شهرستان‌های طبس و فردوس درگیر خشکسالی شدید شدند

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بر اساس شاخص های پنج ساله SPI (شاخص بارش استاندارد شده) منتهی به اردیبهشت ماه امسال، شهرستان های فردوس و طبس درگیر خشکسالی شدید شده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، علیرضا خندان رو ظهر امروز یکشنبه در کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی خراسان جنوبی، اظهارکرد: بعد از فروردین ماه امسال بارش های خوبی در شهرستان های بیرجند، شمال و شرق استان داشتیم اما علی رغم این بارندگی ها همچنان خشکسالی بر استان حاکم است.

وی، میانگین بارندگی در استان تا پایان اردیبهشت ماه را ۱۰۰.۶ میلیمتر عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته شش درصد کاهش و نسبت به دوره آماری بلند مدت ۱۰.۴ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به افزایش ۲۸ درصدی میزان بارندگی ها در شهرستان بیرجند نسبت به سال گذشته، بیان کرد: این در حالی است که میزان بارندگی ها در این شهرستان نسبت به بلند مدت ۹ درصد کاهش را نشان می دهد.

خندان رو با بیان اینکه میزان بارندگی ها در شهرستان قاین نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت نیز هشت درصد کاهش داشته است، اضافه کرد: در شهرستان فردوس نیز میزان بارندگی ها نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت نیز سه درصد افزایش داشته است.

وی، بیشترین کاهش میزان بارندگی نسبت به دوره آماری بلند مدت را به ترتیب مربوط به شهرستان های فردوس و طبس دانست و افزود: بیشترین افزایش میزان بارندگی نیز در خور به ثبت رسیده است.

تغییر شاخص های SPI به دوره های بلند مدت

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تا سال گذشته شاخص های SPI به صورت یکساله میزان خشکسالی استان را محاسبه می کرد، بیان داشت: با پیگیری های انجام شده از سوی استان این شاخص نسبت به بلند مدت محاسبه خواهد شد.

خندان رو با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم بر اساس شاخص های یکساله میزان خشکسالی استان را محاسبه کنیم، در حال حاضر شهرستان های فردوس و بشرویه درگیر با خشکسالی ضعیف هستند، عنوان داشت: این در حالی است که بر اساس شاخص های پنج ساله منتهی به اردیبهشت ماه امسال شهرستان های فردوس و طبس درگیر خشکسالی شدید هستند.

وی ادامه داد: بر اساس این شاخص ها هم اکنون بخش عظیمی از استان درگیر خشکسالی متوسط و میزان خشکسالی در جنوب استان نرمال ثبت شده است.

به گفته وی بر اساس شاخص های هشت ساله منتهی به ۹۴ بخش عظیمی از نقاط شمالی استان از جمله شهرستان های فردوس، بشرویه و بخش هایی از شهرستان سرایان و طبس درگیر با خشکسالی شدید و بخش دستگردان طبس و ارسک شهرستان بشرویه درگیر خشکسالی بسیار شدید هستند.

آغاز خشکسالی ها در استان از سال ۷۹

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین بر اساس این شاخص هشت ساله شهرستان های بیرجند، سربیشه،درمیان، زیرکوه و بخشی از قاینات درگیر خشکسالی متوسط و شهرستان نهبندان درگیر با خشکسالی ضعیف هستند.

خندان رو با اشاره به آغاز خسکسالی ها در استان از سال ۷۹، بیان کرد:در ۱۳ سال از این دوره ۱۶ ساله به صورت متناوب شاخص های خشکسالی منفی گزارش شد که بیشترین آن در سال های ۹۱ و ۹۳ به ثبت رسیده است.

وی با تاکید بر ارتقاء شبکه های هواشناسی و افزایش این شبکه ها در استان، گفت: هر چند در سال های گذشته اعتباراتی به این حوزه اختصاص یافته اما با توجه به قیمت بالای دستگاه های هواشناسی، این میزان اعتبار انتظارات ما را برآورده نکرده و خواستار حمایت های بیشتر هستیم.

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − چهار =