وجود بیشترین محصول آنغوزه استان در شهرستان‌های طبس و بشرویه/ صادرات بیش از ۹۰ درصد آنغوزه برداشت شده به خارج

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین محصول آنغوزه در شهرستانهای طبس و بشرویه وجود دارد، گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از ۶۵ تن آنغوزه در استان برداشت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: به دلیل نبود صنایع فرآوری در کشور، بیش از ۹۰ درصد آنغوزه برداشت شده از مراتع استان به خارج از کشور صادر می شود.

شریفی افزود: کشور هندوستان و پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تولیدات دارویی و تهیه ادویه مهمترین مقصد صادرات آنغوزه استان است.

وی گفت: ۹۲ هزار هکتار از اراضی استان به آنغوزه اختصاص دارد که در شهرستانهای طبس، بشرویه، فردوس و قاین واقع شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین محصول آنغوزه در شهرستانهای طبس و بشرویه وجود دارد،خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود امسال بیش از ۶۵ تن آنغوزه در استان برداشت شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به ارزش اقتصادی بالای این محصول تصریح کرد: سازمان جنگلها قیمت پایه این محصول را امسال به ازای هر کیلوگرم ۸۰ هزار تومان اعلام کرده که ممکن تا دو برابر این قیمت نیز خرید این محصول در سطح بازار انجام شود.

وی با بیان اینکه پارسال برداشت آنغوزه در سطح استان ممنوع بوده ، افزود: خشکسالی و در معرض خطر بودن این گیاه موجب شد تا برداشت آن در تمامی شهرستانها ممنوع اعلام شود.

وی ادامه داد: برای برداشت این گیاه دارویی با ارزش در استان طرح‌هایی تعریف می‌شود و باید مجریانی که در مزایده برنده می‌شوند پس از برداشت گیاه دارویی برای بذرپاشی و انجام کارهای اصلاحی و احیای گونه اقدام کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی همچنین یادآور شد: هدف از اجرای طرح و انتخاب مجری، جلوگیری از برداشت گیاهان در معرض خطر نابودی، حمایت از بهره‌برداران محلی، کوتاه کردن دست دلال‌ها و احیای مراتع است.

از جمله خواص دارویی آنغوزه ،ادرارآور و ضد سوزش ادرار است، برطرف کننده بلغم هضم کننده غذا، درمان تب‌ها، درمان ذات‌الریه، برونشیت و سرفه و سرماخوردگی و کاهش دهنده فشار خون مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =