گلخانه کشت بافت طبس در توسعه پایدار بخش کشاورزی استان نقش موثری می‌تواند ایفا کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: گلخانه کشت بافت در طبس می‌تواند یک مجموعه قوی باشد که حتی کل استان را پوشش دهد و در توسعه پایدار بخش کشاورزی نقش موثری را ایفا کند.

خبر طبس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: گلخانه کشت بافت در طبس می‌تواند یک مجموعه قوی باشد که حتی کل استان را پوشش دهد و در توسعه پایدار بخش کشاورزی نقش موثری را ایفا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، هاشم ولی‌پور مطلق، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در طبس با توجه به استعداد اقلیمی شهرستان طبس در خصوص کاشت انواع محصولات زراعی و باغی گفت: شهرستان طبس از شهرستان‌های بسیار با پتانسیل استان خراسان جنوبی است که در برنامه ریزی ها در خصوص شهرستان طبس یک حساب ویژه‌ای باز شده است.

وی افزود: از پتانسیل‌های موجود چه از نیروی انسانی و استعدادهای مختلفی که در شهرستان طبس وجود دارد برنامه ریزی خواهد شد که در آینده نزدیک بیشترین استفاده در استان انجام گیرد.

ولی‌پور مطلق گفت: ان شاءالله پیگیری‌هایی که مسئولین استان در خصوص جذب اعتبارات و برنامه‌های توسعه‌ای بخش‌های مختلف عاید شهرستان طبس خواهد شد و تاثیرات آن را هم استانی‌های ما در شهرستان طبس به وضوح ملاحظه خواهند فرمود.

وی با بیان بازدید از دو کارخانه سبزی خشک‌کنی و گلخانه کشت بافت گفت: گلخانه کشت بافت در طبس میتواند یک مجموعه قوی باشد که حتی کل استان را پوشش دهد و در توسعه پایدار بخش کشاورزی نقش موثری را ایفا کند.

وی افزود: بعد از بخش مرکزی طبس از بخش دستگردان و مناطقی که بیشتر درگیر مساله خشکسالی شده‌اند و منطقه عشایری که اولین ظواهر خشکسالی در بخش دام آن ظاهر شد بازدید صورت خواهد پذیرفت و مشکلات دامپروران و کشاورزان منطقه از نزدیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این که ۱۰ هزار تن جو به صورت مدت‌دار در استان وارد شده اظهار کرد: از ۱۰ هزار تن جو وارد شده به استان، ۴ هزار تن توزیع شده و ۶ هزار تن در حال توزیع است و بنابرین تا جایی که ممکن بوده تلاش شده تا دامداران ما از نظر آذوقه دچار مشکل نباشند و به صورت مدت‌دار در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی در خصوص خرید دام خشکسالی گفت: خرید دام خشکسالی به زودی شروع می‌شود و برنامه‌ریزی‌های اولیه آن مقدماتی از جمله برگزاری مناقصات، جمع‌آوری اطلاعات لازم دارد.

وی گفت: اولویت اول ما در برنامه این است که ذخایر دامی حذف نگردند و به کشتارگاه ارسال نشوند.

هاشم ولی‌پور مطلق در خصوص نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان گفت: برنامه‌ای داریم که در آینده نزدیک در تامین نهاده‌ها و خرید محصولات آن‌ها ورود پیدا کنیم که دغدغه‌ی کشاورزان ما که در تهیه مواد اولیه و فروش محصولات دچار مشکل هستند حل شود.

وی افزود: البته این بخش کار را جهت اینکه با سیاست‌گذاری بخش کشاورزی هماهنگ شود در مسیری هدایت خواهیم کرد که قصد توسعه و تغییر الگوی کشت به سمت آن محصولات را دارد.

وی در مورد صندوق توسعه و حمایت بخش کشاورزی گفت: خراسان جنوبی از معدود استان هایی است که این صندوق را در سطح شهرستان‌های استان فعال کرده است و از بعد میزان سرمایه سومین استان کشور هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بخشی از سرمایه مورد نیاز صندوق‌ها از محل منابع دولتی تامین می‌شود و بخشی از آن حدود ۵۱ تا ۵۲ درصد آن سهم کشاورزان و دامداران می‌باشد.

وی اضافه کرد: در صندوق‌های استانی بیشتر تشکل‌های کشاورزی و در شهرستان‌ها اشخاص حقیقی یعنی خود کشاورزان به عنوان عضو مشارکت دارند.

وی گفت: ساز و کاری طراحی شده تا بتوان در سطح استان از اعتبارات داخلی بانک‌ها به اشخاص حقیقی تصحیلات دهیم و نیز از منابع موجود صندوق به اعضای صندوق تصحیلاتی پرداخت می‌شود.

هاشم ولی‌پور مطلق در پایان گفت: پیگیر هستیم که با مساعدت جناب آقای استاندار از محل اعتباراتی که ممکن است به عنوان سهم بخش دولتی به صندوق‌ها کمک شود تا در جهت افزایش سرمایه صندوق و بالا بردن توان پرداخت آن به اعضا کمک‌های اساسی صورت بگیرد.

دیدگاهی در “گلخانه کشت بافت طبس در توسعه پایدار بخش کشاورزی استان نقش موثری می‌تواند ایفا کند

  1. سلام اگر کشت بافت بقیه کیاهان ودرختان هم مثل درختان خرما خواهد بود حیف یک ریال پول که برای درختان کشت بافتی پول خرج شود چون درخت کشت وبافتی خرما خریدیم وبعدازچندسال زحمت کشی موقعی که به بارنشسته خرمابسیار نامرغوبی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 18 =