باغ گلشن طبس پیشتاز در جذب علاقمندان باغ‌های تاریخی خراسان جنوبی + تصاویر

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در بین باغ‌های خراسان جنوبی باغ گلشن شهرستان طبس بیشترین بازدیدکننده را از ابتدای تعطیلات نوروزی ۹۴ داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،براساس برخی منابع رسمی خراسان‌جنوبی بیش از ۳۰ باغ تاریخی دارد که از این تعداد ۱۸ باغ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

اکثر باغ­‌های تاریخی که متعلق به خاندان­‌های ثروتمند بوده­‌اند در شهر بیرجند و روستاهای اطراف آن واقع شده­‌اند که از آن جمله می‌­توان باغ‌ها و عمارت‌های رحیم‌آباد، معصومیه، بهلگرد، امیرآباد شیبانی، علی‌آباد، شوکت‌آباد و ارگ کلاه ‌فرنگی یا ارگ میرحسن خان اشاره کرد.

در شهرستان طبس نیز باغ گلشن به مانند نگینی در بین آثار تاریخی خراسان جنوبی خودنمایی می‌کند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در همین زمینه به خبرنگار فارس گفت: می‌گوید: شهرستان طبس که وسیع‌ترین شهرستان ایران است و در مسیر زائران امام هشتم(ع) از چندین استان کشور قرار دارد از ابتدای تعطیلات نوروزی ۹۴ میزبان هزاران مسافر است که بخش زیادی از این مسافران از باغ‌ تاریخی گلشن دیدن کرده‌اند.

مرتضی عربی تاکید کرد: در بین باغ‌های خراسان جنوبی باغ گلشن شهرستان طبس بیشترین بازدیدکننده را از ابتدای تعطیلات نوروزی ۹۴ داشته است.

وی با بیان اینکه شهرستان طبس آثار تاریخی زیادی دارد اما باغ گلشن طبس به عنوان نگینی بر پیشانی آثار تاریخی نه تنها خراسان جنوبی و طبس بلکه شرق کشور این روزها میزبان هزاران هزار مسافر از سراسر ایران اسلامی است، افزود: طراحی این باغ بر اساس نمونه چهار باغ و برگرفته از آیات قرآنی درباره بهشت است که دو نهر آب روان و دائمی همدیگر را قطع می‌کنند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اضافه کرد: در ورودی اصلی باغ، عمارتی تاریخی به عنوان سردرب وجود داشته که بر اثر زلزله سال ۵۷ طبس ویران شد و هم‌اکنون ساختمانی با همان طرح و نقشه دوباره بنا شده است.

عربی با بیان اینکه این باغ بسیار زیبا در سال ۹۱ مرمت شد و این روزها میزبان هزاران مسافر است، یادآور شد: شاید برای آنانی که چند سال پیش به این باغ آمده باشند باغ کمی تغییر کرده باشد و آن هم به خاطر برخی مرمت‌های انجام شده است.

وی بیان کرد: شکوه و زیبایی این باغ ایرانی به ویژه در عصرها و شب برای گردشگران نوروزی هرچه بهتر در دل کویر خودنمایی ‌می‌کند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تأکید کرد: باغ گلشن طبس از باغ‌های ایرانی است که توسط میرحسن‌خان، سومین حاکم طبس، از سلسله خوانینی که به وسیله نادرشاه به حکومت طبس منصوب شدند، ایجاد شده است.

عربی با بیان اینکه این باغ به شماره ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی به شمار می‌رود، متذکر شد: آنانی که در بهار امسال توفیق سفر به طبس را نداشته‌اند خوب است بدانند در فصل تابستان نیز بهترین جایی که در طبس برای تفریح می‌شود انتخاب کرد باغ گلشن و هوای بسیار خوب باغ است.

زیبایی‌های باغ تاریخی طبس گلشن

منبع:فارس

 

5 دیدگاه دربارهٔ «باغ گلشن طبس پیشتاز در جذب علاقمندان باغ‌های تاریخی خراسان جنوبی + تصاویر;

  1. باغ گلشن ملک شخصی امیرحسن خان زنگوئی بنی شیبان(شیبانی)حاکم دوران قاجارطبس بود که وقف عام نمود وی اهل روستای عرب اباد ازتوابع شهردیهوک بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هجده =