سد کریت طبس بلندترین سد جهان برای مدت ۵۵۰ سال/ وقتی میراث فرهنگی طبس علاقه‌ای به معرفی این سد نشان نمی‌دهد! +عکس

سد کریت با ارتفاع ۶۰ متر برای مدت ۵۵۰ سال بلندترین سد جهان محسوب می شود و یکی از بزرگترین شاهکاراهای صنعت مهندسی ساختمان به شمار می رود.

خبر طبس: سد کریت با ارتفاع ۶۰ متر برای مدت ۵۵۰ سال بلندترین سد جهان محسوب می شود و یکی از بزرگترین شاهکاراهای صنعت مهندسی ساختمان به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس نیوز)، از ۲۰۰۰ سال پیش تا اول قرن بیستم بلندترین سدهای قوسی جهان (ایزد خواست فارس ، کبار قم و کریت طبس) در ایران احداث شده بود.

رئیس سابق کمیته بین المللی سدهای بزرگ، سد کریت را شگفت انگیزترین دستاورد بشر در قرون وسطی نامیده است.

سید مهدی قیصری کارشناس تاریخ در این رابطه می‌گوید: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد به این بنا که هنر سازی ایرانیان را آشکار می‌کند قوسی بودن آن است، چرا که سدهای قوسی مقاومت بیشتری در مقابل فشارهای ناگهانی، زلزله و حوادث طبیعی دارد.

وی تصریح کرد: در بدنه سد دریچه و مجرایی بر انتقال آب به پشت سد وجود داشته و سوراخ های متعددی در ارتفاع سد وجود دارد که اندازه های دقیق و متناسبی دارد و این سوراخ‌ها به نام قفل خوانده می‌شود.

این کارشناس تاریخ افزود: حدود ۱۵۰ سال قبل ۴ متر به ارتفاع سد افزوده شده و این افزایش سبب جلوگیری از متروکه شدن این سد شده است.

وی گفت: در کتاب‌های تاریخی روایات مختلفی در خصوص قدمت این سد نقل شده که برخی آن را متعلق به دوره مغول و برخی متعلق به ۷۰۰ سال قبل می‌دانند.

قیصری ادامه داد: از جمله هانری گویلو این بنا را به دوره مغول نسبت داده است و همچنین در کتاب آب و آبیاری در ایران و نگرشی بر سدهای ایران سابقه این سدرا ۴۰۰ سال قبل نوشته‌اند.

سدکریت در اواسط قرن پنجم قمری تعمیر شده و این می‌رساند که زمان ایجاد این سد بیش از قرن پنجم بوده و عمر سد بیش از ۱۰۰۰ سال است.

احمد محمدنژاد رییس اداره منابع آب طبس درگفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی طبس گفت: سد یا بند قدیمی کریت طبس در گذشته وظیفه مهار سیلاب‌ها را داشته است به نحوی که از وسایل دستی و وسایل ابتدایی اهالی بومی کمک گرفته‌اند و اقدام به ساخت آن کرده‌اند.

محمدنژاد اظهار کرد: این سد در چهار مرحله ساخته شده است به نوعی که بتواند در هر مرحله هم نیاز آب زراعت روستاییان را تامین کند و هم بتواند سیلابی را که روگذری از روی سد داشته است کنترل نماید.

وی افزود: مصالح به کار رفته در ساخت این سد عمدتا از سنگ آهک و ساروج بوده است اما در بازسازی‌های بعدی که انجام گرفته از خشت‌های کوچکتر هم استفاده شده است.

رییس اداره منابع آب طبس افزود: کشاورزان جهت تنظیم آب به سبب خطراتی که در موقع آبگیری سد داشته و برای تنظیم آب در بدنه آبگیر سد تنوره‌ای احداث کردند که با استفاده از این تنوره فرد متصدی داخل مخزن رفته و در ارتفاعات مختلف به وسیله الوارهایی که داشته‌اند خروجی‌های مختلف را باز کرده که بتوانند در حد نیاز و به صورت بازه زمانی مطمئن از آب سد استفاده کنند.

وی در خصوص سد قدیمی طبس گفت: این سد بر روی بدنه سنگی و روی دره بسیار تنگ کوهستانی ساخته شده است و قبل از احداث سد هیچ راه دسترسی به منطقه وجود نداشته است و نظر به اهمیت آب برای مردم کویری به خصوص مردم طبس به همت اهالی منطقه این سد ساخته شده و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی سد جدید به عرض ۷ متر و طول تاج ۳۲۱ متر در سال ۱۳۸۴ عملیات ساخت آن به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: تا قبل از زلزله سال ۵۷ شهرستان طبس، سد قدیمی به کمک اهالی روستای کریت هم بهره‌برداری و هم رسوب‌زدایی انجام می‌گرفته است اما بعد از زلزله این رسوب‌زدایی انجام نگرفته که در زمان ساخت سد جدید ارتفاع پشت سد حدود دو متر بوده که عملا کارایی آنچنانی نداشته است.

رییس اداره منابع آب طبس خاطرنشان کرد: سد جدید به عنوان تامین‌کننده آب کشاورزی منطقه و صنعت و شرب بر روی سد قدیمی ساخته شده به نحوی که بتواند هم سیلاب را مهار کند و هم این اثر مهم و تاریخی را حفظ و نگهداری کند.

وی افزود: مطالعات این سد از سال ۱۳۷۱ شروع شده و ساخت آن از سال ۷۹ تا ۸۵ بوده که بتونی و قوسی است .

آبگیری سد کریت در بارندگی‌های اخیر

محمدنژادگفت : بارندگی‌های اخیر خوشبختانه باعث گردیده این سد مقداری آبگیری کند و اکنون که فصل کشت و کار مردم است مقداری از آن آزادسازی شده است.

وی ظرفیت کلی سد کریت را ۷.۵ میلیون لیتر مکعب عنوان کرد که ۳.۵ میلیون لیتر مکعب آن حجم مفید سد است.

لازم به ذکر است سد کریت طبس خراسان جنوبی در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر طبس و ۴۸ کیلومتری شرق روستای کریت قرار گرفته است.

وقتی گلی شدن کفش‌های مدیر میراث فرهنگی طبس از معرفی بزرگترین سد قوسی و گلی جهان با اهمیت‌تر است!

به گزارش خبرنگار طبس‌نیوز باتوجه به اهمیت معرفی این مکان تاریخی در روند تهیه گزارش از مدیران میراث فرهنگی و آب منطقه‌ای درخواست همراهی شد که متاسفانه در جریان روند تهیه گزارش مدیر میراث فرهنگی طبس از مصاحبه با خبرنگار طبس‌نیوز به بهانه‌ای عجیب آن هم اینکه کفش‌هایم در طی مسیر عبوری گلی می‌شود سرباز زد و علی‌رغم همراهی تا سد کریت، در حرکتی عجیب به اداره خود بازگشت.

نکته اینجاست با توجه به اهمیت موضوع و مسئولیت سنگین میراث فرهنگی در حفظ، نگهداری و البته معرفی میراثی ماندگار همانند سد کریت برای نسل جدید و نسل‌های آینده مدیران مرتبط می‌بایست دقت نظر و توجه بیشتری داشته باشند که مدیر و مسئول بودن فقط پشت میز نشینی نیست بلکه مسئولیتی فراتر و مهم‌تر از اینهاست.

25 دیدگاه دربارهٔ «سد کریت طبس بلندترین سد جهان برای مدت ۵۵۰ سال/ وقتی میراث فرهنگی طبس علاقه‌ای به معرفی این سد نشان نمی‌دهد! +عکس;

  1. وای از شما مردم طبس یا دنبال این هستید که ببینید فلانی چیکار میکنه یا دنبال این هستید که طرف مقابل و خراب کنین حالا طرف هرکی هست هرجا هست مهم نیست .اصل موضوع ظرفیت و پتانسیل بسیار بالای شهر طبسه که هیچ مدیر یا مسئولی حاضر به بیانش نیست حالا هم که یه سایت خبری داره این مشکلات و دیدگاه ها رو عنوان میکنه تا شاید به گوش بالایی ها برسه به جای کمک و یاری با این سایت و مجموعه دارین سرزنشش میکنین من طرفدار هیچ گروه و فرقه ای نیستم فقط یه شهروندم چند سالی اومدم تو شهر شما کاش نمیومدم به قرآن .شهرتون خیلی پتانسیل و ظرفیت های کاری و درآمدی داره از نظر منطقه ای هم تو دل کویر با این سرسبزی واقعآ بهشته .مردم /مسئولین / مدیران /نمایندگان تورو خدا به فکر فردای این شهر باشین به فکر آینده این جوان ها . به این شهر برسین آبادش کنین بهش برسین از مردم خواسته باشین با جون ودل کمک میکنن فرهنگ سازی کنین .فقط یه مثال :شهردار عزیز واقعآ خسته نباشی شهر روبه نما آوردی سالهای قبل شهرداری یا حاشیه داشت یا فقط تنها خیابون شهر بلوار امام قشنگ بود ولی الان هر کوچه و خیابون پا میزاری به چشم تغییرات میبینی .با این همه معدن وذخیره با این همه فرصت شغلی با این موقعیت. وطنمون ایرانه حالا یزد و بیرجندش چه فرقی داره کاری کنیم نام طبس بیفته سرزبون هر ایرانی خواستن توانستنه ولی با کمک وهمفکری و پشت هم بودن

  2. ممنون از اقای امینیان مدرس که در اخر متنشون یاداور شدن که این نگرانی ها بی مورده..

  3. آقای بابک؛ سلام.
    تنها معرفی کافی نیست و مهم تر از آن حفظ و حفاظت از آنهاست بعد معرفی!!

    1. جناب آقای دانشجو ؛ جهت اطلاع سایت دانشنامه طبس نه زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی است نه حتی حمایتی از سوی این سازمان و نه سایر ادارات دولتی صورت صورت نگرفته است .کار فرهنگی در این شهر این طوری است.

  4. باسلام/من هم بامطلب دانشجوی میراث فرهنگی موافق هستم..اگرمدیرمیراثفرهنگی مدیربود..به این همه کاروانسراومنطق دیدینی بین راهی توجه میکرد..باتشکرازتلنگربجای خبرنگاران محترم..خداخیرتان بده

  5. دوستانی که میفرمایند میراث فرهنگی برای آثار تاریخی و باستانی طبس چکار کرده سری بزنند به سایت دانشنامه طبس که طبس را به نحو احسن معرفی کرده است . از مسئولین میراث فرهنگی جهت ایجاد چنین سایتی کمال تشکر را دارم.

    1. جناب آقای بابک خان
      سایت دانشنامه طبس کاملا بصورت غیر انتفاعی و بدون کمک وحمایت سازمانهای دولتی و بویژه سازمان پر مدعای سازمان میراث فرهنگی منتشر میشود . من چن وقت پیش که با مدیر سایت گفتگو میکردم : ایشان اعلام کردند تا کنون بالغ بر ۲ میلیون فقط هزینه نقدی و بیش از ۴۰۰۰ ساعت نفر کار د رطی ۵ سال تا کنون برای ایجاد این سایت داشته اند ولی علی رغم قولهای سازمان میراث فرهنگی و شخص فرماندار و مکاتبه با سایر ادارات تا کنون حتی نه یک ریال پرداخت شده نه حتی تشکر خشک و خالی گردیده است.

  6. با سلام خدمت همه همشهریان عزیز
    من متن گزارش و نظرات دوستان رو خوندم. چندین سوال ذهنم را خیلی مشغول کرد البته میدانم که شما وحتی خودم جواب این سوالها رو میدونیم
    ۱ آیا سد کریت تازه کشف شده ؟ که حتما میبایست سه خودرو دولتی مجزا برای تهیه گزارش به سد مراجعه کنند
    ———
    *پاسخ سردبیر : خیر سد کریت تازه کشف نشده ، ضمن اینکه دوخودرو به محل رفتند که با هدف تهیه دوگزارش تولیدی برای صدا و سیماوپایگاه اطلاع رسانی طبس با دوموضوع آبگیری سد و معرفی سد کریت انجام این امر درمحل فوق امری بدیهی بوده است.
    ——–
    ۲ مگر رییس آب منطقه ای که فکر کنم سدها زیر نظر آنها است نمی دانست که وقتی سد کریت آب گیری میشود نمی توان به محل سد نزدیک شد ( من فکر کنم تاحالا اصلن سد نرفته این بنده خدا)
    ——–
    *پاسخ سردبیر: ابگیری سد درحدی نبود که نشود به محل رفت کما اینکه دوخبرنگار اعزامی همراه با مدیر محترم آب منطقه ای به محل سد قدیمی و جدید رفتند. ضمن اینکه تحریریه طبس نیوز کمال تشکر را از مدیر محترم آب منطقه ای به دلیل همکاری تا آخر گزارش را دارد و مراتب تقدیر و تشکر به مدیرکل مربوطه نیز ارسال شده است.
    ——–
    ۳ آیا حتما باید در این روز میرفتن نمی شد هقته دیگر(که جاده دسترسی خشک بشه ) و همگی با یک ماشین میرفتن ؟
    ——–
    *پاسخ سردبیر: هماهنگی برای رفتن به سد کریت از سه هفته قبل انجام شد که بنا به دلایلی تهیه گزارش به عقب افتاد، واصرار مجدد برای تهیه این گزارش رسیدن فصل بارش و بارندگی های بعدی بود که این روزها مشخص است..
    ——–
    ۴ این گزارشی که این بنده خدا با این کیفیت تهیه کرده رو نمیشد در ادره میراث یا آب منطقه ای تهیه کرد؟
    ——–
    *پاسخ سردبیر: تهیه گزارش مکتوب تنها بخشی از تهیه گزارش است و همانطور که قبلا به عرضتان رسید گزارش به صورت تصویری برای صدا و سیما و البته پایگاه طبس نیوز به صورت عکس هم بود که متاسفانه بخش تاریخی آن محقق نشد.
    ——–
    ۵ به نظر من خراب کردن وجهه افراد یکی از کارهای زشت و ناپسند است که فقط از دست افراد ……. بر می آید نظر شما چیه؟
    ——–
    *پاسخ سردبیر: درگزارش به هیچ عنوان حرکت زشت و ناپسندی از دید خبری صورت نگرفته است، که اگر چنین می بود بخشهای خبری بیست و سی و صرفا جهت اطلاع به زعم شما همشهری عزیز درجایگاهی دیگر قرار داشت. ما این گزارش را صرفا یک تلنگر میبینیم نه توهین و حرکت ناپسند.
    ——–
    ۶ عقل هم خوب چیزیه ؟ وقتی ماشین کمک دار آب منطقه ای حاضر به طی کردن جاده نشده آقایان انگار وحی ملزم اومده که می بایست میرفتند تا گزارش تهیه کنند
    ——–
    *پاسخ سردبیر: مسیر همانطور که درعکس پیداست قبلا به وسیله یک موتورسیکلت باز شده بود و مشکل از لحاظ رفت و آمد نداشت کما اینکه همکاران ما همراه با مدیر محترم آب منطقه ای بدون هیچ مشکلی به محل رفتند.
    ——–
    ۷ به نظر من بدلیل این ازجان گذشتگی می بایست به رییس آب منطقه ای و خبرنگار محترم مدال طلای کشوری و حتی جهانی رو بدهند نظر شما چیه؟
    ——–
    *پاسخ سردبیر : این سوال رو خوانندگان باید پاسخ دهند.
    ——–
    در پایان آیا مقصر این قضیه به نظر شما کی میتونه باشه :
    رییس آب منطقه ای که از وضعیت موجود اطلاعی ندارد و همه رو برای تهیه گزارش به انجا کشانده و مطالبی که همه میدانند رو در مورد سد بیان کرد؟
    بهتر نبود خبرنگار محترم با درایت این موضوع رو مدیریت میکرد و درصورتی که رییس میراث به بالای سد نیامد در همان پایین سد از ایشان مصاحبه ای میگرفت و اینطوری شخصی رو تخریب نمی کرد ؟
    ——–
    *پاسخ سردبیر: بخش اعظم تهیه گزارش تصویری بوده و حضور مدیر محترم در محل سد امری لازم ، هرچند ایشان اصرار داشتند در محل کارشان با نصب بنر نیز میتوان اینکار را انجام داد…
    ——–
    ودر پایان طی خبری که به گوش مردم رسیده پذیرایی مفصلی از طرف آب منطقه ای انجام شده (جهت اطلاع)
    از مسئولین محترم طبس نیوز میخواهم که این مطالب رو در نظرات بگذارند . تا مردم بدانند که این خبرگزاری کاملا به نظرات مردم احترام میگذارد.
    ——–
    *پاسخ سردبیر: خبرنگاران به همراه مدیر آب منطقه ای ساعت سه بعد از ظهر بعد از تهیه گزارش به طبس برگشتند که نهار را میهمان آب منطقه ای شدند.
    درپایان ضمن تشکر ازشمادوست گرامی به اطلاع میرساند تصاویر و مستندات دیگری هم در خبر میتوانست لحاظ شود که بنا به صلاحدید حذف گردید.

    1. احسنت جناب سردبیر
      خواهش میکنم اگه ممکنه تصاویر دیگری هم که میگید هست رو بزارید باید جالب باشه. البته من گزارش اقای الاهی خبرنگار صدا و سیما رو درتلویزیون دیدم و تقریبا میتونم حدس بزنم چه تصاویری رو گفتید..
      بازهم خدا قوت عرض میکنم به شما خبرنگاران. چرا که حرکت شما قابل تقدیره .

  7. باسلام
    چرا در مورد کاروانسراهای طبس نه گزارشی می بینیم نه حرفی نه خبری نه حرکتی از مسئولین ذیربط!!!!
    بطوریکه همه آنها رو به خراب و ویران شدن هستن. بعنوان مثال کاروانسرای کلمرد؛ سالهاست که تبدیل به آغل گوسفندان شده و هیچکس حتی میراث فرهنگی هم به روی خودش نمیاره!!!! باتوجه به اینکه کتیبه ای از واقف کاروانسرا نصب شده و نوشته شده و لعنت فرستاده برکسی که کاربری غیر بکند و تبدیل به آغل گوسفندان. کتیبه در محل کاروانسرا موجود هست البته اگه بعد از این نرن و بعضیا اون رو ازبین ببرن!

  8. با سلام . اینجانب یکی از کارمندان اداری شهر طبس می باشد که بعلت علاقه به میراث فرهنگی همیشه با این اداره و موضوع فعالیت آن در ارتباط می باشم . با کمال انصاف و بیطرفی اعلام میکنم ریاست جدید میراث یکی از دلسوزان فعالیت این عرصه و علاقه مند به میراث فرهنگی است . با تغییر مدیریت میراث شاهد تکاپوی جدید و تحرک در زمینه احیای بافت تاریخی باغ گلشن می باشیم . مدیریت قبلی میراث فردی ……..مدیریت می نمودند . می توانید در عملیات اجرایی باغ تاریخی گلشن گوشه ای از فعالیت جدید را ببینید.

