مالکان معادن به قانون کار اعتنایی ندارند

مالکان معادن به قانون کار اعتنایی ندارند

ایلنا: در پی وقوع دو حادثه در معادن طبس که به کشته شدن یک کارگر و مجروح شدن کار دیگری انجامید،در گفتگو با یکی از کارگران قدیمی معدن در منطقه طبس تلاش کردیم به تصویری از شرایط کار این کارگران دست یابیم.

محمد علی قربانی که فرزندش نیز در روز هشتم اردیبهشت‌ماه بر اثر ریزش سقف تول شماره دو معدن نگین دچار مصدومیت شده و اکنون در بیمارستان بستری است و خود نیز سالها در معادن مختلف منطقه کار می‌کند به خبرنگار ایلنا گفت: مالکان معادن و پیمانکاران قوانین کار خود را دارند و اعتنایی به قانون کار رسمی ندارند.

او نسبت به افزایش تعداد شیفتهای کاری و اجبار کارگران به کارکردن در دو شیفت ابراز نارضایتی کرد و گفت: با حجم زیاد کار در اعماق زمین توان کار کردن از کارگران گرفته می‌شود و امکان خطا و حادثه شغلی افزایش می‌یابد.

او گفت: صاحبان معادن با گذاشتن شیفت‌های اجباری سعی در تولید بیشتر زغال سنگ دارند که نتیجه آن تنها افزایش سود پیمانکاران است.

این کارگر معدن با بیان اینکه معادن ذغال سنگ طبس از لحاظ ایمنی شغلی در وضعیت بدی به سر می‌برند خاطر نشان کرد: اینجا کسی بفکر جان کارگران نیست و هر وقت که اعتراضی صورت گرفته یا اخراج‌مان کرده‌اند و یا تهدید به اخراج شده‌ایم.

او تاکید کرد: صاحبان معادن و پیمانکاران قوانین کار خود را دارند و اعتنایی به قانون کار ندارند.

قربانی با بیان اینکه کار کردن در تعطیلات و اعیاد و مراسم سوگواری هم برای کارگران معادن اجباری است، گفت: صاحبان معادن با گذاشتن شیفتهای اضافی تنها به فکر سود دهی بیشتر خود هستند و جان کارگران کوچکترین ارزشی برای‌شان ندارد.

به گفته محمد علی قربانی، پیمانکاران کارگران را وادار می‌کنند بدون امکانات امنیتی و فنی در تونل‌هایی زغال استخراج کنند که تا چند سال متروکه بوده‌اند.

او گفت: فرزند من با شش سال سابقه کار و همچنین سایر کارگران با داشتن انواع درد کمر و مفاصل در چندین شیفت کار می‌کنند و با وجود اتفاق اخیر فرزندم دیگر به درد کار کردن نمی‌خورند.

قربانی با تاکید بر اینکه ساعت کار و امنیت کارگران در حین کار باید فراهم شود گفت: حادثه پیش امده فرزندم که منجر به مصدوم شدنش شد از روی سهل انگاری مدیران شرکت زغال سنگ طبس بوده است.

او در پایان از خبرنگار ایلنا و سایر رسانه‌ها دعوت کرد که جهت انعکاس مشکلات کارگران معدن به طبس آمده و از نزدیک شاهد ضایع شدن حقوق انسانی کارگران معدن باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =