آیا زلزله‌ای دیگر در راه است؟

شاید اگر تجربیات تلخ زمین لرزه سال ۵۷ طبس را مرور کنیم هیچ‌گاه نخواهید تا چیزی درباره احتمال وقوع زلزله‌ای شدید مانند آن زمین‌لرزه مخوف و حتی شدید‌تر از آن را بدانید اما آیا واقعا طبس دوباره زلزله خواهد آمد؟ آیا باز اندوه و غصه‌ای دردناک مردمان دارالمومنین را در برخواهد گرفت؟

خبر طبس: شاید اگر تجربیات تلخ زمین لرزه سال ۵۷ طبس را مرور کنیم هیچ‌گاه نخواهید تا چیزی درباره احتمال وقوع زلزله‌ای شدید مانند آن زمین‌لرزه مخوف و حتی شدید‌تر از آن را بدانید اما آیا واقعا طبس دوباره زلزله خواهد آمد؟ آیا باز اندوه و غصه‌ای دردناک مردمان دارالمومنین را در برخواهد گرفت؟

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس نیوز)، دکتر صفاری استاد و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران با حضور در همایش ایمنی در برابر زلزله و بلایای طببیعی به این سوال ما پاسخ گفت.

وی با ابراز نگرانی از ساخت و سازهای غیرقانونی در طبس تاکید کرد: ساخت و سازهای غیرقانونی در طبس ناراحت کننده است این مسئله در تمام شهرهای ایران وجود دارد اما این موضوع در شهر طبس متفاوت است.

وی افزود: شهرهایی که زلزله در آن به وقوع پیوسته و یا به گونه‌ای گسلی فعال در اطراف آن وجود دارد باز هم زلزله خواهد آمد و متاسفانه مطالعات علمی ثابت کرده زلزله بار دیگر به طبس هم خواهد آمد این بر اساس یافته های علمی ماست و در این که خداوند بر این امور تدبیر می‌کند شکی نیست.

دکتر صفاری با بیان این که ما ۱۲۰۰ سال زلزله‌های ایران را بررسی کرده‌ایم گفت: بر همین اساس باید بگویم که باز زلزله به طبس خواهد آمد پس باید آماده باشیم اما چگونه؟ در زلزله‌ای که ما هشدار می‌دهیم اگر ساخت و سازهای غیر‌قانونی که معمولا برای کم کردن هزینه‌ها صورت می‌پذیرد وجود داشته باشد این ساخت و سازها خانواده را از بین خواهد برد.

وی اضافه کرد: من از مسئولین درخواست دارم تا با ساخت و سازها در طبس مانند یک بیمار که همیشه نیاز به مراقبت دارد برخورد کنند، ما در شهرهایی که گسل فعال دارند مانند طبس نباید حتی یک ساخت و ساز غیرمجاز داشته باشیم ساخت و ساز غیرقانونی مانند یک تجویز غلط برای یک بیمار است که مشکل‌ساز خواهد شد.

وی در ادامه به وجود ۷۰ درصدی گسل‌های فعال در کشور اشاره کرد گفت: بیش از ۶۰۰ شهر کشور روی کمربند زلزله قرار گرفته‌اند و ۲۴ شهر از جمله تهران در مناطق پرخطر قرار دارند.

وی افزود: طبس در میان گسل‌های فعال قرار گرفته و بزرگترین گسل کشور گسل درونه است که در قسمت شمالی طبس قرار دارد و در اثر زلزله ۵۷ گسل‌های دیگری نیز در قسمت جنوبی شهر طبس ایجاد شد و طبس در میان گسل‌های فراوانی قرار دارد.

وی ادامه داد: در ایران هر هفته ۲ زلزله کمتر از چهار ریشتر، هر ماه یک زلزله به بزرگی چهار ریشتر و هر سه سال زلزله به بزرگی ۵ ریشتر و هر ده سال یک زلزله به بزرگی هفت ریشتر و بیشتر رخ می‌دهد.

دکتر صفاری در پایان به بیان نمونه راهکارهای مقابله با زلزله پرداخت وی شناسایی و تفکیک مناطق پرخطر کشور، عدم صدور مجوز برای ساخت و سازهای نزدیک گسل، تولید انبوه مصالح سبک و یکپارچه برای کف‌سازی و تیغه‌ها، مهار اجزای غیر‌سازه‌ای نظیر تیغه‌ها و… ، آموزش و توجیه هر چه بیشتر کارکنان و ناظران، تاکید و سخت‌گیری بر اجرای صحیح، انتقال تکنولوژی‌های جدید را از نمونه راهکارهای مقابله با زلزله دانست.

3 دیدگاه دربارهٔ «آیا زلزله‌ای دیگر در راه است؟;

  1. هنوز زلزله سال ۵۷ را یادمان نرفته اس آثار جبران ناپذیر آن هنوز گوشه کنار دیده می شود
    خیلی از روستاهای ما ان استانداردهای مورد انتظار را ندارند پوشیده شدند از خاک و گل که اگه به دیوارش تکیه کنی سر از اشپزخانه همسایه در می آوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 5 =