سونوگراف و متخصص رادیولوژیست هیچگونه اشتباهی مرتکب نشده است

درپی نشر خبر سونوگرافی در پایگاههای خبری رسمی شهرستان طبس دکتر علی اصغر سهرابی رییس شبکه بهداشت و درمان طبس در گفتگویی تلفنی برخی ابهامات بوجود آمده درخصوص سونوگرافی و البته سونوگرافی مرتبط با کودک معلول را پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، علی اصغر سهرابی رییس شبکه بهداشت و درمان طبس در گفتگو با خبرنگار صداوسیما و سردبیر پایگاه اطلاع رسانی طبس و هودر گفت: ما چیزی به عنوان سونوگرافی تنها نداریم بلکه تحت عنوان رادیولوژی داریم و فلسفه وجود رادیولوژی در شهرستان این است که هر بیمارستان و هر جایی که کار رادیولوژی انجام می‌شود باید متخصص رادیولوژی داشته باشد و مسئول فنی رادیولوژی متخصص رادیولوژیست و متخصص سونوگرافی در اصل متخصص رادیولوژی هست و سونوگرافی جزئی از رادیولوژی محسوب میشود و برای گرفتن هر نوع عکس در بیمارستان ها باید متخصص رادیولوژی حضور داشته باشد.

وی اظهارداشت: افراد می‌توانند در بخش دولتی و یا خصوصی فعال باشند که با روی کار آمدن طرح تحول سلامت طوری برای پزشکان برنامه ریزی شده که به آنها حق انتخاب بخش خصوصی یا دولتی یا هر دو را میدهد و البته اگر در بخش دولتی باشند مزایای بیشتری به آنها تعلق میگیرد.

وی افزود: دکتری که در موضوع گزارش سونوگرافی به آن اشاره شده در هر دو بخش خصوصی و دولتی فعال است که وی باید در بخش دولتی به عنوان متخصص بیمارستان باشد به اضافه اینکه در شهرستان طبس انتظار داریم همه کارهای رادیولوژی و سونوگرافی که انجام میشود در تمام ساعات شبانه روز دسترسی به متخصص داشته باشیم و از این دکتر ممکن است در هر ساعتی از شبانه روز برای انجام سونوگرافی اورژانس درخواست شود.

رئیس بهداشت و درمان طبس تصریح کرد: گفتنی است از مدت‌ها قبل برنامه ریزی هایی شده که وی فقط در بخش خصوصی فعالیت می‌کند که ما هم راضی به این نیستیم که در بیمارستان متخصص رادیولوژی وجود نداشته باشد و دنبال این هستیم متخصص رادیولوژی بیاوریم و ترجیح ما بر این است که از دو جنس زن و مرد باشد.

وی گفت: نکته دیگر این است که در کل کشور تعداد محدودی سونوگرافیست زن داریم و این تعداد محدود اگر همه بین شهرهای کشور تقسیم شوند به هر شهر یک نفر نمی‌رسد بنابراین هر کاری هم انجام دهیم بعضی شهرها خالی میماند از جمله طبس، که شهر محروم و دوری است و بومی سونوگرافیست هم ندارد و اگر هم داشته باشد مثل خیلی از پزشکان بومی اینجا نمی مانند در عین حال با توجه به طرح انطباق که پزشک زن بیمار زن را پذیرش و پزشک مرد بیمار مرد، خود ما هم راضی به این حالت فعلی نیستیم ضمن این که وقتی دو سونوگرافی باشد رقابت به نفع مردم خواهد بود.

دکتر سهرابی در پاسخ به این سوال که آیا مردم برای آمدن سونوگرافیست زن به طبس امیدوار باشند، گفت: ما پیگیر این هستیم که سونوگرافیست فعلی یا بیشتر کارشان در بخش دولتی صورت پذیرد یا اگر حاضر به همکاری به این حد نباشند، متخصص دیگری ویژه بخش دولتی بیاوریم، نکته این که تخصص ها در کل کشور توسط وزارت بهداشت توزیع میشود و آنها اول همه شهرستان ها را در نظر میگیرند و در درجه اول برای هر شهر یک سونوگرافیست و بعد از تحقق این مورد آنگاه اولویت این که چه شهری دو سونوگرافیست داشته باشد را مورد بررسی قرار میدهند.

وی در پاسخ به این موضوع که گفته شده گاها برخی تشخیص‌ها در سونوگرافی اشتباه درآمده در حالی همان سونو در شهرهای دیگر درست گفت: اولا اشتباه ممکن است، حتی در تشخیص جنسیت جنین هم ۵ درصد احتمال خطا وجود دارد و هیچ کس هم نمی تواند بگوید کاری که انجام میدهم صد درصد درست است ثانیا این که فرد دیگری درست و غلط بودن آن را بگوید مثل صنوف دیگر است که این چیزها را برای همدیگر میگویند و اگر پزشک شک کرد باید دوباره درخواست دهد یا جایی دیگر درخواست دهد و حتی بهترین سونوگرافیست و بهترین رادیولوژیست هم نمیتوانند ادعا کنند که صد درصد تشخیص درست میدهند، باید ببینیم که آن کسی که اعتراضی دارد، اعتراض او وارد هست یا نیست و اگر کسی اعتراضی دارد باید بررسی شود که از نظر پزشکی به جاست یا نیست.

وی افزود: من ممکن است دارویی به بیمار بدهم که یا بیمار به دارو حساسیت داشته باشد یا ایجاد حساسیت جزو ذات دارو باشد ولی کس دیگری به بیمار بگوید پزشک میخواسته شما را بکشد .

وی همچنین در خصوص تشخیص اشتباه افزود: بین ۲ تا ۵ درصد موارد سونوگرافی نمی تواند دقیق جنسیت را تشخیص دهد و به همین علت است در سونوگرافی ها هیچ جا قید نشده که دختر یا پسر است چون احتمال اشتباه به خصوص در سن پایین این مورد زیاد است حتی موردی بود که در سونوگرافی سه بعدی هم که چند مرتبه انجام گرفته بود این اشتباه رخ داده بود.

در برخی نظرات گزارش اخیر سوالاتی توسط برخی شهورندان مطرح شد که یکی از آن مسائل بحث مشکلات کلینیک و سرپا بودن مردم و استفاده از آب سردکن در فضای نامناسب است، دکتر سهرابی درخصوص این گونه مسائل مطرح شده گفت: وظیفه نظارت بر مطب ها بیشتر مرتبط با نظام پزشکی است و نظارت بر درمان، ما هم اگر اعتراضی از سمت مردم باشد مورد بررسی قرار میدهیم و به نظام پزشکی اطلاع میدهیم که البته این موارد شفاها به مطب گفته شود ممکن است رفع کنند و شکایات هم بررسی میشوند.

صحبت نکردن سونوگراف و عدم پاسخگویی به مراجعه کنندگان دیگر موضوعی بود دکتر سهرابی به آن پاسخ داد، وی گفت: بعضی مراجعین نتیجه را از دکتر میپرسند درحالی که دکتر سونوگرافی در مقام اعلام نتیجه نیست و حتی اکثر پزشکان برای این که مشکلی ایجاد نشود حاصل آزمایش را به صورت انگلیسی برای پزشک می نویسند ولی جواب سونوگرافی را در اصل هم آزمایشگاه و سونوگرافی باید طوری بنویسند که فقط پزشک برای بیمار توضیح دهد و بیمار نباید تفسیر را از رادیولوژیست یا سونوگرافیست بخواهد چون پزشک علاوه بر نتایج سونوگرافی باید معاینات را هم در نظر بگیرد، برای عدم ایجاد تنش در کار بین سونوگرافی و پزشک و اینکه حرف سونوگراف در تعارض با پزشک معاینه کننده قرار نگیرد.

رئیس بهداشت و درمان طبس در خصوص مشکل پیش آمده در گزارش اخیر گفت: سونوگرافی در موسسه تصویربرداری سینا انجام شده، چرا وقتی این دکتر انجام نداده ایشان بازخواست شود.

وی افزود: سونوگرافی NT که انجام شده در هفته ۱۱ تا ۱۴ معمولا انجام می‌دهند، در این آزمایش از نظر بعضی بیماری ها غربالگری می‌کنند.

خبرنگار ما از وی پرسید چرا در نتیجه نوشته شده هومروس طبیعی است(هومروس نام دیگراستخوان بازواست، هومروس از استخوان های بلند است که در بالا مفصل شانه و در پایین مفصله آرنج را میسازد، بالای آن سراستخوان هومروس و درپایین آن کندیل ها قرار دارند) وی درپاسخ گفت: دربدو امر اجازه میخواهم تا با پدر و مادر کودک همدردی نمایم، این سونوگرافی را اصلا آقای دکتر انجام نداده است و پدر و مادر این بچه می‌دانند آن آزمایش را جایی دیگر گرفته و تقصیر را گردن دکتر می‌اندازند و این بی اعتمادی که انجام میشود پزشکان دیگر هم از آمدن به این شهر امتناع می‌ورزند چرا که میگویند در این شهر آبروی ما در خطر است.

سهرابی تصریح کرد: در سونوگرافی طبیعی بودن آن دلیل برعدم وجود آنومالی ازجمله نقص اندام نیست، که در زیر متن گزارش سونوگرافی نیز قید شده است.
وی گفت: اگر مشکلی پیش آمده باشد باید بیاید با رئیس بیمارستان گفتگو کند، ببیند آیا به نتیجه میرسد آیا حق با او است و اگر به نتیجه نرسید اقدامی انجام شود، اگر موردی باشد ما به پزشک میگوییم دقتش را بیشتر کند تا مشکلاتی از این قبیل پیش نیاید.

وی گفت: گاهی دیدن نکات مثبت از پخش نکات منفی میتواند بهتر باشد.

دکتر سهرابی تصریح کرد: اندام در سونوگرافی NT که در هفته یازده یا دوازده که انجام می‌شود قابل تشخیص نیست ولی در آزمایش انومالی که انجام گرفته در خارج از طبس بوده و مشخص نیست چرا این آزمایش را طبس انجام نداده اند، نکته دیگر این که در آزمایش نوشته طبیعی است قابل توجیه نیست اما حتی موردی بود جهت انجام سقط جنین برای نقص اندام اجازه ای صادر نمی‌شود و لذا اگر حتی در آزمایش‌ها هم تشخیص داده میشد اجازه سقط جنین داده نمی‌شد، قبل از این که روح در جنین دمیده شود اگر بیماری باشد که برای نوزاد ضرر داشته باشد و مشکل‌ساز باشد مانند تالاسمی و… یا از نظر آی‌کیو خیلی پایین باشد این موارد را مجوز سقط داده می‌شود ولی برای این که نوزادی یک اندامش مشکلی داشته باشد مجوز سقط داده نمی‌شود.

وی همچنین دربخشی از سخنانش گفت: دکتر سونوگراف یا هر پزشکی اجازه مصاحبه با هیچ رسانه‌ای را ندارد و صرفا رئیس بهداشت و درمان پاسخگو خواهد بود!

