شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران روستایی، گامی مهم برای سالم‌سازی اقتصاد

خوارزمی گفت: ایجاد شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران روستایی، گامی مهم برای سالم‌سازی اقتصاد و ایجاد ارزش افزوده و افزایش سرانه درآمدی روستاها است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، مهدی اخوان‌صفار سرپرست فرمانداری ویژه طبس در جلسه طرح مشارکت روستاییان در راه‌اندازی واحدهای تولیدی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های دولت اشتغال است و باید در این طرح همه ما مشارکت و همکاری کنیم.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی در دستور کار است و دولت به جد پیگیر است، یکی از مواردی که باعث رونق هر جامعه‌، تولید و اقتصاد است.

اخوان با توجه به طرح مشارکت روستاییان در واحدهای تولیدی گفت: یکی از اهداف طرح راه‌اندازی واحدهای تولیدی است و باید از این فرصتی که دولت برای مردم فراهم کرده نهایت استفاده را ببریم و ان شاءالله خروجی خوبی داشته باشیم و برای اجرایی کردن این طرح ها همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط لازم است و طرح های پیشنهادی باید هرچه سریع تر ارائه و در صورت لزوم اصلاح شود.

در این جلسه بخشداران بخش مرکزی، دستگردان و دیهوک به ارائه طرح‌های مشارکتی در حوزه بخش‌های خود پرداختند که در مورد هر طرح جداگانه با حضور احمد خوارزمی مشاور معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری در مناطق محروم و یونسی معاون مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی بحث و تبادل نظر شد.

تولید شیلات، کارخانه آب معدنی، کارگاه تولید شن و ماسه و تأسیس شرکت گردشگری از مهمترین طرح‌های پیشنهادی ارائه شده در این جلسه بود.

احمد خوارزمی در این جلسه هدف از تشکیل تعاونی عمران و توسعه پایدار روستایی سازمان‌های توسعه اقتصادی بومی را ساماندهی خلاق بین تولید و بازرگانی برشمرد.

خوارزمی ایجاد شرکت های تعاونی توسعه و عمران روستایی را گامی مهم برای سالم‌سازی اقتصاد و ایجاد ارزش افزوده و افزایش سرانه درآمدی روستاها دانست و با ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه تکمیل طرح های مشارکت مردمی گفت: این طرح‌ها باید طوری باشد که اثر آن در اقتصاد و اشتغال روستاها مشهود باشد.

مشاور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول ریاست جمهوری به اهمیت اقتصاد مقاومتی طبق توصیه‌های مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: انجام این امر به همت و حمایت همگان نیاز دارد و روستاها می‌توانند بسیار نقش‌آفرین باشند.

خوارزمی حل مطالبات روستاییان و نیازهای آن‌ها را یک امر مهم در نظام و دولت تدبیر و امید ذکر کرد و خواستار تداوم مشارکت روستائیان و مسئولان در انجام طرح‌های توسعه روستایی شد.

وی گفت: مالکیت این شرکت تعاونی‌ها مردم بومی منطقه و مدیریت آن بر عهده نخبگان و تحصیل‌کرده‌های روستاها و مردم بومی است و وظیفه سازمان بالا بردن سرانه روستا، تولید ثروت، ایجاد پول و ارزش افزوده است.

خوارزمی در مورد انواع ارزش افزوده گفت: ارزش افزوده شامل سرمایه‌های منابع انسانی که خود مشتمل بر علم، کرامت و مهارت است، دام و طیور، کشاورزی، صنایع دستی، توسعه تجارت محصولات روستا، صنایع سنگین و سبک و صدور خدمات و مهارت‌های فنی است.

وی به انواع سازمان‌های توسعه اقتصادی اشاره کرد و گفت: سازمان‌های توسعه اقتصادی، شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه و عمران منطقه‌ای و شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران محلی است.

خوارزمی در ادامه گفت: مراحل تشکیل سازمان‌های توسعه اقتصادی خلاق بومی شامل آموزش مبانی توانمندی فردی، آموزش مبانی پژوهش و ارزش افزوده، آموزش نحوه تشکیل گروه‌های توسعه پایدار، آموزش نحوه تشکیل خوشه و زنجیرهای اقتصادی و تولیدی، آموزش نحوه تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران روستایی و آموزش نحوه تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه و عمران منطقه‌ای است.

خوارزمی در مورد روش‌های تامین مالی سازمان گفت: تامین مالی سازمان از طریق فروش سهام به مردم، مشارکت و سرمایه‌گذاری، کمک‌های بلاعوض و استقراض از بانک‌ها می‌باشد.

وی گفت: این طرح با حضور ۲۰۰ نفر از سرپرستان خانوار که ۲۰ درصد اجرای طرح تولیدی را به عنوان آورده تأمین نمایند، دولت در مقابل ۸۰ درصد مابقی را با ارائه تسهیلات ۳ تا ۱۰ درصد در اختیار آنان قرار می‌دهد همچنین سهم آورده هر فرد نباید از یک سوم یارانه دریافتی خانوار کمتر باشد و طرح‌هایی که در قالب تعاونی باشد از مزایای بیشتری برخوردار خواهد بود.

خبرنگار ۱۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =