دلنوشته‌ای به مسئولان: خبرنگاران را خط قرمزتان تصور نکنید!

اصحاب رسانه هیچگاه در پی حاشیه نبوده و نیستند، گاها در جلسات متعدد حرف هایی زده شده و یا آمارهایی داده شده که مقام مسئول درخواست عدم رسانه‌ای شدن را به خبرنگاران داده و این کار هم صورت پذیرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، وجود رسانه‌ها یک فرصت عالی برای مسئولان جهت برقراری ارتباط دوسویه بین خود و مردم در راستای ارتباط قوی برای حل معضلات بر پایه کمک‌ها و نظرات مختلف است.

خبرنگاران پل ارتباطی بین مردم و مسئولان و با درک و اطلاع حقایق ضامن پویایی جامعه می‌شوند؛ افتخار اصحاب رسانه میقات الرضا(ع) این است که همواره امیدآفرین بوده‌اند و با نشر اخبار در جامعه امکان ارزیابی دقیق از عملکرد‌ها و بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌ها را فراهم کرده‌اند.

بدون شک نقش موثر رسانه‌ها در برقراری این ارتباط دو سویه بر پایه ارائه صحیح واقعیات و درک درست از موقعیت، انکارناپذیر می‌باشد.

متاسفانه چند ماهیست بی‌تدبیری را در دولت تدبیر و امید بوضوح نظاره‌گریم، خبرنگاران در بعضی از جلسات عادی شهرستان طبس دعوت نمی‌شوند و بعضا مسئولان عدم دعوت را ارائه بعضی از مطالبی می‌دانند که اعتقاد دارند ممکن است رسانه‌ای شدن آن اثر مطلوبی نداشته باشد.

مسئولانی که در مقابل خبرنگاران پاسخگو نیستند و یا حضور آن‌ها در جلسات برای آن‌ها اهمیتی ندارد خود را از امکاناتی که جامعه خبرنگاری می‌تواند برای آن‌ها فراهم کند محروم می‌کنند.

مسئولان باید این واقعیت را بپذیرند که اصحاب رسانه هیچگاه در پی حاشیه نبوده و نیستند، گا‌ها در جلسات متعدد حرف‌هایی زده شده و یا آمارهایی داده شده که مقام مسئول درخواست عدم رسانه‌ای شدن را به خبرنگاران داده و این کار هم صورت پذیرفته است.

مسئولان مطمئن باشند همچنان که اصحاب رسانه محرم اسرار مردم‌اند، هیچگاه در پی افشای داده‌هایی نیستند که بخواهند آرامش یک مجموعه را بر هم بزنند؛ البته آن هم داده‌هایی در جلسات عادی شهرستان؛ و صد البته روی سخن ما جلسات محرمانه و یا جلسات خاص مسئولان که حضور خبرنگاران ممنوع و یا حتی ضرورتی ندارد نیست.

از آنجایی که رویه اصحاب رسانه از ابتدای فعالیت بر مبنای انتقاد سازنده و غیر مغرضانه بوده است و تقریبا مدیران دستگاه‌های شهرستان از رویکرد رسانه‌های خبری آگاه بوده و هستند، فراز و نشیب‌های فراوانی در راه انتشار اخبار و پیگیری مطالبات مردم پدید آمد که با بردباری و ادامه رسالت ذاتی خبرنگاران تاکنون به این مرحله حساس رسیده است.

در همین راستا با انتصاب استاندار محترم استان خراسان جنوبی در دولت جدید این فضا وارد مرحله جدیدی شد و شخص استاندار از‌‌ همان ابتدای مسئولیتش بنای همگامی و همراهی با رسانه‌های انتقادی استان را گذاشت و بار‌ها از نقد کردن عملکرد مدیران استقبال کرد و برخی مسئولین نیز بار‌ها گفته‌اند که: گاهی وارد کردن شوک به مدیران لازم است.

این نوع اظهارات از سوی شخص اول اجرایی استان، باب جدیدی از تعامل مدیران با رسانه‌های خبری بود که باید آن را به فال نیک گرفت.

اما هنوز چند ماهی از اظهارات جناب خدمتگزار نمی‌گذرد و پس از درج چند خبر انتقادی از فرمانداری گویی دیگر خبری از دعوت خبرنگار به نشست‌های کمیته‌ها و ستاد اجرایی و ارتباط با اصحاب رسانه به چشم نمی‌خورد و در این مدت خبرهای مهمی که می‌توانست از طریق رسانه‌ها به استثنای صدای و سیما به اطلاع همشهریان و هم استانی‌ها رسانده شود در بایکوت رسانه‌ای محو می‌شود که البته با راه‌اندازی یک پورتال اطلاع رسانی توسط فرمانداری ویژه که کار بسیار ارزنده‌ای است سعی در انعکاس فعالیت‌های جاری و آتی ادارات متبوع فرمانداری می‌نماید.

این پارادوکس رفتاری دو مفهوم دارد، یا اینکه مسئول امر یا از انتقاد و نقادی استقبال می‌کند و آن را مانعی برای سرعت پیشرفت‌های اجرایی شهرستان نمی‌داند یا اینکه برخی اخبار انتقادی حتما باید با نظر وی و معاونانش تنظیم و انعکاس داده شود که اگر حدس دومی صحیح باشد باید از آن همه امید به ظرفیت و توان دولتمردان کنونی کاسته شود، اما با برآورد تفسیری از رویدادهای موجود می‌شود امیدوار بود که مسئول و مدیر مربوطه و مجموعه زیرنظرش از آنجایی که با شعار تدبیر و امید پا به عرصه سیاست گذاشته‌اند این نظریه را خنثی خواهند کرد.

در پایان لازم است به این نکته مهم اشاره شود که رسالت رسانه‌ای خبرنگاران کما فی‌السابق ادامه خواهد داشت و از هرگونه نقادی و رصد کردن عملکرد مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرهنگی و غیر دولتی عقب‌نشینی نخواهند کرد و همچنان با ایده‌ها و سیاست‌های مفید و هدفمند فرماندارویژه و مجموعه ادارات متبوع فرمانداری همراه خواهیم بود و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

4 دیدگاه دربارهٔ «دلنوشته‌ای به مسئولان: خبرنگاران را خط قرمزتان تصور نکنید!;

  1. به نظر بنده اینکه خبرنگاران در شهر طبس در جلسات دعوت نمیشن . ربطی به دولت تدبیر و امید نداره نماینده دولت در استان ، استانداره که ایشون از خبرنگاران دفاع کردن. عیب کسان منگر و احسان خویش —– سر فرو بر به گریبان خویش .این مشکل مسولان شهرستان هستش .شاید یک جور اعتراض مسولین از روش کار شماها هستش . چون سانسور و حزبی عمل کردن در بین خبرنگاران عزیز جوان در شهرستان زیاده . این هم مربوط میشه به جا باز کردن .ولی اگر نیتهایمان را درست کنیم عملها نیز درست میشن .العمال و به نیات.

  2. به نام خدا و با سلام. اقدام “طبس-طبس ” در توضیح واژه ای که ممکن است افرادی معنی آن را ندانند شایسته تقدیر است.
    واما حسن خان جان ، در این دوره و با دسترسی به اینترنت ( که خوشبختانه شما دارید ) ندانستن و اعلام آن از طربق اینترنت!!! پسندیده نیست و عیب است . لابد می دانید که یک search کوچک در اینترنت می تواند به همه سوالهایتان پاسخ دهد. و نیز پاس داشتن پارسی اگرچه لازم است . ولی در دنیای امروز و ارتباطات آن باید با زبان انگلیسی آشنا باشید و این منافی آن پاس داشتن نمی شود.
    ………… راستی تا اعتراض نکرده اید ، search یعنی جستجو.

    1. پارادوکس، ناسازنما یا متناقض‌نما به هر گزاره یا نتیجه‌ای گفته می‌شود که با گزاره‌هایِ قبلیِ گفته شده در همان نظریه یا دستگاهِ نظری، و یا با یکی از باورهایِ قویِ پیش‌زمینه، شهودِ عقلی و یا باورِ عمومی در تناقض باشد. اگر پارادوکس به معنایِ تناقض با یکی از گزاره‌هایِ همان نظریه‌ای باشد که پارادوکس در آن پدید آمده این امر یک ضعفِ جدی برایِ آن نظریه محسوب شده و آن را بی‌اعتبار می‌کند. اما پارادوکس‌هایِ بسیاری وجود دارند که نه با دستگاهِ نظری‌ای که از آن پدید آمده‌اند، بلکه با باورِ عمومیِ ما در تناقض اند. برایِ این قبیل «پارادوکس»ها در واقع این نامِ دقیقی نیست.

      پارادوکس در منطق به حکم یا احکامی ظاهراً صحیح گفته می‌شود که منجر به تناقض می‌شوند یا با شهود مطابقت نمی‌یابند. در عین حال به جملات متناقض و حتی مخالف که یک حقیقت واحد را بیان می‌کنند نیز پارادوکس می‌گویند.

      با دقت در پارادوکس‌ها معمولاً مشخص می‌شود که یا از ابتدا تناقضی در مسئله وجود نداشته یا جوابی که در نگاه اول حیرت انگیز می‌نموده مشکل و تناقضی ندارد و یا اینکه فرضیات استفاده شده اصولاً صحیح نبوده یا در کنار هم ناصحیح هستند.

      شناخت این ابهام‌ها و حل کردن پارادوکس‌ها باعث پیشرفت‌های بسیاری در علوم تجربی، ریاضیات و فلسفه گشته است. هرچند که هنوز پارادوکس‌های بسیاری چون پارادوکس کری دارای جواب پذیرفته شده‌ای نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هشت =