20 دیدگاه دربارهٔ «سونوگراف و متخصص رادیولوژیست هیچگونه اشتباهی مرتکب نشده است;

  1. «سونوگراف و متخصص رادیولوژیست هیچگونه اشتباهی مرتکب نشده است». خودتون میگید اشتباد هستش تو تشخیص جنسیت «۵ درصد».
    پس اینجا هم درست اینه بگید اشتباه صورت گرفته و تو سایر قسمت های سونوگرافی هم هست.
    ۲. اینجا اشتباه غیر قابل جبرانه بر خلاف تعیین جنسیت که اشتباه فاقد اثره
    ۳. تشخیص جنسیت با داشتن دست و پا فرق داره سخت تره
    ۴. طبیعیه وقتی سر این آقا خیلی شلوغه این اشتباها هم بشه سعی کنید سونوگراف بیارید

  2. آقای دکتر سهرابی
    دیگه بحث از اشتباه دکتر سونوگراف گذشته
    اگه یک یا دو نفر گله داشته باشند، حرف شما درست.
    ولی اگه نظرات رو بخونید، متوجه میشید که همه مردم از دست این آقا شاکی اند. به خاطر طرز برخوردشون
    در کنار ایشون باید یه سونوگراف زن هم باشه.
    آقای دکتر سونوگراف با گرفتن ویزیت داره کارش رو بی منت می کنه. یعنی نباید منت سر مردم بذاره، پس چرا با مردم با تندی صحبت می کنه و جواب سلامشون رو هم نمیده. به خدا راست می گم ، جواب سلام مردم رو هم نمیده
    آیا اینه حق مردم طبس
    *****/////////*****
    پس از اینکه مرحوم شهید رجایی با رای ملت به ریاست جمهوری رسید خدمت حضرت امام رسید امام به ایشان فرمود :شما رئیس جمهور ایران شدی ،ولی باید بدانی که ایران گوشه ای از آسیاست ،آسیا گوشه ای از زمین ،کره زمین گوشه ای از منظومه شمسی ،منظومه شمسی گوشه از کهکشان وکهکشان گوشه ای از هزاران کهکشان ، و هزاران کهکشان جزئی از آسمان اول و آسمان اول جزئی از هفت آسمان و تو در این نظام هستی نقطه ای بیش نیستی
    یعنی ریاست تورا فریب ندهد و مغرور نکند …
    *****/////////*****
    پس مسئولان عزیز غرور،شیطانی که هفتاد هزار سال عبادت خدا را کرد از درگاه خداوند راند ، چه برسد به ما و شما
    پس با مردم خاکی باشید و لااقل جواب سلامشان را بدهید

  3. آقای ….. دکتر سونوگراف طبس چندین مورد برای کارهای مختلف و بناچار مطب ایشان رفتیم اصلا حاضر به گفتن پاسخ سلام نیست ، به هیچ وجه سوالی پاسخ نمیدهند ، به بیمار و همراه نگاه هم نمیکند .

  4. کم مونده بیان در طی مراسمی از زحمات سونوگراف محترم تقدیر و تشکر بکنند
    بعدم خانواده این بچه رو به جرم رسانه ای کردن خبر مجرم قلمداد کنند
    خدا را چه دیدید کم که باحال نیستیم :)

  5. با سلام واحترام خدمت آقای دکتر سهرابی بزرگوار
    متاسفم برای بعضی از اعلام نظرها. مردم خودشان بهترین قضاوت را درهمه زمینه داشته اند و دارند پس بهتر است بجای اینگونه اعلام نظرها و دفاعیات ، عنوان گردد دقت بیشتری در انجام امورات محوله صورت گیرد.
    برخلاف موج حرکت نکنید
    ادبیاتتان را تغییر دهید آقای دکتر
    به خدا توکل کنید و بدانید که مکر خدا بالاترین مکرهاست

  6. این متن مصاحبه فقط طرفداری یک جانبه از یه پزشک بود که بارشو تو طبس بسته و سونوگرافی رو انحصاری نموده از رئیس شبکه این جور توقعی نبود که ایشون رو مبرا کنه آقای رئیس شما که اجازه نمی دین کسی جزء شما مصاحبه کنه لطفاٌ نظر بیمارهای چندین ساله رو برین بگیرین شما که تازه به این سمت اومدین از هر خانواده طبسی یکی گزرش به این اقا خورده

  7. مگه این سونوگراف بار اولشه در مورد بیماریهای دیگه اینقدر اشتباه کرده نظر سنجی از بیمارها بکنین

  8. سلام
    با تقدیم احترام
    جناب آقای دکتر سهرابی تا می توانی خودت را درگیر رسانه ها نکن این جمله من خیلی حرف توشه کمی تدبر کن ممنون

    1. خوب گفتی چون اصلا ربطی به ایشان نداره. اگر آقای دکتر سونوگراف تا زمان مشخص در بیمارستان میموند و بیمارها رو اونجا با تعرفه دولتی ویزیت میکرد ایشان باید پاسخگو می بودند. ولی وقتی آقای دکتر میگه بیان مطب شخصی مریضها پس خود آقای سونوگراف باید پاسخگو باشه. قابل توجه کلیه پزشکان طبس: از مصاحبه و اظهار نظر شماها منع شدید پس چرا میاین و اینجا نظر میزارین. تو بیمارستانهای کابل فکر کنم آزادیشون بیشتر باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  9. سلام چند نکته: ۱- اولا ممنون از این گزارش خوب و زیبا ۲- وقتی مسئول نظام پزشکی طبس دکتری باشه که خودش مطب شخصی داره کی به فکر هست که نظارت بر فرانشیز داشته باشه ۳- مسئولین شهر متاسفانه کی به فکر این مسائل بودند چرا فقط اگه موضوع سیاسی باشه داد و بیداد میکنند ۴-نماینده محترم و شورا هم ۲-۳ مونده به انتخابات یه کم گوش میکنند ولی بازم وعده سر خرمن ۵-چرا در شهر داروخانه بیمارستان حق فنی ۸۰۰ تومانی و داخل شهر ۲۲۵۰ تومانی متولی کیست فقط به یه بدبخت کاسب گیر میدن چرا اتیکت نزدی و کلی جریمه که در نهایت از جیب مصرف کننده داده میشود ۶-تنها راه حل این مشکل دعاس که خدا عاقبت ما و مسئولین ما رو بخیر کنه دکتر سونوگرافی هم حق داره کجا میتونه همچین یکه تازی کنه

  10. ……… وی همچنین دربخشی از سخنانش گفت: دکتر سونوگراف یا هر پزشکی اجازه مصاحبه با هیچ رسانه‌ای را ندارد و صرفا رئیس بهداشت و درمان پاسخگو خواهد بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    جناب دکتر……………….. گمان می کنم رئیس جمهور هم با تمام اختیارات قانونی ، اختیار صدور چنین دستوری را نداشته باشند. اگر من به جای جنابعالی بودم ،عرض می کردم : توصیه ( یا پیشنهاد ) من به دکتر سونوگراف و سایر همکاران پزشک این است که اجازه دهند صرفاً رئیس بهداشت و درمان پاسخگو باشد.

  11. به نام خدا
    من با جناب سهرابی و شخصیت ایشان آشنایی ندارم و تا کنون زیارتشان نکرده ام . ولی اگر بر مبنای صحبتهایشان در این گزارش قضاوت کنم ، با تمام هم و غم و خیلی عجولانه – شخص – پزشک همکارشان را تطهیر کرده و وظیفه خودشان را تمام شده دانسته اند (حتی آنجا که گناه را به گردن پزشک دیگر – نامعین و غایب – انداخته اند )
    جناب دکتر سهرابی ، صرف نظر از اینکه در این مورد خاص چه شده ، چه کسی مقصر بوده و چه کاری یا چه تصمیمی برای بیمار قابل اقدام و اجرا بوده است ،نکته مهم آن است که – ضمن کمال احترام و قدردانی از بسیاری از پزشکان متعهد -، بسیاری دیگراز آنان نیز تعهدشان را نسبت به حرفه پزشکی ، سوگندی که خورده اند ، وجدان و خدا ، از دست داده اند . خود را تافته جدابافته ای می دانند و جز به ماراتن ثروت به چیزی نمی اندیشند . و این امر بویژه در این دورانی که اکثریت مردم با مشکلاتی مخصوصاً اقتصادی دست به گریبانند ، روش شایسته ای نیست . ( لازم است عرض نمایم که من رادیو لوژیست مورد بحث را هم نمی شناسم و نسبت به مشارالیه اظهار نظری نکرده ام )
    بحث من یک صحبت عمومی و کلی است و بنظر من بخش متعهد جامعه پزشکی باید از حرمت و عزت این حرفه دفاع نمایند . چه تجربه – و نیز علم روانشناسی – نشان می دهد که طرح موضوع از طرف افراد همچون من ( غیر پزشک ) نتیجه قابل قبولی ( به علت ایجاد حساسیت و واکنش روانی ) در پی ندارد . والسلام.
    خداوندا در توفیق بگشای.

