صحرای طبس کاندیدای کشف نفت و گاز

صحرای طبس کاندیدای کشف نفت و گاز

همزمان با تعریف ۱۴ بسته جدید سرمایه‌گذاری برای توسعه فعالیتهای اکتشاف نفت و گاز در ۱۴ بلوک اکتشافی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار، صحرای طبس هم برای اکتشافات جدید هیدروکربوری کاندید شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اهداف اکتشافی نفت و گاز طبیعی وزارت نفت در برنامه پنجم توسعه باید سالانه ۲.۵ میلیارد بشکه به حجم ذخایر نفت خام کشور افزوده شود، ضمن آنکه تا پایان سال ۱۳۹۴ باید سالانه ۶۳۰ میلیارد متر مکعب ذخایر جدید گاز طبیعی در ایران کشف شود.

سال گذشته به عنوان سال نخست اجرای برنامه پنجم توسعه حدود دو میلیارد و ۸۷۰ میلیون بشکه نفت خام و بیش از ۲۸۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در ایران کشف شده است که حجم ذخایر اکتشافی نفت ۲.۶ برابر بیش از برنامه مصوب و حجم ذخایر گاز حدود سه برابر بیش از برنامه‌های مصوب بوده است.
 
از سوی دیگر با توجه به اینکه هم اکنون در بخش‌های گسترده‌ای از فلات مرکزی و آبهای خلیج فارس فعالیتهای اکتشافی انجام نگرفته است، بلوکهای جدیدی برای کشف ذخایر جدید هیدروکربوری در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.
بر این اساس اخیرا ۱۴ بسته سرمایه‌گذاری برای توسعه فعالیت‌های اکتشاف نفت و گاز طبیعی تعریف شده است که حجم کل این بسته‌های سرمایه‌گذاری شامل ۱۲ بلوک اکتشافی خشکی و ۲ بلوک اکتشافی دریایی حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.
مطابق با گزارش‌های رسمی شرکت ملی نفت ۱۰ بلوک از مجموع ۱۴ بلوک اکتشافی در محدوده استان فارس قرار گرفته است به طوریکه بلوکهای هرمزگان، بستانه، فینو، کلاتو، دهنو، لار، جهرم، کازرون، شیراز و سپیدان در این محدوده جغرافیایی قرار گرفته اند.
همچنین شرکت ملی نفت ۲ بلوک تایباد در محدوده صحرای طبس و بلوک کرمانشاه در استان لرستان را هم برای مشارکت و سرمایه گذاران شرکتهای داخلی و خارجی تعریف کرده است.
در محدوده آبهای خلیج فارس هم دو بلوک لارک در منطقه تنگه هرمز و سینا در خلیج فارس تعریف شده است که سرمایه گذاران می‌توانند در این بلوکها در قالب قراردادهای اکتشاف و توسعه سرمایه گذایر داشته باشند.
هزینه سرمایه گذاری در هر یک از بلوکهای اکتشافی خشکی حدود ۱۰۰ میلیون دلار و برای دو بلوک اکتشافی دریایی ۲۵۰ میلیون دلار تعیین شده است.
بلوک‌های جدید اکتشاف نفت و گاز
نام بلوک نام ناحیه اکتشافی نوع قرارداد ارزش پروژه
هرمزگان فارس اکتشاف توسعه ۱۰۰میلیون دلار
لارک خلیج فارس اکتشاف توسعه ۲۵۰ میلیون دلار
بستانه فارس اکتشاف توسعه ۱۰۰میلیون دلار
فینو فارس اکتشاف توسعه ۱۰۰میلیون دلار
کلاتو فارس اکتشاف توسعه ۱۰۰میلیون دلار
دهنو فارس اکتشاف توسعه ۱۰۰میلیون دلار
لار فارس اکتشاف توسعه ۱۰۰میلیون دلار
جهرم فارس اکتشاف توسعه ۱۰۰میلیون دلار
کازرون فارس اکتشاف توسعه ۱۰۰میلیون دلار
تایباد طبس اکتشاف توسعه ۱۰۰میلیون دلار
شیراز فارس اکتشاف توسعه ۱۰۰میلیون دلار
سپیدان فارس اکتشاف توسعه ۱۰۰میلیون دلار
سینا خلیج فارس اکتشاف توسعه ۲۵۰میلیون دلار
کرمانشاه لرستان اکتشاف توسعه ۱۰۰ میلیون دلار
به گزارش مهر، در حال حاضر از هر ۵ حلقه چاه اکتشافی چهار حلقه منجر به کشف ذخایر جدید نفت و گاز در ایران می‌شود، این در حالی است که از ابتدای سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون ایران بیشترین اکتشافات نفت و گاز جهان را داشته است.

شرکت ملی نفت ایران در برنامه چهارم با توسعه فعالیتهای اکتشافی در مجموع ۱۹ میدان نفتی و هشت میدان جدید گازی با لایه مخزنی جدید کشف شده است و در صورتی که قیمت هر بشکه نفت اکتشاف شده را ۵۰ دلار و قیمت هر متر مکعب گاز را ۱۵ سنت در نظر بگیریم در مجموع ۶۳۳ میلیارد دلار ذخایر جدید نفت و گاز کشف شده است.

از آغاز برنامه پنجم توسعه تاکنون هم هشت میدان جدید نفت و گاز شامل میدان گازی هالگان (استان فارس)، میدان نفتی سومار (کرمانشاه)، میدان گازی طوس (خراسان رضوی)، میدان گازی فروز (خلیج فارس)، میدان گازی سفید (هرمزگان) و میدان گازی خیام (شرق عسلویه)، میدان گازی سردار جنگل (دریای خزر) و لایه نفتی در میدان البرز (استان قم) کشف و جزئیات آن توسط وزارت نفت اعلام شده است.

هم اکنون بر خلاف برخی از کشورهای عضو اوپک، ضریب اکتشاف ذخایر جدید نفت و گاز در ایران به ۸۰ درصد رسیده است به طوری‌که در شرایط فعلی با حفر هر پنج حلقه چاه اکتشافی چهار حلقه چاه به ذخایر نفت و گاز می رسد.

ایران با در اختیار داشتن بیش از ۱۵۵ میلیارد بشکه ذخایر نفت قابل برداشت و بیش از ۳۳.۱ تریلیون متر مکعب ذخایر گاز، دارنده رتبه نخست مجموع ذخایر نفت و گاز جهان است که مطابق با برآوردهای انجام گرفته و با احتساب روند فعلی برداشت و بدون انجام اکتشافات جدید پیش‌بینی می‌شود کشور حداقل تا ۸۰ سال آینده نفت و حداقل تا ۱۵۰ سال دیگر گاز برای تولید و صادرات در اختیار داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =