ایجاد بازارچه صنایع دستی در طبس

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور از در دستور کار قرار گرفتن ایجاد بازارچه صنایع دستی در طبس خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از شبستان،سمیع الله حسینی مکارم شب گذشته (۸ شهریور) در نشست خبری با اصحابه رسانه استان اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد توجه جدی دولت قرار گرفته و دو محور اساسی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به این حوزه برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه باید میزان گردشگران خارجی کشور به ۲۵ میلیون نفر برسد، افزود: در حال حاضر ایران سالانه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی دارد.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: امروز دنیا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارز از طریق گردشگر خارجی به دست میآورد که سهم ایران حدود ۷.۵ میلیون دلار بوده است.

حسینی مکارم با بیان اینکه تاکنون در ایران بیش از ۳۲ هزار اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده و ۱۹ اثر تاریخی ثبت یونسکو شده، تصریح کرد: در کشور یک میلیون بنا تاریخی وجود دارد که بسیاری شناسایی و مورد ثبت قرار نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آثار تاریخی شناسایی شده در خراسان جنوبی حکایت از تمدن ۳۵ هزار ساله دارد، بیان کرد: مدرسه شوکتیه بیرجند بعد از دارالفنون نخستین مدرسه به سبک جدید در ایران است.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه خراسان جنوبی در حوزه گردشگری تاریخی، فرهنگی و طبیعت گردی ظرفیت دارد که می‌تواند به فعلیت برسد، افزود: در این استان ۸۰۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است.

حسینی مکارم یکی دیگر از ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی را کویر دانست و بیان داشت: امروز در دنیا چاره‌ای نداریم جزء اینکه به سمت صنعت گردشگری برویم چرا که موجب تقویت اقتصاد و ایجاد اشتغال و تعاملات فرهنگی می‌شود.

وی با بیان اینکه با سفر به خراسان جنوبی شناخت و نگاه او به استان بسیار تغییر کرده است، گفت: راه اندازی کمپ گردشگری بر عهده بخش خصوصی است اما تا دو سال آینده اعتباراتی برای زیرساخت‌های کمپ رصدخانه سه قلعه، کمپ همت آباد زیرکوه و دهسلم نهبندان اختصاص خواهد یافت.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به این که کویر و مجتمع‌های آب درمانی موجود در این منطقه قابلیت های زیادی برای سرمایه گذاری دارد، افزود: در سال ۹۵ برای زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری آبگرم معدنی فردوس کمک خواهیم کرد.

حسینی مکارم ادامه داد: همچنین به تاسیس موزه نسخ خطی در مدرسه علیای فردوس و تجهیز کتابخانه و مرکز ثبت اسناد آثار تاریخی کمک می‌شود.

وی از تکمیل بازارچه صنایع دستی فردوس و قائن تا پایان امسال خبر داد و بیان کرد: بازارچه صنایع دستی بیرجند و طبس در دستور کار قرار دارد.

حسینی مکارم با تاکید بر اینکه باید خراسان جنوبی به مقصد گردشگری تبدیل شود، اظهار کرد: این استان سهم خود در جذب گردشگر را حفظ نکرده و باید نقشه راه و برنامه های خود در این حوزه برای سال‌های آینده را مشخص کند.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری عنوان کرد: در سال جاری در معرفی و بازاریابی و تبلیغات استان کمک خواهیم کرد.

حسینی مکارم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه صنایع دستی ایران از نظر تنوع و کیفیت رتبه سوم در دنیا را دارد، گفت: اما به لحاظ عرضه و تقاضای صنایع دستی با مشکل مواجه هستیم.

به گفته وی استان خراسان جنوبی نیز سالهای گذشته در زمینه ترویج، آموزش، تولید و ایجاد بازار صنایع دستی به خوبی فعالیت نکرده است اما خوشبختانه در حال حاضر خانه صنایع دستی در باغ رحیم آباد طراحی شده است.

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قول مساعد پرداخت هزینه‌های آموزش ۵۰ نفر در کلاس های صنایع دستی حوله بافی را  داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 17 =