وارده: گلایه از وضعیت پست پیشتاز در شهرستان طبس

مطلبی که می‌خوانید از سری یادداشت‌هایی است که در یکی از سایت‌های طبس درج شده و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست و بینندگان سایت می‌توانند با ارسال دیدگاه خود، یادداشت را تایید یا نقد کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، کمتر کسی است که حداقل یک بار سر و کارش به اداره پست نیفتاده باشد و مسلما کیفیت ارائه شده در این اداره بر عموم مردم تاثیرگذار است.

به طور کلی سازمان‌ها و ارگان‌ها رفته رفته باید به کیفیت خدمات و سرعت عمل‌شان افزوده شود، اما متاسفانه در مورد اداره پست شهر طبس این مورد برعکس شده است.

پست پیشتاز که یکی از خدمات و البته جزو مهم‌ترین آن‌ها نیز به حساب می‌آید، از مواردی است که بیشترین مشتری را در این ارگان داراست.

این خدمت چند وقتی است که با کندی و تأخیر در شهرستان طبس انجام می‌شود که در ادامه به دلیل آن و ارائه راهکار ساده جهت رفع این مشکل خواهیم پرداخت.

البته در این متن طرف صحبت ما کارمندان محترم و خدمت‌گذار این اداره نیست، چرا که موضوع مورد بحث از دست این عزیزان خارج است.

برای روشن شدن موضوع وضعیت ارسال و دریافت یک مرسوله را به دو شهر را برای شما شرح می‌دهیم.

ابتدا به وضعیت کلی ارسال مرسولات می‌پردازیم: در گذشته زمانی که طبس جزو استان یزد بود مرسولات تا ساعت ۱:۳۰ ظهر جمع‌آوری و حدود ساعت ۲:۳۰ به یزد ارسال شده و حدود ساعت ۱۸ تا ۱۹ از فرودگاه یزد به مقصد تهران ارسال و از آن‌جا در کل کشور عملیات توزیع صورت می‌گرفت. اما در حال حاضر مرسولات نهایتاً تا ساعت ۸:۳۰ صبح جمع‌آوری شده و حدود نیم‌ساعت تا یک‌ساعت بعد (یعنی حدود ساعت ۹ صبح) به تجزیه مبادلات مشهد ارسال می‌شود.

سوالی که پیش می‌آید چرا مشهد؟! که در جواب باید گفت متأسفانه زیرساخت‌های بیرجند به عنوان مرکز استان ضعیف بوده و عملاً امکان پخش مرسولات از بیرجند به کل کشور به طور منظم مقدور نیست.

حال به وضعیت ارسال از طبس به چند شهر را به طور نمونه بررسی می‌کنیم:

با فرض تحویل مرسوله در ساعت ۱۰ صبح

نمونه اول : طبس به تبریز

وضعیت در گذشته (استان یزد) :
مرسوله از طبس تا ساعت ۲:۳۰ راهی یزد شده سپس در ساعت ۱۸ تا ۱۹ همان روز از فرودگاه یزد به سمت تهران راهی شده و سپس از تجزیه مبادلات تهران که بصورت سه شیفت و شبانه روزی فعالیت می کنند به سمت تبریز ( معمولاً بصورت شبانه ) ارسال و به واحد توزیع تبریز تحویل و صبح روز بعد توزیع می شد و این پروسه نهایتاً ظرف مدت حداکثر ۲ روز کاری صورت می گرفت .

وضعیت کنونی (استان خراسان جنوبی) :
با توجه به جمع آوری مرسولات در ساعت ۸:۳۰ صبح و ارسال آن به مشهد ، عملاً بسته تحویلی ما تا صبح روز بعد در اداره پست طبس مانده و در همین ابتدای کار با یک روز تآخیر به سمت تجزیه مبادلات مشهد ارسال و از آنجا در صورت وجود برنامه پروازی بصورت مستقیم به سمت تبریز و در غیر این‌صورت به تهران و از آنجا به تبریز ارسال می‌شود!

نمونه دوم: طبس به تهران

وضعیت در گذشته (استان یزد):
مرسوله از طبس تا ساعت ۲:۳۰ راهی یزد شده سپس از یزد حدود ساعت ۷ – ۸ شب از طریق فرودگاه راهی تهران شده و فردا در تهران بسته توزیع می‌شد .

وضعیت کنونی(استان خراسان جنوبی):
اینجا هم مانند مثال قبل با توجه به جمع‌آوری مرسولات در ساعت ۸:۳۰ صبح و ارسال آن به مشهد، عملاً بسته تحویلی ما تا صبح روز بعد در اداره پست طبس مانده و در همین ابتدای کار با یک روز تأخیر به سمت تجزیه مبادلات مشهد ارسال و از آنجا در صورت وجود برنامه پروازی به تهران ارسال می‌شود .

یکی از مشکلاتی که در وضعیت حاضر وجود دارد این است که شما اگر مرسوله را بعد از ساعت ۸:۳۰ صبح به پست طبس تحویل دهید، ارسال بسته شما فردا ساعت ۸:۳۰ انجام می‌شود، یعنی عملا از ساعت ۸:۳۰ اداره پست صرفا بسته‌ها را تحویل گرفته و ارسالی از طبس تا فردا ساعت ۸:۳۰ صورت نمی‌گیرد، در حالی که در گذشته اگر بسته‌ای تا ساعت ۱:۳۰ ظهر تحویل پست می‌شد همان روز از طبس خارج و به سمت مقصد ارسال می‌شد.

همان طور که می‌بینید در حال حاضر وضعیت ارسال مرسولات از طبس با تأخیر ۱ روزه و در پنجشنبه‌ها (و روزهای قبل از روز تعطیل) با تأخیر ۲ روزه (در صورتی که مرسوله بعد از ساعت ۸:۳۰ تحویل اداره پست شود) صورت می‌گیرد.

لذا با توجه به ارسال مرسولات بصورت زمینی به مشهد و با توجه به فاصله بیشتر نسبت به یزد و همچنین وجود گردنه‌های برف‌گیر در مسیر این احتمال نیز وجود دارد که مرسولات طبس به پرواز مشهد نرسیده و روز بعد ارسال شود.

در مورد ارسال به طبس از دیگر نقاط نیز متأسفانه همین مشکل وجود دارد.

حال راهکار این موضوع چیست؟

راهکار بسیار ساده است، همانطور که مستحضر هستید زمانی که طبس پس از تجزیه خراسان به استان یزد ملحق شد، کلیه ارتباطات پستی ما با مرکز پست مشهد قطع و مرسولات به یزد و از آنجا توزیع می‌گردید و این موضوع باعث می­‌شد که برای مثال یک نامه از طبس به مقصد بشرویه که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از طبس قرار داشت پس از ۲ یا ۳ روز به مقصد می‌رسید اما با اعلام نارضایتی مردم، مسئولین پست کشوری با هماهنگی شرکت پست استان یزد و استان خراسان اقدام به برقراری خط منظمی از طبس به مشهد نمودند که مرسولات به مقصد خراسان از آن طریق ارسال می‌شد و مشکل مردم مرتفع گردید، اکنون نیز از مسئولین پست شهرستان طبس، استان های خراسان جنوبی و یزد و شرکت پست جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم جهت رفاه حال مردم و تحقق اهداف کیفی آن شرکت، تمهیدات لازم جهت ارسال مرسولات کما‌فی‌السابق از طریق خط یزد را در دستور کار قرار دهند.

پایگاه اطلاع‌رسانی طبس: نوشته فوق از سری یادداشت‌هایی است که در یکی از سایت‌های طبس درج شده و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست و بینندگان سایت می‌توانند با ارسال دیدگاه خود، مطلب فوق را تایید یا نقد کنند.

کد خبرنگار: ۱۰۴

2 دیدگاه دربارهٔ «وارده: گلایه از وضعیت پست پیشتاز در شهرستان طبس;

  1. اینجانب ۲۰ دی ماه از طبس به سمت بابل ۲ پاکت پست کردم اما یکی رو پست پیشتاز کردم و ۱۵۸۰۰ تومان پول دادم و دیگری پست پیشتاز کردم و ۸۶۰۰ تومان پول دادم
    مراحل پیگیری نامه ها از اینترنت دنبال کردم اینگونه بود:
    نامه پیشتاز: ۲۰ دیماه در طبس بود ۲۱ دی نامه از طبس خارج شد ۲۲ دی در پست مشهد ثبت شد ۲۳ دی از مشهد خارج شد عصر ۲۴ دیماه در ساری ثبت شد ۲۶ دی در پست بابل ثبت گردید عصر ۲۷ به دست طرف رسید
    نامه سفارشی: ۲۰ دیماه در طبس بود ۲۱ دی نامه در بیرجند ثبت شد ۲۲ دیماه وارد تهران و ثبت گردید مستقیم از تهران به بابل فرستاده شده و عصر ۲۳ تحویل طرف گردید.
    جالب اینجاست نامه پیشتاز ۸ روز طول کشید و نامه سفارشی ۴ روز طول کشید
    حالا شما قضاوت کنید!!!!

  2. با سلام تهیه کننده این گزارش خیلی خوش بین عمل کردند چرا؟
    بنده در فروردین امسال مرسوله ای(موبایل) را با پست پیشتاز به مقصد تهران فرستادم با پرداخت حدود۱۲۰۰۰۰ریال دقیقا عصر روز هفتم ساعت ۳/۵ به دست گیرنده در تهران رسید بعداز اعتراض بنده مسئول محترم این اداره با برخوردی شایسته و اوردن دلایلی که همه آن منطقی هم نبودسر بنده را شیره مالیده و بیرون فرستادن
    سال قبل از آن هم تابستان ۹۲ مرسوله ای از تهران به طبس(عینک) بعد از ۶روز با پست پیشتاز بدستم رسید که بازهم اعتراض بنده به جایی نرسید
    لازم به ذکر است با پست معمولی برای تهران هم همین مدت طول کشیده البته با پرداخت یک سوم هزینه
    حال پیدا کنید پرتقال فروش را که کی مقصره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + دو =