زغال‌سنگ؛ سرفصلی جدید در همکاری میان چین و ایران

با اعلام توسعه نیروگاه‌های زغال سنگ سوز از سوی مجری طرح نیروگاه‌های بخار سازمان توسعه برق ایران، شرکت های چینی، شرایط پیش آمده را فرصتی مناسب جهت توسعه همکاری‌ها با ایران برای خود می‌دانند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس(طبس نیوز)، زمانیکه «مصطفی علی ربانی» اوایل آذر ماه اعلام کرد که ایران بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان همچون چین، ژاپن، آمریکا، روسیه و اروپایی و آفریقایی بار اصلی تامین سوخت نیروگاههای خود را از طریق زغال سنگ تامین نکرده و این وظیفه مهم بر عهده گاز طبیعی به دلیل فراوانی آن گذاشته شده، خبر خوبی برای شرکت های مختلف چینی بود تا از فرصت ایجاد شده به نوعی بهره مند شوند.

در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت سوخت های فسیلی و سهولت صادرات آن، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و وزارت نیرو به این نتیجه رسیدند که باید زمینه ورود زغال سنگ به سبد انرژی کشور فراهم شود و همین تصمیم بود که ساخت اولین نیروگاه بخاری زغال سنگ سوز در طبس کلید خورد.

خبر تمایل ایران به استفاده از زغال سنگ در نیروگاه های بخار سازمان توسعه برق ایران و کافی نبودن تولیدات داخلی جهت تامین آن، باعث شد تولید کنندگان زغال سنگ در کشور چین دست به کار شوند و از آمادگی خود برای تامین آن به ایران خبر دهند.

رسانه های اقتصادی کشور چین که طی هفته اخیر گزارش های مختلفی در این رابطه منتشر کرده اند، به این موضوع اشاره دارند که «هم اکنون فرصت خوبی برای وارد شدن به این عرصه فراهم شده است.»

پایگاه اطلاع‌رسانی «دیِن لَن وانگ» که یکی از منابع خبری مهم اقتصادی در کشور چین به شمار می رود با اشاره به خبر «توسعه نیروگاههای زغال سنگ سوز در ایران» از واژه «فرصتی عالی» برای این منظور استفاده کرده است.

این رسانه روز جمعه با انتشار گزارشی، مسئله کمبود زغال سنگ در ایران را گوشزد کرده و از آن به عنوان فرصتی خوب و مناسب برای شرکت های چینی درگیر با این موضوع یاد کرد.

این گزارش همچنین با اشاره به وضعیت کنونی زغال سنگ در ایران و نیاز موجود در این زمینه، فراهم شدن چنین وضعیتی را سرفصلی جدید در همکاری میان دو کشور دانست.

«دیِن لَن وانگ» نوشت: تقاضای سالانه ایران برای زغال سنگ رقمی بالغ بر ۴.۵ میلیون تن است اما میزان تولید داخلی این کشور تنها ۱.۵ میلیون تن در سال برآورد شده است. به همین خاطر شرکت های چینی می توانند ضمن همکاری با مشتریان ایرانی، نیازهای آنان را در این زمینه مرتفع نمایند.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اخیرا در گزارشی اعلام کرد که طی دوره هشت ماهه سال جاری تولید کنسانتره زغال سنگ به رقم ۶۱۸ هزار و ۶۱۳ تن رسیده است که از این رقم ۶۰.۸ هزار تن سهم آبان ماه بود که نسبت به ماه مشابه در سال گذشته رشد ۱۳ درصدی داشت.

براساس این گزارش، تولید کنسانتره شرکت های بزرگ زغال سنگ کشور در دوره فروردین تا آبان ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۲ رشد یک درصدی را نشان می دهد.
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =