طی مراسمی در لانه جاسوسی/ برگزیدگان بخش موسیقی جشنواره “طبس” معرفی شدند

طی مراسمی در لانه جاسوسی/ برگزیدگان بخش موسیقی جشنواره "طبس" معرفی شدند

به گزارش خبرنگار مهر؛ شب گذشته؛ ۱۳ تیرماه اختتامیه نخستین جشنواره شعر و موسیقی ضداستکباری “طبس” با موضوع ویژه آمریکا در لانه جاسوسی آمریکا با حضور محمد میرزمانی؛ مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد،‌ سردار سعید قاسمی، هادی آزرم؛ موسیقی‌دان، محمد گلریز؛ خواننده، پدر شهید احمدی‌روشن و احمدعلی راغب؛ موسیقی‌دان برگزار شد.

بنابر این گزارش، در ابتدای این برنامه فیلم مستند “نیویورک زندگی زیرزمینی” ساخته میلاد دخانچی به نمایش درآمد. دخانچی بعد از نمایش فیلمش که در مورد موسیقی زیرزمینی و اعتراضی آمریکا در مترویی در یکی از شهرهای آمریکا بود به روی صحنه رفت و گفت: نیویورک استعاره‌ای از تمدن غرب است و سوالات من این بود که نسبت من و نسبت ما با این تمدن چیست؟ نیویورک زیرزمینی از قلب نیویورک، جهان و حتی ایران را نقد و آمریکای نهفته در ایران را به چالش می‌کشد.در ادامه این مراسم تعدادی از برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره شعر و موسیقی به اجرای قطعات خود پرداختند. امیر حسین سمیعی خواننده و آهنگساز قطعه “طوفان شن” که در حال حاضر در مرکز موسیقی و سرود ارشاد فعالیت می‌کند این قطعه را به عنوان یکی از برگزیدگان اجرا کرد.

در بخش موسیقی محلی نیز که به‌عنوان یکی از بخش‌های جذاب و پرمخاطب جشنواره معرفی شد‌، عبدالبصیر احمدی قطعه مقامی فرزند میهن را با شهر و آهنگسازی غفور محمدزاده از شهرستان تربت جام اجرا کرد.

در بخش دیگری از مراسم نیز ترانه عربی “فمن الوجد” کاری از مرتضی حیدری آل‌کسیر از استان خوزستان (شهرستان شوش دانیال) اجرا شد.  حامد زمانی نیز در بخش موسیقی پاپ ترانه “تحریم” را با شعر و آهنگسازی خودش خواند.

به گفته او این اثر به سفارش جبهه مطالعات فرهنگی پیشنهاد شد و تا کنون بارها از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است. در ادامه مصطفی اسدزاده در حوزه موسیقی محلی  قطعه “غیرت و خون” را اجرا کرد. وی گفت: اجرای این قطعه ادای دینی به مردمان سرزمین کرمانشاه بود که فکر می‌کنم بیشترین آسیب‌ها را در دوران جنگ از کشور آمریکا بردند.

راغب: هنر یک سلاح برای مبارزه با استکبار است

احمدعلی راغب آهنگساز انقلابی ایران هنرمندی بود که در این مراسم از وی تقدیر به عمل آمد. وی که جایزه خود را از دست گلریز، آزرم، قاسمی،‌ میرزمانی و پدر شهید احمدی‌روشن گرفت در سخنانی کوتاه گفت: من از ابتدای نوجوانی که وارد عرصه موسیقی شدم خانواده به من آموخت که هنر می‌تواند یک اسلحه باشد و در جوانی برای من اینگونه شد.

وی هنر را به یک سلاح تشبیه کرد که باید همیشه اماده جنگ باشد و افزود: هنر می‌تواند ابزار مقابله در برابر استکبار جهانی باشد. سرود “آمریکا، آمریکا، ننگ به نیرنگ تو” در اصل به سفارش امام خمینی(ره) ساخته شد و توسط ایشان دستور داده شد و ما خوشحال شدیم که اینگونه وارد عرصه سیاست شویم و با این قطعه تولد جدیدی را احساس کردیم.

راغب بیان کرد: تا زمانی که پیشرفت می‌کنیم باید اسلحه هنر را مسلح و تمیز نگه داریم و آماده حمایت از وطن، اسلام و ناموس باشیم و تا وقتی که از اسلحه هنر درست استفاده کنیم هیچ نگرانی نداریم.

هیئت داوران با بیان اینکه این جشنواره به کار خود ادامه خواهد داد تا نسل جدید موسیقی انقلاب را معرفی کند، تاکید کردند که برگزیدگان و شرکت‌کنندگان این جشنواره نسل جدیدی هستند که کمتر حمایت شده‌اند.

در ادامه از برگزیدگان این جشنواره قدردانی شد. در بخش شعرهایی که برای آواز ساخته شده‌اند به ترتیب علیرضا رجبعلی‌ز‌اده، علی فردوسی و علی سلیمانی نفرات اول تا سوم شناخته شدند. در بخش موسیقی شاخه پاپ محمدرضا چراغعلی برای “از دهان تفنگ”، حامد زمانی به خاطر قطعه تحریم و امیرحسین سمعی برای قطعه طوفان شن نفرات برتر شدند.

حامد زمانی برای ترانه قطعه تحریم، رضا شیبانی برای ترانه قطعه تندیس آزادی و مریم سلماتوری برای ترانه قطعه طوفان شن برای بخش ترانه به ترتیب نفرات اول تا سوم بودند.

در بخش موسیقی شاخه فولکلور غفور محمدزاده برای ساخت سرزمین مادری و  مصطفی اسدزاده به خاطر قطعه کردی غیرت و خون نفرات برتر شدند. همچنین در شاخه سرود از امیرحسین سمیعی به خاطر قطعه طوفان شن، از حیدر آل‌کثیر به‌خاطر قطعه عربی ثمن المجد و از غلامرضا میرزازاده به‌خاطر قطعه تندیس آزادی تقدیر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 8 =