پژوهشکده خشت خام در اصفهک طبس راه‌اندازی می‌شود

دهیار روستای اصفهک طبس گفت: پژوهشگاه خشت در این روستا دایر می‌شود و ساختمان‌های قدیمی به عنوان اقامت‌گاه های سنتی بازسازی و مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، با توجه به اماکن تاریخی و فرهنگی بی‌نظیری که در شهرستان طبس وجود دارد و نیاز روز افزون به تحقیقات و پژوهش‌های گسترده و کاربردی در راستای بازسازی صحیح و اصولی اماکن تاریخی و فرهنگی و حفظ و نگهداری از این میراث و هویت ملی برای نسل‌های آینده در راستای اعتلای تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین امری بسیار مهم و اجتناب‌ناپذیر است.

خشت خام به راحتی از خاک محل در ابعاد معمولی تهیه می‌شود و پس از خشک شدن به مصرف می‌رسد.

خشت یکی از مصالح ساختمانی است و معمولاً به اشکال و ضخامت‌های مختلف می‌تواند تولید شود ولی مرسوم‌ترین آن شکل مربع به ضلع ۲۰ سانتی متر و به ضخامت ۵ سانتی‌م‌تر است و به نصف یک خشت یک نیمه گفته می‌شود.

کارگر روستای اصفهک طبس در ارتباط با خشت خام آب مال اظهار داشت: شغل ما چیز دیگری است و با توجه به توان این کار انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: این خشت معروف به خشت آب مال است و اگر چوب آن به آب نزنیم قالب درست در نمی‌آید و خراب می‌شود.

مجید یعقوبی افزود: این خشت برای بافت‌های قدیمی و مرمت‌سازی استفاده می‌شود و قصد ترمیم روستا را دارند.

کارگر روستای اصفهک طبس در ارتباط با تهیه خشت خام اظهار داشت: چوب یا قالب‌خشت را روی زمین می‌گذاریم و مقداری آب به اطرافش می‌پاشیم و میزان گِل را داخل قالب گذاشته و آب روی آن پاشیده و سطح آن را با دست صاف می‌کنیم و دو طرف قالب را گرفته و از روی زمین بلند می‌کنیم و این کار را همین گونه ادامه می‌دهیم تا خشت‌ها به تعداد مناسب برسد.

یعقوبی گفت: خشت‌هایی که سطح آن صاف است جهت دیوار چینی و خشت‌هایی که روی آن عاج دار است و با دست روی آن عاج طراحی می‌کنیم جهت سقف‌ها استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: خشتی که قالب خورده و آماده شده بعد از مدتی از روی زمین برداشته و اطراف آن را تمیز می‌کنیم تا خاک اضافه گرفته شود و تا مدت ۴۸ ساعت در همین مکان می‌چینیم تا خشت‌ها خشک شوند و استحکام لازم را بدست آورند.

کارگر روستای اصفهک طبس ادامه داد: بعد از این مدت کارگران خشت را حمل کرده و برای ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.

یعقوبی ادامه داد: چند سالی از این خشت‌ها استفاده نمی‌شده و قرار است روستای اصفهک را مرمت کنند و از این خشت‌ها بیشتر استفاده خواهد شد و معمولا برای سقف نصف این‌ها خشت‌ها که به اندازه یک آجر است قالب می‌زنیم تا در ساخت مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ارتباط با نوع خاک این خشت‌ها گفت: خاک رس را با شن مخلوط می‌کنیم و لگد می‌کنیم تا گِل ورز آمده و خشت خوب درآید و شن از ترک خوردن خشت خام جلوگیری می‌کند و زمانی که خشت خشک شود بر اثر باران خراب نمی‌شود.

اسماعیل اکبرزاده ادامه داد: یک سال است به این کار مشغول شده‌ام و این کار نیاز به تجربه خاصی ندارد و هر دانه خشت خام آب مال به مبلغ ۱۸۰ تومان به فروش می‌رسد و این کار بیشتر به صورت سفارشی انجام می‌شود و کارگاه دائم نداریم.

روستای تاریخی اصفهک طبس تا عید نوروز ثبت ملی می‌شود

دهیار روستای اصفهک طبس اظهار داشت: روستای اصفهک از توابع دیهوک است که در ۳۸ کیلومتری طبس قرار دارد و مثل بیشتر روستاهای طبس به سرسبزی و سرشاری معروف است.

حمید رضا حسینی‌مقدم گفت: این روستا به دلیل آب و هوای منحصر بفردی که دارد، مستعد رشد و پرورش هر نوع محصول کشاورزی است و یکی از گردشگرپذیر‌ترین مناطق طبس به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر آب روستا از چاه تامین می‌شود و قنات‌ها خشک شده است.

دهیار روستای اصفهک طبس در زمینه ثبت ملی روستای اصفهک تصریح کرد: در زمینه ثبت ملی روستا اقداماتی انجام گرفته است که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی قول ثبت روستا را تا عید نوروز ۹۴ داده‌اند.

حسینی‌مقدم تصریح کرد: در ایام عید روستا شلوغ شده و حتی توریست‌های خارجی از این مکان بازدید می‌کنند و اگر نمایشگاهی در این زمینه خواست برگزار شود حتما استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: پژوهشگاه خشت در این روستا دایر می‌شود و با بعضی از دانشگاه‌های کشور برای تجهیز صحبت‌هایی انجام گرفته است و قول‌هایی گرفته شده است و ساختمان‌های قدیمی به عنوان اقامتگاه‌های سنتی بازسازی و مورد استفاده قرار خواهد گرفت

حسینی‌مقدم جمعیت روستا را ۲۲۴ خانوار اعلم کرد و افزود: حدود ۸۲۰ نفر در روستا سکونت دارند و قرار است برای بازسازی، آزمایشات روی خشت در اینجا انجام شود و دانشجویان معماری به این روستا مراجعه خواهند کرد و درس مرمت و معماری را تجربه می‌کنند و طاق می‌زنند و همین عمل در کنار پژوهشکده یک سری کار‌ها جهت بهسازی انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: استاد پارسی یکی از اساتید دانشگاه آزاد تهران در این زمینه پیگیری و همکاری دارد که از ایشان تقدیر و تشکر می‌شود.

منبع: فارس

2 دیدگاه دربارهٔ «پژوهشکده خشت خام در اصفهک طبس راه‌اندازی می‌شود;

  1. تا همین دیروز که دیهوک جزء دهستان نخاستان کریت بود وشمای دیهوک برای ارتقا از بخش به شهر جزع و فزع می کردید چی شده که هیچی نشده تقاضای های گنده گنده دارید لطفا…..

  2. برای حمایت بهتر این گنجینها نظیر اصفهک سرسبز ایجاد اداره میراث در بخش دیهوک لازم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =