برخی آیین‌ها و افراد حاضر در مستند “آیین‌های ایرانی” از میان رفته‌اند

برخی آیین‌ها و افراد حاضر در مستند "آیین‌های ایرانی" از میان رفته‌اند

کارگردان سه‌گانه “آیین‌های ایرانی” تاکید کرد بسیاری از افراد و سنت‌هایی که در بخش دوم این مستند با محوریت آیین‌های رمضانی به آنها پرداخته شده اکنون از میان رفته‌اند.

داریوش یاری تهیه‌کننده و کارگردان مجموعه مستند “آیین‌های ایرانی” به خبرنگار مهر گفت: مجموعه سه‌گانه‌ای درباره آیین‌های ایرانی داریم که قسمت نخست آن باعنوان “اهل سوگ” با محوریت آیین‌های عزاداری در ایران به ویژه در ایام محرم در ۱۳ قسمت ساخته و پخش شد. بخش دوم کارمان نیز مجموعه “اهل ایمان” است که به آیین‌های رمضانی در ایران می‌پردازد و اکنون در مراحل پایانی برای پخش در ۳۰ قسمت در ماه رمضان امسال است.

کارگردان “اهل ایمان” با اشاره به در نظر گرفتن رسم‌هایی چون حنابندان در شاهرود، گردگیری بین عرب‌های آبادان و مراسم دوست دوست یاعلی در یزد در این مستند، اظهار کرد: در طبس رسمی دارند که به یک شیوه خاص مردم را با زدن طبل‌هایی در ریتم‌های مختلف ۳۰، ۴۰ دقیقه مانده به اذان بیدار می‌کنند. ما اسنادی پیدا کرده‌ایم که قدمتی تا ۷۰۰ سال برای این رسوم در آن‌ها ذکر شده است.

وی ادامه داد: در گیلان خروس سفید مردم را بیدار می‌کند. در بوشهر دم‌دم سحری خان‌ها سنج و دمام می‌زنند و در کوچه‌ها می‌گردند. این‌ها بسیار مهم و ارزشمند است و من از اینکه این مستند را ساختیم، بسیار خوشحالم. ما دو سال پیش ساخت مستند را آغاز کردیم اما اگر امسال مجموعه را ببینید، درمی‌یابید بیش از ۷۰ درصد آن آدم‌ها زنده نیستند که از آنها فیلمبرداری شود.

یاری تصریح کرد: تصویربرداری مجموعه ما سال گذشته انجام شد. اما در همین ۹ ماهی که از کار می‌گذرد، ۵۰ درصد از آیین‌ها تعطیل شده‌اند و ما گرچه دیر اما توانستیم بخشی از آنها را ثبت کنیم. این امر با حضور کارگردان‌های مختلفی چون گوهری در خرم‌آباد، اسپنانی در اصفهان، آستان‌داری در یزد، شهرام شریفی در بندر ترکمن، کامران رضایی و سیامک سلیمانی در کردستان و کرمانشاه و… محقق شد.

کارگردان فیلم تلویزیونی “حبیب” خاطرنشان کرد: در مرحله دوم فیلمبرداری، بخش‌هایی از این آیین‌ها را به شیوه بازسازی کار کردیم. اکنون نیز ناصر شکرایی آهنگسازی و علیرضا کمال پور تدوین مجموعه را برعهده دارد تا در ۳۰ قسمت برای پخش در ماه رمضان از شبکه مستند آماده شود.

وی افزود: مدیر تولید مجموعه امیر عباسی است و آخرین قسمت این سه‌گانه با عنوان “اهل سور” نیز به آیین‌های جشن و سرور و شادی خواهد پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =