حادثه ای که به فراموشی رفت/دلایل سقوط ایران ۱۴۰ عازم طبس اعلام می شود؟

همزمان با نزدیک شدن به سالروز سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ در تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳، سرپرست جدید سازمان هواپیمایی کشور خبر می دهد که گزارش بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشور در رابطه با این سقوط، آماده و طی هفته جاری به مراجع ذی‌ربط ارسال می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،اگرچه از همان روز سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ که در طول یک سال اخیر بیشتر به آنتونوف ۱۴۰ تبدیل شد، کار گروه‌های تحقیقاتی برای کشف علت حادثه تشکیل شد اما مشخص نشدن ابعاد و دلایل این حادثه صدای بعضی از نمایندگان مجلس را درآورد و باعث شد یکی از موارد طرح استیضاح ۲۴ بندی وزیر راه و شهرسازی  به شکل خاص به موضوع سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ اختصاص یابد.

بر این اساس اگرچه حدود ۲ ماه ‌پس از بروز سانحه ایران ۱۴۰ علیرضا جهانگیریان در نشست خبری، عواملی از جمله نقص فنی هواپیما، ایراد خلبان و البته مشکلات جوی را از عوامل اصلی این حادثه اعلام کرد که البته اظهارات وی با تردید کارشناسان این صنعت همراه بود اما تاکنون گزارش نهایی این حادثه از سوی مراجع قانونی اعلام نشد.

به این ترتیب مشخص نشدن گزارش نهایی این حادثه به عنوان یکی از مسائلی مطرح شد که احتمال حضور آخوندی در صحن علنی بهارستان را تشدید کرد تا جایی که از گوشه و کنار خبر رسید یکی از دلایل استعفای جهانگیریان رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشور همین موضوع بوده است.

این موضوعات در حالی مطرح شد که محمد فیروزی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در خصوص احتمال فشار نمایندگان برای استعفای جهانگیریان اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: ادامه مدیریت جهانگیریان به نفع هواپیمایی بود.

همچنین علیرضا خسروی عضو کمیسیون مجلس هم درباره استعفای جهانگیریان گفت: اگرچه یکی از موارد مطرح شده در استیضاح وزیر راه و شهرسازی بحث پیگیری آخرین اقدامات در خصوص متخلفان سقوط حادثه هواپیمایی آنتونوف ۱۴۰ بوده است، اما استعفای جهانگیریان ربطی به این موضوع ندارد.

به گفته وی توضیحات رئیس مستعفی سازمان هواپیمایی کشوری درباره هواپیمای ایران ۱۴۰ برای نمایندگان مجلس قانع‌کننده بود.

پس از استعفای جهانگیریان، وزیر راه و شهرسازی ترجیح داد سکان هدایت سازمان هواپیمایی کشور را به فردی از درون همین سازمان بسپارد و سرانجام محمد خداکرمی، معاون هوانوردی و امور بین الملل این سازمان را به عنوان سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری منصوب کرد.

بر اساس این گزارش سرپرست جدید سازمان هواپیمایی کشور در حاشیه چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، در خصوص آخرین وضعیت ارائه‌ی گزارش سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ گفت: گزارش تکمیلی این سقوط از سوی مسوول اصلی بررسی سانحه در روزهای گذشته نهایی و با انجام پیگیری‌های لازم در هفته جاری به مراجع ذیربط ارائه می‌شود.

به نظر می رسد سرانجام گزارش سقوط ایران ۱۴۰ که یک سال در نهایی شدن آن تاخیر شده تکمیل و با اعلام ابعاد و دلایل اصلی این سانحه از سوی سازمان هواپیمایی کشور، انتظار حداقل ۴۰ خانواده ایرانی برای مشخص شدن مقصران این حادثه به پایان برسد.

گفتنی است پرواز شمارهٔ ۵۹۱۶ تهران – طبس که از نوع ایران ۱۴۰ و متعلق به هواپیمایی سپاهان (هسا) بود، در ۱۹ مرداد ۱۳۹۳، لحظاتی پس از پرواز خود از فرودگاه مهرآباد در ساعت ۹:۱۸، در شمال فرودگاه بر فراز شهرک آزادی و نزدیکی اتوبان فتح سقوط کرد. این هواپیما دارای ۴۸ سرنشین بود که مرگ ۳۹ تن از آنان تأیید شد. خلبان این هواپیما معلم خلبان علی ایزدپناهی با درجه استاد خلبانی با ۸۰۰۰ ساعت پرواز بدون حتی یک سانحه، از بازنشسته‌های نیروی هوایی ارتش بود. بنا به گزارش‌ها لحظاتی پس از پرواز با برج مراقبت تماس گرفته و اعلام مشکل کرده بود. عامل اصلی سقوط هواپیما مشکل پیدا کردن موتور سمت راست و توقف حرکت آن بود. خلبان پس از آنکه متوجه می‌شود یکی از موتورها از کار افتاده فرصتی برای بازگشت به فرودگاه مهرآباد را نداشته، به همین دلیل قصد فرود آوردن هواپیما در شهرک آزادی را داشت که این حادثه رخ داد. از زمان برخاست تا سقوط هواپیما تنها ۴ دقیقه طول کشید.

منبع:پارسینه

11 دیدگاه دربارهٔ «حادثه ای که به فراموشی رفت/دلایل سقوط ایران ۱۴۰ عازم طبس اعلام می شود؟;

  1. آهای بنده نا اهل
    واقعا که انسان بی …………… هستی
    یعنی تو فکر می کنی که طبسی ها واقعا نیازی به مشهور شدن به این شکل را داشتن آخه طبس خیلی بیشتر از اونی که تو بتونی درک کنی شناخته شده ست اول به خاطر زلزله مشهور سال ۵۷ دوم هم به خاطر سقوط هواپیماهای آمریکاییها در صحرای طبس که مثل بمب در تمام دنیا سر و صدا بر پا کرد ( اگه سواد داری میتونی توی تقویمها ۵ اردیبهشت رو نگاه کنی)
    از بقیه عذر می خوام که اینطوری صحبت کردم ولی کمتر از این رو لایقش ندونستم

  2. مطمعنا به اینصورت پیش بره هیچ جوابی از کسی نمیگیریم . اگر هم به خاطر حقوق آن ازدست رفتگان از سوی مردم اعتراضی هم بشه . اسمش میشه آشوب .

  3. باید واقع بین بود! حالا علت سقوط هرچه که بود مسلما” تعمدی نبود! بخدا رفتگان این حادثه رو بیامرزه ولی نه کسب به زور مجبورشون کرده بود که به اون هواپیما بیان و نه با رفتنشون شب صبح نشد و صبح هم شب نشد! بدون اونا هم دنیا ادامه داره دوستان! فراموش نکنیم که این حادثه ثمراتی هم برای طبس داشت همینکه تمامی مردم ایران و بسیاری از مردم جهان اسم طبس رو شنیدن خودش کلی ارزش داشت!

    1. واقعا متاسفم برای استدلالت.اگه از خانواده شما هم در بین جانباختگان بودند همی حرفا رو می زدی.شنیدن اسم طبس چه ثمره ای داشته اونم با رفتن ۳۸ عزیز…….

    2. فکر کنم این بنده نااهل خیلی عاشق دیده شدنه
      استدلال هایی که میاری فقط واسه دوران جاهلیت که چارتا قمار بازو بتونی ساکت کنی کارایی داره
      همانطور که بدون اونا زندگی کردن جریان داره بدون شما و امثال شما هم جریان داره ولی فرقش اینه که خیلی از اونایی که رفتن آدمای فهیم و تحصیل کرده بودن!
      اگه خیلی عاشق اینی که اسم طبس را عالم و آدم بشنون هماهنگ می کنم یه روز بیا پیش خودم، دیگه کاری نداشته باش باهات چیکار دارم. اونش با من. اونوقت می بینی که در کمتر از یه روز مثل بمب صدا میکنی!
      بله باید واقع بین بود!

  4. ضعف مدیران استان وشهرستان را می رساند که بعد از یک سال هیچ اقدامی در خصوص علت این حادثه صورت ندادند .

    1. مدیران و مسئولین شهرستان اگر بخواهند از این حادثه که حق و حقوق مردم در آن است را پیگیری کنند مطمئناً پست های خود را از دست خواهند داد. این حادثه را هم باید مانند خیلی از سهل انگاری های مسئولین به فراموشی سپرد

  5. به نام خدا …………. میگن ممکنه علتش این بوده که کشور سازنده ش هواپیما ساز نبوده . خدا عالمه.

  6. اگه از دست رفتگان این حادثه از بیوت تهرانی های پر ادعا می بودند ببینید که کار را به کجا می کشیدند
    ولی خوب طبسی هستیم و چوب مظلومیتمان را خورده و می خوریم
    هر چند دیگه هیچکدوم از عزیزانمون را دیگه بدست نخواهیم آورد ولی خوب علل دقیق حادثه و بازجویی از مقصران احتمالی می تونه مرهم بسیار کوچکی برای دل بازماندگانشان باشه
    من که دیگه با هواپیما سفر نخواهم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + شش =