  9. مگر درسد کریت تغییری حاصل شده که باید برای معرفی آن چند ماشین وحداقل دو رییس اداره نزدیک به ۷۰ کیلومتر راه را طی کنند که می خواهند سد کریت را معرفی کنند اگر می خواستید در مورد آبگیری سد گزارش بدهید نیازسی به رییس میراث نبود در مورد معرفی سد هم کافی است در اینرنت جستجو کنید تا دلتان بخواهد مطلب هست اصلا یک سایت هست به نام کریت کارا که آقای دکتر امامی بیش از ده سال است که ایجاد کرده اند وبلاگ اقای فتوتی هم شهری خودمان مفصل معرفی کرده اند اقای مریدا هم در وبلاگشان در مورد سد مطلبی نوشته اند عکس هم که تا دلتان بخواهد در سایت ها موجود است عرض کردم اتفاق جدیدی هم در مورد سد نداریم که قابل گزارش باشد البته بزرگ ترین خطا هدر کردن پول بیت المال ورفتن به سد است که از کیسه ادارات خرج میکنید که گزارش تکراری تهیه کنید و وبه تبع ان حق الزحمه و اگر کسی همراهی تان نکرد ابزارش دارید وهنرش را نیز تخریبش میکنید

    1. خوب چرا برای مصاحبه به محل سد نرفتن.اگر میخاستن اونطوری مصاحبه بگیرن که توی دفترشون مینشستن و مصاحبه میکردن لازم نبود این همه راه رو برن بنده خدا که کفشاشون هم گلی نشه. رئیس اب منطقه ای که میگن رفته.درهرصورت این سد ومیراثهای دیگه مثل این خوبه به خاطر این دیدگاههای منفی مسئولین دور از منظر مردم دیگر نقاط ایران قرار نگیره.

  10. با عرض سلام من خودم شاهد عینی ماجرا بودم و معتقد هستم که یک طرفه نباید قضاوت کرد چون حتی خودرو کمک دار (پیکاپ) آب منطقه ای هم به خاطر جلو گیری از خطر فرو رفتگی و احتمال ماندن در گل و لای پدید آمده از ته نشین شدن آبگیری چند روز قبل سد حاضر به ورود نشد. همچنین آقای بهبهانی سی جهل دقیقه منتظر آقای الاهی خبرنگار ماندن تا مصاحبه انجام شود ولی آقای الاهی گفتند حتما باید مصاحبه در محل سد انجام شود.

  11. البته آنچه از آقای بهبهانی سراغ دارم دلسوزی نهایت تلاش برای حفاظت از آثار وابنیه تاریخی همچنین آثار فرهنگی معنوی طبس است وکار تلاشش مثال زدنی است و در این راه مشقت ها هم کشیده است نگاهی به به بازسازی باغ گلشن در همین مدت کم یکی از خدمات ارزنده ایشان است خبر درباره سد فراوان است ناشناخته هم نیست با آن عکسی که سما نشان دادید احتمال خطر فرورفتن در گل هم دور از انتظار نیست در حرمت اآبروی افراد هم دقت کنید از این آبرو ریزی چه چیزی بدست خواهید آورد

    1. اتفاقا شما برخی مدیران رو نمیشناسین اقای احمد خان. مدیر قبلی کجا و ایشون کجا. مدیر خاکی ندیدی برادر
      باغ گلشن و بازسازی اون هم عزیز دلم پروژش از زمان مدیر قبلی استارت خورده و مدیر جدید داره ادامه میده. پس بدون اطلاع دفاع نکن

  12. جای تاسف داره برای چنین مدیران …سابقه مدیران دیگرراهم زیرسوال میبرن…ازفرمانداردرخواست داریمم پیگیراین مسئله باشن

  13. اقای مدرس این خبره نه مقاله
    کاش اونقدر که برای نگه داشتن نام نیاکانتون با همه درد دل میکنید واسه نگه داشتن نام این میراثهای ماندگار هم جوش میزدید.

    1. به نام خدا . جناب روزبه.احتمالاً جنابعالی متوجه مطلب بنده نشده اید.اولاًمن راجع به نیاکان خودم یا کسی دیگر صحبت نکرده ام.آن پدری که اشاره کرده ام، میراث فرهنگی جامعه است. ثانیاً راجع به عدم نگهداری میراث فرهنگی ……؟ ثالثاً اینکه ” این خبر است نه مقاله ” چه ربطی به نوشته من دارد ؟ و اما درد دلی که گفته اید…؟. دلخور نشوید ولی نمی دانم چرا یک متن ساده ، برای بعضی عزیزان ، نامفهوم و سخت جلوه می کند؟

      1. من هم بارها از زبان شما اقای مدرس شنیده ام
        و فکر کنم منظور اقای روزبه برگشت به این مطلب شما هست که گفته اید>>>>بنابراین – بنظر من – نگرانی اشاره شده در مقاله بی مورد است . والسلام….. و اینکه این خبر هست نه مقاله. منظرو ایشون این بوده. که صحیح بوده

  14. چه جالب
    در متن مصاحبه اقای اب منطقه ای که حرف زدن یعنی بعبارتی به محل رفتن و کفشهاشون گلی هم شده که مطمئنا خبرنگار مربوطه هم چنین بوده .حالا سوال اینجاست ایا خون اقای رئیس میراث رنگین تر از رئیس اب هست که از گل مال شدن کفشهاشون رنجیدن.
    دوم اینکه سد کریت مال باباشونه که ترسیدن برن…

  15. به نام خدا.میراث فرهنگی یک ملت هویت آن ملت است.مثل اینکه کسی پدر نیکوکار و محترمی داشته، آنگاه آن فرد و فرزندان و نسل او برای همیشه به آن پدر یا جد افتخار می کنند. و احساس می کنند که آن پدر بخشی از هویتشان است. باعث سربلندی و غرور ، اعتماد به نفس و حتی احساس قدرت درونی برای آنهاست. احساس بودن می کنند.
    تا اینجای کار، میراث فرهنگی اعم از ابنیه ای مانند سد کریت و تخت جمشید و میدان نقش جهان و … تا مردمانی مانند ابن سینا و فارابی و حافظ و فردوسی و … چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه مسئولین و مدیران و … بخواهند و چه نخواهند اثر بخشی خودش را داشته و نقش خودش را بازی خواهد کرد.
    اما امروز در جهان یک نگاه کاربردی ، عموماً با تکیه بر کار آفرینی و اقتصاد نیز نسبت به میراث فرهنگی (بویژه ابنیه و آثار باستانی ) وجود دارد که به صنعت توریسم پیوند خورده است . در این نگاه ، ( بر خلاف نگاه اول ) خواستن و نخواستن ما و حمایت مسئولین و مدیران کشور نقش بسیار مهم و اثر گزار دارد. اما به شرطی که جامعه ( به معنی عام آن ) آمادگی پذیرش توریست ( خارجی و حتی داخلی ) را داشته باشد . و همه ما می دانیم که – خوب یا بد – این آمادگی پذیرش اصلاً وجود ندارد .
    بنابراین – بنظر من – نگرانی اشاره شده در مقاله بی مورد است . والسلام.

  16. با سلام
    این جریان اگه به گوش آقای فرماندار برسد قطعا با ایشان برخورد خواهند کرد چون بارها جناب آقای مهندس هاشمی در صحبت هایشان گفتند که من مدیر پشت میز نشین نمی خواهم من مدیری میخواهم خاکی و اهل کار…
    برای بعضی آقایان جای تاسف دارد که هنوز دو ماه از ریاستشان نگذشته خودشان را گم کرده اند؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هشت =