انتقاد تند امام جمعه موقت طبس از عملکرد اخبار هواشناسی سیما/ افزایش آمار طلاق از تبعات تغییر ارزش‌ها و فرهنگ است

امام جمعه موقت طبس با انتقاد از عملکرد اخبار هواشناسی سیما گفت: شاید صدا و سیما به خاطر این دمای دقیق هوای طبس را اعلام نمی‌کند که اعلام دقیق دمای هوای طبس تعهداتی را ایجاد می‌کند و مردم طبس نسبت به اخبار هواشناسی سیما کم اعتماد و بی‌اعتماد شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، حجت الاسلام زنجانی طبسی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه طبس با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری برای نام‌گذاری هفتم تا دوازدهم تیرماه به نام «هفته حقوق بشر آمریکایی» اظهار داشت: این نام‌گذاری به دلیل جنایات مختلفی آمریکا در این هفته از جمله انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تهران در تیرماه سال ۶۰ و  شهادت ۷۲ تن و در رأس آن شهید بهشتی، ترور آیت الله صدوقی در ۱۱ تیر سال ۶۱، بمباران سردشت در ۸ تیر ماه سال ۶۶ که حدود دویست نفر به شهادت رسیدند و بیش از هزار شیمیایی شدند و مواد شیمیایی را آمریکا به صدام داده بود و صدام هم با اجازه آمریکا این کار را کرد و حمله جنایتکارانه آمریکا به هواپیمای مسافربری که در ۱۲ تیر سال ۶۷ انجام شد، صورت گرفته است.

زنجانی طبسی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح بنیاد زائر اشاره کرد و گفت: در دولت قبل، مقام معظم رهبری طرح بنیاد زائر را مطرح کردند و فرمودند استان‌ها در مشهد مقدس زائرسراهایی داشته باشند تا زواری که از استان‌هایشان میایند در آنجا اسکان کنند.

وی اضافه کرد: شهرداری مشهد قدم اول را برداشت و اکنون ۸۰۰ متر زمین استان خراسان جنوبی نزدیک حرم دارد و بقیه امکانات و خدمات هم بصورت رایگان انجام می‌دهند و نیاز به همت من و شما برای کمک به اجرای این طرح دارد و در این خصوص خیرین و مردم وارد شوند و در ثواب آن سهیم باشند.

امام جمعه موقت طبس با اشاره به موضوع قاچاق کالا گفت: قاچاق فراری دادن کالا از مرز بدون پرداخت عوارض گمرک است، دو نوع کالا وجود دارد کالای ممنوعه و کالای قاچاق، کالای ممنوعه کالایی که ورود آن به کشور ممنوع است مثلا ورود اسلحه یا شراب، مورد دوم کالاهای معمولی است که بدون قانون و عوارض گمرکی وارد مرزهای کشور شود و ضرر و زیان‌های بسیاری را به اقتصاد مملکت می‌زند.

وی به پیامد‌های منفی قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: از جمله پیامدهای قاچاق کالا کاهش درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت، خروج ارز از کشور، فرار گسترده سرمایه، افزایش بیکاری و کاهش تولیدات صنعتی است.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه به موضوع طلاق پرداخت و گفت: استان ما یکی از استان‌هایی است که طلاق در آن زیاد است و متأسفانه در این استان طلاق در شهر ما زیاد است، ما باید ازدواج را آسان و طلاق را سخت بگیریم ولی متأسفانه برعکس است، وقتی ارزش‌ها و فرهنگ عوض می‌شوند این تبعاتش است.

امام جمعه موقت طبس به عوامل طلاق اشاره و گفت: توقعات نامحدود زن و مرد از یکدیگر، حاکم شدن روح تجمل‌گرایی و اسراف و تبذیر در خانواده‌ها، دخالت‌های بیجای افراد در زندگی جوانان، بی‌اعتنایی زن و شوهر به خواسته‌های یکدیگر و عدم تناسب فرهنگی از عوامل طلاق است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود آب اشاره کرد و گفت: مردم اسراف نکنند و در الگوی مصرف تجدید نظر کنند و مسئولین هم باید برنامه‌ریزی کنند یکی از مواردی که خیلی در مصرف آب اثر می‌گذارد کولرهای آبی است، هر کولر آبی در ۲۴ ساعت حدود ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند، مسئولین باید برنامه‌ریزی کنند و تسهیلاتی را قرار دهند تا کولرهای گازی جایگزین کولرهای آبی شود.

زنجانی‌طبسی در پایان خطبه‌های نماز جمعه گفت: می‌خواهم درد دلی کنم که شاید درد دل خیلی از شما باشد اگر کسی از من ناراحت شد من معذرت‌خواهی می‌کنم، چند روز پیش صدا و سیما گفت شهری با ۴۱ درجه گرمترین شهر است یا دیروز اعلام کرد خوزستان روز بسیار گرمی را با ۴۵ درجه گذراند، در همین روزهایی که صدا وسیما اعلام کردید سری به آرشیو خود بزنید،.ساعت ۱۰:۰۵ دقیقه صبح اخبار استان اعلام می‌کند هم اکنون هوای طبس ۴۶ درجه است، ساعت ۳ و ۴ بعد از ظهر چند درجه است؟ چطور شد که ۴۵ و ۴۱ درجه گرم‌ترین اعلام می‌کنید اما ۴۶ درجه نه.

وی با انتقاد تند از عملکرد اخبار هواشناسی سیما گفت: نمیدانم شما درجه را نمی‌فهمید یا اینکه ما را به حساب نمی‌آورید که اینجا چه خبر است و مردم در این گرما چه می‌کشند شاید هم می‌دانید اگر شما این درجه‌ها را اعلام کنید باید تعهداتی را انجام دهید و برای فرار از آن تعهدات درجه گرمای طبس را اعلام نمی‌کنید.

وی با قدردانی از کارکنان هواشناسی گفت: البته از کارکنان خدوم هواشناسی قدردانی میکنیم اما مردم طبس نسبت به اخبار هواشناسی سیما کم اعتماد و بی‌اعتماد شدند من نمی‌خواهم درجه‌ای را بگویم که طبس به این درجه رسیده و می‌دانیم اگر درجه واقعی اعلام شود تعهدی ایجاد می‌شود.

زنجانی طبسی در این هفته به مناسبت‌های روز بزرگداشت علامه امینی صاحب کتاب الغدیر، روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، روز قلم و شب‌های قدر و احیا اشاره نمود.

9 دیدگاه دربارهٔ «انتقاد تند امام جمعه موقت طبس از عملکرد اخبار هواشناسی سیما/ افزایش آمار طلاق از تبعات تغییر ارزش‌ها و فرهنگ است;

  1. با سلام خدمت همشهریان بزرگوار.ای کاش جناب آقای دکتر زنجانی قبل از ایراد چنین سخنانی قدری راجع به هواشناسی ونحوه کار آن تحقیق می فرمودند،تا ناخواسته زمینه افترا وتهمت مردم را با زبان روزه نسبت به پرسنل هواشناسی وحتی سیما فراهم نکنند.عزیزان همشهری اندازه گیری دما که فقط یکی از دهها پارامتر جوی اندازه گیری شده در سطح ایستگاه هواشناسی طبس می باشد،بر اساس استانداردهای سازمان جهانی هواشناسی(wmo)بوده وبه صورت ساعت به ساعت در طول شبانه روز محاسبه وبدون هیچ گونه تغییری به مراکز جهانی هواشناسی مخابره می شود در پایان هر روز حداکثر مطلق دما که ممکن است فقط در عرض چند ثانیه رخ داده باشد نیز مخابره واز طریق رسانه ها اعلام می گردد.بدیهی است شرایط اندازه گیری یک دماسنج یا سنسور هواشناسی که با دقت یک صدم درجه دمای هوا را اندازه گیری می کند بایک سنسور اتومبیل که متاثر از آلیاژ خودرو،آسفالت معابروهمچنین مدت زمان قرار گرفتن خودرو در معرض آفتاب می باشد ،کاملا متفاوت است.جالب است بدانید که ایمنی تمامی پروازهای هواپیما ها در سرتاسر جهان در بعد هواشناسی بر عهده هواشناسی می باشد واضح است که هر گونه اعلام غیر واقعی دمای هوا صدمات جبران ناپذیری به صنعت هوایی ومسافران وارد می کند.شهروندان محترم بارها از طریق رسانه ها مطلع شده اند که در تابستان سال جاری صرفا با دمای ۴۵ درجه در هند وپاکستان هزاران نفر را به کام مرگ کشاند یا در تابستان سال ۹۲ فقط با دمای ۴۰ درجه ۷۰۰ نفر در لندن تلف شدند . پس چگونه است که دمای سایر کشورها واقعی ودمای اعلام شده از سوی هواشناسی غیر واقعی است.آیا باز هم فکر می کنید که دمای ۴۸ یا ۴۹ درجه که از سوی هواشناسی اعلام می شود غیر واقعی است.انشا ا… خداوند همه مارا در صراط مستقیم قرار دهد با تشکر

  2. سلام
    حضور هموطنان عزیز باید عنوان کنم که وظیفه و رسالت سازمان هواشناسی و خبر هواشناسی اعلام کمیت های هواشناسی بر اساس مبنای علمی است و تعهدی که موردنظر شماست بر عهده نهادهای دیگر دولت از جمله استانداری و فرمانداری و … می باشد.

  3. با سلام و وقت بخیر به همه طبسی های عزیز
    اینجانب به عنوان یک کارشناس هواشناسی لازم می بینم در این زمینه به چند نکته اشاره بکنم:
    – بر اساس آمارهای سازمان هواشناسی کشور، دمای بیشینه در طبس در روز شنبه ۱۳ تیر ماه ۴۵.۷ درجه، در روز جمعه ۱۲ تیر ۴۵.۵ درجه، در روز پنجشنبه ۱۱ تیر ۴۴ درجه و در روز چهارشنبه ۱۰ تیر ۴۴.۲ درجه گزارش شد؛ که لازم به ذکر است طبق آمارها در روز تقریبا بیست ایستگاه یا منطقه گرمتر از طبس وجود داشته است. به عنوان نمونه می توان به دهلران و بستان اشاره کرد که در هر کدام در روز شنبه ۱۳ تیر دمای بیشینه ۵۰ درجه را داشتند و در دهلران و مهران در روز جمعه ۱۲ تیر دمای ۵۱ درجه گزارش شد و ایستگاه هواشناسی شوش برای روز ۱۱ تیر ماه دمای ۵۰ را ثبت کرده است.
    – و بعموما برای اطلاع رسانی در شبکه های سراسری فقط به گرمترین و خنک ترین مراکز استان ها اشاره می شود
    – بر کسی پوشیده نیست که تحمل دمای حدودا ۴۶ درجه بسیار سخت و طاقت فرساست و به ویژه اینکه این روزها همراه شده است با ایام ماه مبارک رمضان و سختی این روزهای گرم دوچندان شده است.
    – و در نهایت انتظار میرود این اطلاع رسانی با توجه به محدودیت زمان در شبکه های سراسری از شبکه های استانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با جزئیات بیشتر در اختیار هموطنان عزیز قرار بگیرد.

  4. احسنت به اقازنجانی اخه دروغ تا کی وتاچه حد وقتی که دماسنج هوای طبس میگه ۵۵ درجه اون وقت اینها اسمشهم نمیبرند پیگیر باشید ممنون

  5. احسن جناب زنجانی یعنی واقعا شما همچه جراتی داشتید که ما نمی دونستیم اصلا ما اعتمادمان نسبت به شما ۱۸۰ درجه فرق کرد حالا شدید یک منتقد واقعی نترس که قرار است انشالله همه مشکلات و موانع موجود راجهت حل مشکل به سمع و نظر مسوولین برسانید هر چند بکامشان خوش نیاید. ما همواره دعاگو و پشتیبان شماییم .

  6. درست فرمودیداستادزنجانی ایاازنظرشرع ودین درسته به خاطراینکه تعهداتی برای کسی ایجادنشوددرحق مردم شهرستان طبس دروغ بگویند؟ازجنابعالی تقاضادارم که این موضوع رادنبال کنیدتابه سرانجام برسدانشاا..باقی الصالحاتی بماند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − دوازده =