چند سالی است میقات‌الرضا از غربت درآمده است/ جلوه‌های بی‌بدیل میقات‌الرضا در آئینه صدا و سیما

حرم مطهر حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) طبس در استان خراسان جنوبی چهارمین قطب فرهنگی کشور بعد از حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد، حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم و حرم شاهچراغ در شیراز مطرح است که زیر نظر آستان قدس رضوی و مدیریت توانمند حضرت آیت الله واعظ طبسی و منویات مقام معظم رهبری اداره می‌گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس نیوز)، وجود مشاهد مقدسه و مقابر متبرکه فرزندان نبی مکرم اسلام در جای جای میهن اسلامی نه تنها قبله‌گاه عاشقان و شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) می‌باشد که در آن سوی مرزها و در اقصی نقاط جهان نیز ملجا و امید صدها میلیون مسلمان و رهرو پیامبرگرامی اسلام و دوستداران فرزندان عزیز آن بزرگوار است.

یکی از این قبور متبرک که همه ساله مطاف صدها هزار زائر و میهمانان امام هشتم(ع) می‌باشد و روح و جان عاشقان خسته را صفا می‌بخشد، حرم شریف و بارگاه حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) برادر گرامی هشتمین پیشوای شیعیان جهان در شهر طبس است.

در گذشته فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی آستان مبارک حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) تنها در سایت اختصاصی آن آستانه و بعضا برخی خبرگزاری‌های رسمی انعکاس داشت و وقتی مسافران به طبس می‌آمدند و صحن و سرای باشکوه حضرت را می‌دیدند حیرت‌زده شده و اذعان می‌داشتند که تاکنون نام این امام‌زاده را نشنیده‌اند!

دغدغه‌ای که سالیان سال است مسئولان و مدیران آستان مبارک در معرفی هرچه بهتر آن را داشته‌اند و بی‌انصافی است اگر بگوییم کم فعالیت کرده‌اند.

وقتی پای گفتگوی مدیران امام‌زاده طبس می‌نشینی کم توجهی گذشته رسانه‌ها را در معرفی این مرکز بزرگ فرهنگی یادآور می‌شوند.

اعتقاد دارند نقش رسانه‌ها و استفاده حداکثری از خبرگزاری‌ها و خاصه رسانه ملی در معرفی یک شهرستان و ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی آن بر هیچ کس پوشیده نیست.

به طور یقین بخش عظیمی از توسعه فرهنگی و اقتصادی و معرفی جاذبه‌های گردشگری دینی و سیاحتی و تاریخی هر شهرستان در گرو استفاده از ظرفیت‌های صدا و سیما نهفته است که خوشبختانه هم‌افزایی آستان مبارک با صدا و سیما و اصحاب جراید و خبرگزاری‌ها روز به روز در حال گسترش است.

آنچه طی دو سال گذشته اتفاق افتاده سهم بی بدیل و مثبت و غیرقابل انکار صدا و سیمای خراسان جنوبی در معرفی امام‌زاده طبس بوده که هر آدم منصفی نمی‌تواند آن را منکر باشد.

اغراق نیست اگر بگوییم طی دو سال گذشته امام‌زاده طبس از غربت رسانه‌ای درآمده و امروزه جهانیان طبس را با نام میقات‌الرضا و دروازه خراسان می‌شناسند.

پوشش رسانه‌ای صدا و سیمای خراسان جنوبی به هر نحوی شامل خبر، سیما و صدا به گونه‌ای بوده که کمتر برنامه‌ای در آستان مبارک حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) اتفاق می‌افتد که از پوشش رسانه ای به دور باشد.


در اثبات این حرف می‌توان به خیل عظیم مسافران و زائران نوروزی و تابستانی اشاره کرد که نه تنها طبس را به عنوان مسیر حرکتی خود برای زیارت انتخاب نمودند بلکه امام‌زاده طبس بابی برای بهره‌مندی مسافران از دیگر مناطق توریستی و گردشگری نیز شده است.

افزایش خبرگزاری‌ها و جامعه خبری طبس نیز دلیل دیگری بر معرفی آستان مبارک در عرصه ملی و بین المللی است نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد نگاه مردم شهر طبس به این آستان مبارک است!

معمولا امام‌زادگان در هر شهر و دیاری به عنوان قطب فرهنگی و مذهبی هستند و اگر که امروز می‌گویند امام‌زاده طبس به عنوان اولین شهر زیارتی و قطب فرهنگی و مذهبی استان خراسان جنوبی محسوب می‌شود می‌بایست مجاورین حضرت نیز در راستای این فرهنگ ناب حرکت کنند.

مناسبت‌های ولادت و شهادت ائمه اطهار علیهم‌السلام خصوصا ایام محرم، برگزاری دعاهای ندبه، کمیل، برگزاری نمازهای جمعه، فطر و قربان و چندین و چند برنامه و مناسبت دیگر در طول سال فضاهای مناسبی را برای حضور مردم شهر طبس و زائرین این آستان مبارک فراهم نموده است، انتظار می‌رود مردم فهیم و ولایتمدار شهرستان با تاسی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و همگام و همراه با سایر مراکز استانی اجتماعات بزرگ مذهبی را با همت و برنامه‌ریزی نهادهای محترم فرهنگی و هیآت محترم مذهبی با توجه به ظرفیت بالای آستان مبارک گسترش دهند.

امید آنکه باز هم شاهد حضور دهها هزار نفری مردم در صحن و سرای آستان مبارک حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) همانند شبهای قدر، اربعین، نماز عید فطر و … باشیم.

در نهایت آنچه طی دو سال گذشته در دارالمومنین طبس و بهتر اینکه بگوییم میقات‌الرضا اتفاق افتاده انقلابی است میمون به سمت نور، نوری که تشعشع آن در مشهدالرضا، صحن و سرای مهر هشتم تجلی پیدا کرده است.

یادداشت: وحید الاهی سردبیر پایگاه اطلاع‌رسانی طبس (طبس نیوز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + نه =