عکس‌های قدیمی طبس جذب مرکز اسناد آستان قدس رضوی شد

مجموعه‌ی ارزشمندی از عکس‌های قدیمی شهر طبس مربوط به پیش از زمین‌لرزه سال ۱۳۵۷ و اوایل دوره‌ی پهلوی اول که توسط «حسن پیما» عکاس حرفه‌ای و توانمند دوره‌ی پهلوی عکاسی شده و از نفاست و ارزش بسیار بالایی برخوردار است، جذب مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی شد.

خبر طبس: مجموعه ارزشمندی از عکس‌های قدیمی شهر طبس مربوط به پیش از زمین‌لرزه سال ۱۳۵۷ و اوایل دوره‌ی پهلوی اول که توسط «حسن پیما» عکاس حرفه‌ای و توانمند دوره پهلوی عکاسی شده و از نفاست و ارزش بسیار بالایی برخوردار است، جذب مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس(طبس نیوز)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کارشناس مسئول مخزن اسناد این سازمان اظهار داشت: مجموعه ارزشمندی از عکس‌های قدیمی شهر طبس مربوط به پیش از زمین‌لرزه سال ۱۳۵۷ و شهر فردوس متعلق به دوره پهلوی اول، جذب مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی شد که این مجموعه اسناد تصویری که توسط حسن پیما، عکاس حرفه‌ای و توانمند دوره پهلوی عکاسی شده، در قالب ۸۰ قطعه عکس به صورت فایل دیجیتالی و با کیفیت مناسب، مربوط به اوایل دوره پهلوی اول بوده که از نفاست و ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

مهدی حسامی خاطرنشان کرد: در این عکس‌ها هویت تاریخی و فرهنگی و بافت قدیم شهرهای طبس و فردوس به روشنی نمایان و آشکار بوده و نوع معماری بر اساس اقلیم شهرهای مربوطه به وضوح دیده می‌شود، که از آن جمله می‌توان به نوع و ساختار بناهای مربوطه، وجود بادگیرها برفراز خانه‌ها و نوع مصالح به کار رفته شده در ساخت بناهای مسکونی اشاره کرد.

وی اظهار داشت: در این مجموعه، عکس‌های ارزشمندی از پوشاک و مشاغل قدیمی شهر طبس نظیر گیوه‌بافی دیده می‌شود که دارای اهمیت فراوان هستند.

حسامی از عکس‌های اماکن مذهبی و تاریخی مانند مساجد، تکیه‌ها، امامزاده‌ها و… که در آن دوره به خوبی به تصویرکشیده شده و متأسفانه خیلی از بناهای تاریخی مربوطه در زلزله سال ۱۳۵۷ شهر طبس تخریب شده و از بین رفته نام برد و افزود: عکس‌های خوبی از فلکه، خیابان و باغ گلشن طبس که به نوعی هویت توریستی و زیباشناسی شهر طبس می‌باشد وجود دارد که توسط عکاس به خوبی به تصویر کشیده شده و از ارزش و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

وی همچنین به عکس‌های مربوط به محلات قدیمی، کوچه‌ها و خیابان‌های شهر طبس با درختان نخل و مرکبات که از چشم‌انداز بسیار زیبایی برخوردار بوده و متأسفانه در زلزله سال ۱۳۵۷ از بین رفته است اشاره کرد و گفت: در این مجموعه، عکس‌هایی از فضاهای اطراف شهر طبس شامل نخلستان‌ها و مزارع و نیز باغستان‌های طبس و فردوس وجود دارد که در حال حاضر به دلیل گسترش شهر جزئی از شهر شده و یا به علت کمبود آب و خشکسالی از بین رفته است.

گفتنی است که مرکز اسناد آستان قدس رضوی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز اسنادی با در اختیار داشتن بیش از ۱۰۰ هزار قطعه عکس در زمینه‌های مختلف، نقش مهمی در گردآوری و سازماندهی مجموعه‌های اسناد تصویری داشته که اقدامی بسیار ارزشمندی است و می‌تواند به پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خراسان بزرگ و آستان قدس رضوی، کمک شایانی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =