پژوهشگران دانشگاه فردوسی مشهد موفق به کشف گونه‌های جدید گیاهی شدند

کارشناس پژوهشی پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی از کشف چند گونه گیاهی به نام‌های «آتشین سبزواری»، «هزارخار گل سفید» و «هزارخار خارلنگری» از تیره کاسنی و دو واریته از تیره شب بو به نام‌های «goldbashia vearrcofa» و «goldbashia pendula» در این پژوهشکده خبر داد.

مهندس حسن‌ پارسا در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، شناسایی این گونه‌های گیاهی را از مهمترین دستاوردهای پژوهشکده برشمرد و گفت: گونه‌های گیاهی شناسایی شده در این پژوهشکده، به تفکیک نام علمی، گونه و رده‌ آن موجود است.

وی افزود: حدود ۵۰ هزار نمونه گیاهی در هرباریوم (مخزن گیاهی) پژوهشکده وجود دارد که تمامی نمونه‌های گیاهی استان‌های خراسان و بخشی از طبس را شامل می‌شود. پارسا در ادامه گفت: در سال ۸۹ نزدیک به ۲۰ طرح پژوهشی داشتیم که یک طرح برون سازمانی با استانداری خراسان شمالی در مورد شناسایی فلور گیاهی و جنبه‌های کاربردی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی گیاهی استان خراسان شمالی بوده است.

کارشناس پژوهشی پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد، درباره تعداد مقالات سال ۸۹ که در پژوهشکده انجام شده است، اظهار کرد: در سال ۸۹ حدود ۱۰۰ مقاله داشته‌ایم که به کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی علمی و پژوهشی ارسال شده‌اند و دو کتاب نیز در مورد کشت‌ بدون خاک (هیدروپونیک) و کشت بافت گیاهی کاربردی تالیف شده است. همچنین طی سال ۸۹ نشریه علمی پژوهشکده، تحت عنوان «پژوهش‌های حبوبات ایران» برای نخستین بار منتشر شد که تا کنون دو شماره از آن توسط پژوهشکده علوم گیاهی مشهد به طور مستقل چاپ شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هفده =