شناسایی ۹ قلاده یوزپلنگ در منطقه نایبندان طبس

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: درحال حاضر ۴۰ تا ۷۰ قلاده یوزپلنگ نیز در جهان وجود دارد که یکی از زیستگاه‌های اینگونه حیوانی در معرض خطر انقراض، پناهگاه حیات وحش نایبندان شهرستان طبس می باشد که تاکنون ۹ قلاده در آن شناسایی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس به نقل از باشگاه خبرنگاران، آرامنش افزود: اقدامات انجام شده برای جلوگیری از انقراض گونه‌ها شامل معرفی و ثبت مناطق دارای ارزش زیستگاهی تحت عنوان مناطق تحت مدیریت و حفاظت از این زیستگاه‌ها با ساخت آبشخور، تلمبه بادی و آب انبار، تامین آب و آبرسانی در مناطق صعب العبور و تعلیف حیات وحش به صورت در برخی مناطق تحت حفاظت است.

وی تصریح کرد: این اداره کل برای جلوگیری از شکار بی رویه حیات وحش با اعزام ماموران به گشت و کنترل مستمر مناطق می‌پردازد و در راستای آشنایی مردم با مباحث محیط زیست با برگزاری کارگاه آموزشی، نمایش فیلم و انیمیشن، توزیع کتاب‌های آموزشی، شرکت در نمایشگاه‌ها و دیگر فعالیت‌ها برای تنویر افکار عمومی به منظور شناخت و حمایت از گونه‌های جانوری اقدام می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهارکرد : در حال حاضر یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، پلنگ در منطقه حفاظت شده شاسکوه، کرکس مصری در منطقه حفاظت شده آرک و گرنگ در شهرستان خوسف و منطقه حفاظت شده مظفری در فردوس و بالابان که در سطح استان پراکنش دارد زندگی می‌کنند.

آرامنش گفت: با توجه به ۱۷ سال خشکسالی متوالی که در استان حاکم بوده توانستیم با تغذیه دستی و توزیع آب و علوفه از مهاجرت گونه‌ها جلوگیری کنیم با این حال اگر شرایط به این منوال باشد گونه‌های جانوری در سطح استان در شرایط نامطلوبی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: از گونه‌های در حال انقراض استان ۱۴ گونه در فهرست لیست سرخ قرار داد که پرندگانی نظیر بالابان، کرکس مصری، عقاب تالابی، عقاب شاهی، هوبره و پستاندارانی نظیر یوزپلنگ، پلنگ، قوچ و میش، کل و بز، آهو، جبیر و زرده بر در این فهرست هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی همچنین یادآور شد : خزندگانی نظیر لاک پشت مهمیزدار، لاک پشت آسیایی و آگامای سروزغی نیز در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) نام برده شده‌اند که یوزپلنگ در شرایط حادتری در این بین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =