعبه”(۱) احترام مومن از احترام کعبه نیز بالاتر است.
      پس یک طرفه به قاضی نروید و مراقب گفتارتان باشید که فردا نخواسته باشید سر خم کنید و جواب بدهید.

  11. در پاسخی برخی از افراد باید عرض کنم ، ایشان طبق گفته مقام معظم رهبری که فرمودند بسیجی یعنی علی(ع) که تمام وجودش وقف اسلام بود ؛ یک بسیجی واقعی بودند چون تمام عمرش را برای پیشرفت و آبادانی کشورش که تنها کشور شیعه و بعبارتی ام اقری اسلام است صرف کرد ، ایشان حتی بعد از عدم همراهی مردم در انتخابات دوره هفتم مجلس ؛ مانند بسیاری از دیگر نمایندگان که با مردم قهر میکنند ، با مردم منطقه محروم طبس قهر نکرد و یکسره تمام امکانات کشور را برای پیشرفت منطقه مظلوم و محروم طبس بکار گرفت و در آخر هم جانش را در همین رابطه نهاد .اگر ایشان ضد اسلام یا ولایت فقیه باشند بجای کار و تلاش میرفتند خارج از کشور سرمایه گداری میکردند و جونشان را به خطر نمی انداختند یا همواره چوب لای چرخ کشور میگذاشتند .
    د رادامه اولا به طبسیها عرض کنم، در جایی که اطلاعی ندارند زود قضاوت نکنند . راه آهن قرار بود فقط خط ارتباطی بندر عباس به آسیای میانه باشد او از هیچ شهری عبور نکند . ما مهندس شکیبی با کارشناسان روی طرح کار کردند و توانستند ،آنرا به طبس بیاورند . و شاید ندانید نزدیکترین ایستگاه به شهر ، در طول این راه آهن فقط طبس است .در ضمن مهندس روی طرح منطقه آزاد اقتصادی طبس کار بسیاری کرده اند و شاید اجرای زیر ساختهایی مانند راه آهن و احیای فرودگاه که دومین فرودگاه خراسان بزرگ است و همچنین کارخانه برق زغال سوز و سیمان و کک همه از زیر ساختهای این طرح عظیم است که نتایج آنرا در ۲۰ساله آینده خواهید دید . حالا چه کسی ولایی تر از مهندس شکیبی سراغ دارید ؟ ولایی بودن به حرف نیست . ضد ولایی بودن هم به شایعات نیست .
    دوما ” به مردم فردوس هم عرض کنم ؛ راه آهن را اینقدر پیراهن عثمان نکنند . از اول هم فردوس محلی از اعراب در راه آهن نداشت که حالا مدعی شدند . شما پروژه های بزرگی مانند احیای کارخانه بزرگ ریسندگی رو مدیون مهندس شکیبی هستید.. اگر هم طلبی دارید بروید از نمایندگان همشهری خود بگیرید که برعکس مهندس شکیبی ؛ در همه جای ایران بجز فردوس سرمایه گداری کرده اند. مهندس شکیبی اینقدر مرد بود که بجای اخذ گرین کارت و خرید خانه در خارج از کشور ؛ آمد و در زمینهای سنگلاخی طبس نخلستان نمونه درست کرد تا باعث تشویق دیگران بشود. بعد از مهندس شکیبی ؛ نماینده بعد از فردوس بود ، برای فردوس چکار کرد .

  12. خدمت جناب زنجانی عرض سلام دارم وباید خدمتتان عرض کنم که بنا به اظهار نظر خیلی از مطلعین و مسئولین راه آهن و وزارت راه هیچ گونه تغییری در مسیر کارشناسی شده راه آهن ایجاد نگردیده است .حالا شما که یک فرد تحصیلکرده می باشید چرا این قضیه را مطرح می نمایید و صحبت از پیچ می کنید . مگر پیچ ماشین است که جاش پیچ دیگری را ببندند . عوام فریبی نکنید خواهشاً

  13. باتشکر از آقای دکتر زنجانی ، آقای مهندس شکیبی الحق که امیر کبیر طبس بود .واین که آقای زنجانی با چه روزنامه ای مصاحبه کرده است اصلاح طلب ویا اصولگرا فرقی نمی کند ایشان واقعیتها را گفته واقعیتها را که نمی شود انکار کرد .وبعدهم اینکه مهندس شکیبی نیاز به تعریف وتمجید ما ندارد بلکه همان بوق قطار برای طبسیهای عزیز کفایت میکند تا یه یاد ایشان بیفتند وطلب مغفرت نمایند.

  14. اقای زنجانی همون پیچ ملایم بودکه مهندس شکیبی راه اهن راازفردوسیهاگرفت بعدمیگوینداقای شکیبی برای مردم فردوس فعالیت کرده واقعاخنده داراست که نماینده دوشهرباشی یکی راویران ودیگری راگلستان کنی اقای شکیبی بایدبرای همان تک رای که فردوسهابهشون دادن اون دنیاجواب گویاشندوخنده دارترازاین لقب شهیدست

    1. عزیزان
      مواظب قلم و گفتارمان باشیم، نکند بخواهیم برای یک جمله بازخواست شویم.
      هیچ وقت از روی اظهارات شخصی خودمان قضاوت نکنیم.
      هرچه هست و بوده رسیدگی می شود
      در جواب شما حسین آقا باید بگم:
      اگه راه آهن می اومد فردوس اونوقت طبسی ها همین قضاوت هایی که می کنید رو نمی کردند
      پس ما علم قضاوت نداریم و نباید از روی اظهارات و میل خود قضاوت کنیم.
      فی امان الله

    2. بسم الله الرحمن الرحیم .چقدر خوب است که راجع به چیزی که نمی دانیم اظهار نظر نکنیم. آن پیچ ملایمی که شنیده اید،باعث شده است که مسیر راه آهن از نقطه ای نزدیک جعفری (سه راهی به سمت خور و بیابانک در جاده قدیم یزد – جاده رباط خان -) تغییر کرده و شهر طبس در مسیر قرار گیرد .- و اگر کمی جغرافی بلد باشید – متوجه خواهید شد که ربطی به فردوس ندارد

    3. پیچ طبس چه ربطی به محرومیت مردم فردوس از راه آهن دارد خواهشا مقداری با مطالعه و فکر صحبت کنید
      پیچ از فاصله ۴۰ کیلومتری طبس شروع میشه ولی فاصله فردوس تا طبس ۲۲۰ کیلومتر است

  15. سلام,عزیزان هیچ دقت کردین هر مسئله ای که اتفاق میافتد رو ما سریع سیاسیش میکنیم,زود ربطش میدیم به یک جناح خاصی,ولله این مارو عقب میندازه,نمیزاره پیشرفت کنیم,شما رو بخاطر طبس و طبسی بودنتون برای یکبار هم که شده بیاید متحد بشیم بخدا آینده براییی طبسمون خیلی درخشانه بشرطی که با هم باشیم,,,

  16. بازم حجت السلام والمسلمین زنجانی …..کاش و ای کاش حجت السلام والمسلمین ******** هم یه تسلیت خشک و خالی یا حداقل خاطره ای اصلا از زحماتی که ایشان برای طبس کشیده اند یه تشکرو خشک و خالی می کردند بخدا قسم این حرکت یعنی این سکوت تویه شهر کوچیک اختلافات رو دوچندان میکنه دو دسته گی ها رو دوبرابر میشه تورو خدا بس کنید دیگه خسته شدیم از این اختلافات ازاین دو دستگی ها اونم تویه شهر بین کوچیکی که هیچی نداره خدایا شکرت که حداقل یه امامزاده داره بخداااا نارااااااحتم

  17. چشم امام جمعه محترم گرم : امام جمعه موقت شهر که دست نشانده شماست با روزنامه اصلاح طلب مصاحبه و از فردی که جام زهر را تعارف دهبر انقاب کرد حمایت قاطعانه نمود

    1. حسین جان
      پشت سر مرده این طوری قضاوت نکن، چون این عزیز نیستند که از خودشون دفاع کنند و قول معروف دستشون از زمین و آسمون کوتاهه ، شاید توبه کرده باشند

  18. اولا ایشون تودوره هفتم رد صلاحیت شده ، ثانیا متاسفم واسه حاجاقا زنجانی که بره با روزنامه اصلاح طلب مصاحبه کنه .

    1. جناب اکبر آقا امثال شما ها هستید که بذر دو دستگی رو دائم دارین توی طبس میریزید و معلوم نیست که از این کار ها میخواین به چی برسید این همه باعث عقب ماندگی طبس شدین کافی نیست مرحوم شکیبی حق بزرگی به گردن طبسی ها و از جمله جنابعلی داشته و دارد.

    2. عزیزم از حواشی دوری کن- مهم اینه که حاجاقا زنجانی مرحوم شکیبی رو به عنوان یک چهره ماندگار معرفی کردند- حالا با هر رسانه ای که بوده ، این مطلب در تمام رسانه ها تکثیر شده و حرف خلاف یا جانبداری از یک حزب خاص نکرده اند

    3. همین شماها هستین که دو دستگی ایجاد می کنید، فرقی بین خبرگزاری ها، روزنامه ها و پایگاه های اطلاع رسانی نیست.
      همه به دنبال یک هدف و رسالت هستند.
      جناب حاج آقای زنجانی عزیز هم همیشه و در هر زمان و مکانی با اصحاب رسانه همکاری بسیار خوبی داشته اند و این حرف ها از روی بی بصیرتی است.

    4. خیلی خشک مغزی که فکر میکنی اصولگراها توی سپاه امام حسین هستند و اصلاح طلبها توی سپاه یزید… مگه مصاحبه با روزنامه اصلاح طلب چه اشکالی داره. اگه میتونی حرفهاشون رو رد کن.

  19. بسم الله الرحمن الرحیم.اینجانب به عنوان یک طبسی، که در دوران های مختلف با مرحوم آقای شکیبی ارتباطی داشته ام، به سهم خودم ، از جناب آقای دکتر زنجانی ، به جهت نگارش این مقاله تشکر مینمایم.چه به لحاظ هر چه روشن تر شدن چهره و زندگانی مردی که به حق ، امیرکبیر طبس بود و قدردانی از آن زنده یاد – که خداوند ایشان را قرین رحمت و مغفرت خویش فرماید .انشاالله. و چه از آن جهت که نگارنده ، در جایگاه امامت جمعه می باشند و انشاالله قدمی در جهت وحدت مردم خردمند شهرستان طبس تلقی گردد .من الله التوفیق و علیه التکلان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 8 =