  12. متاسفانه صحبت های آقای سهرابی خیلی به قول دوستمان توجیه کننده است، برادر کاری بکن. راهی پیدا کن

  13. این دکتر به چند دلیل برای شهرستان خوب نیس
    بنده تحقیقاتی داشتم از بیماراشان…..
    دین ما اسلام ناب محمدی است و اگه ما پیرو ان دین هستیم نباید یک اقا خانمها رو ….
    در صورتی که خانم میتواند سونو بارداری رو انجام بده
    و دلیلی به امدن متخصص نیس این خانم دکتر به راحتی میتواند اینکارو بکند
    با تشکر از سایت خوب طبس نیوز که خود در جریان فشارهای زیاد به این سایت خوب هستم از جمله …..
    طبس نیوز نام اصلی این سایت نیس نام اصلی این سایت صدای مردم طبس است
    باسپاس

  14. بابا چرا انقدر ناجوانمردانه میتازید به بنده خدا. اصن تشخیص هیچ وقت صد در صدی نیست. نهایت اگه تشخیص هم میداد که شاید داده و نگفته جز استرس چیزی برای خانواده نبود.و بعدش هم بخاطر نقص عضو که دستور کورتاژ نمی دن.
    از همه ی اینا مهم تر شما چرا حکمت و مصلحت خدا رو نادیده گرفتید؟
    همه ی تقصیرا رو نندازین گردن این بیچاره. اون اصلن تو این قضیه مقصر نیست. تتزه سونوگرافی چند جای دیگه هم انجام شده. چرا اونا تشخیص ندادن؟
    فقط خدا، خدا، خدا

  15. پزشکی علم تجربی است و علم ریاضی یا فیزیک نیست که۱۰۰ درصد تشخیص بدهد.در سونوگرافی جنین واضح در زیزچشم پزشک دیده نمی شود بلکه دراثربرخورد امواج اولتراسوند به بافتهای جنینی و برحسب جذب ان تصویری سیاه وسفید وناواضح به دست می اید که تاحدی تشخیصی است.در معتبرترین کتابهای پزشکی تشخیص هیچ بیماری با سونوگرافی یاحتی ازمایش دربهترین مراکز پزشکی ۱۰۰ درصدنیست.بهتراست ابتدا به جای نشرحرفهای عوامانه دراین موضوعات مطالعه وتحقیق کرده وبعد ان رانشردهیم

  16. در تهران از طریق سونوگرافی بچه که در ۴ ماهگی بوده تشخیص دادن قلب نداره و دکتر گفته بچه باید بندازین، اما طبس تشخیص ندادند که دست نداره؟

  17. باعرض سلام .به نظر من این که میگن صد درصد تشخیص داده نمیشه میخوان توجیه کنن مگه میشه دست و پای بچه رو نبینن چند وقت پیشم این مشکل بوده که سونوگرافی انجام شده به پدر بچه میگن بچه شما ۴تا دست داره وقتی یزد میرن سونوگرافی میگن دوقلو دارین شما.اگه این خانواده یزد نمیرفت و بچه سقط میشد به نظر شما درست بود اگه نظر منو نزارین دیگه خبراتونو نمیخونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هفده =