آغاز برداشت خرما از بیش از هزار و ۵۸۰ هکتار سطح زیر کشت نخیلات در شهرستان طبس

معاونت سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵ هزار تن خرمای اصلاح شده و بومی از ۱۵۸۵ هکتار سطح زیر کشت نخیلات در شهرستان طبس برداشت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، مهندس داوود بخشایی معاونت سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اعلام این خبر سطح زیر کشت نخیلات در این شهرستان را ۱۵۸۵ هکتار اعلام کرد و پیش بینی نمود از این سطح بیش از ۵۰۰۰ تن خرمای اصلاح شده و بومی برداشت شود.

وی افزود: با توجه به اقدامات انجام شده درسال های اخیر بویژه توزیع پاجوش و نهال کشت بافت ارقام مرغوب و تجاری حدود ۱۲۶۸ هکتار از نخیلات شهرستان (معادل ۸۰درصد) اصلاح گردیده که حدود ۳۱۷ هکتارآن بومی می باشد. در مجموع سطح بارده ۱۱۳۱ هکتار می باشد.

بخشایی تعداد بهره برداران خرما در این شهرستان را ۱۵۰۰ نفر و ارقام عمده خرمای اصلاح شده را کبکاب ، زاهدی ، مضافتی ، برشمرد و افزود با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی طبس خرمای تولیدی این شهرستان نسبت به خرمای تولیدی در استان های مبداء خرید پاجوش های اصلاح شده ، از کمیت و کیفیت بهتری برخوردار می باشد.

معاونت سازمان و مدیر جهاد کشاورزی طبس مهمترین اقدامات انجام شده در سال زراعی جاری را توزیع ۵۰۳۷ اصله نهال کشت بافت یارانه دار ارقام زاهدی ، پیارم، خنیزی، شی شی، برحی، ربی، رنگ نو و ۶۸۴ اصله پاجوش خرما یارانه دار رقم مضافتی اعلام نمود .

وی گفت امسال با استفاده از اعتبارات استانی در بخش حفظ نباتات علیه آفات سوسک شاخدار خرما و شپشک شفاف خرما مبارزه تلفیقی در چهار روستا به صورت الگویی صورت گرفته و در همین راستا تعداد ۴۰۰ اصله نخل هرس و تکریب و ۱۲ تله نوری و ۲ تله فرمونی نصب و بیش از ۵۰۰ کیلوگرم طعمه مسموم تهیه و استفاده گردیده است.

مدیر جهاد کشاورزی بیان کرد: همچنین ۶ ترکیب گیاهی و ۲ ترکیب (سم) شیمیایی خریداری که با همکاری مرکز تحقیقات علیه آفت شپشک شفاف خرما به صورت آزمایشی در زمان مناسب (آبان و آذر ماه) در سال جاری استفاده و ترکیب مناسب به بهره برداران اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: جهت آشنایی بهره برداران با روش های مبارزه با کنه تار عنکبوتی خرما ۴ جلسه کلاس آموزشی جهت نمازگزاران بعد از نماز مغرب و عشا در مساجد سطح شهر برگزارکه ۲۰۰ نفر از بهربرداران در این جلسات مشارکت داشته و در همین راستا تعداد ۱۵۰ اطلاعیه نحوه مبارزه با کنه تار تن بین نماز گزاران توزیع شده است. از محل طرح خرید خدمات گیاهپزشکی ۵ نفر ناظر بکار گیری که سطح  ۲۱۵ هکتار از باغات شهرستان را تحت پوشش قرار داده اند.وی خاطر نشان ساخت در حال حاضر ۸۳۵۰  اصله نهال کشت بافت خرما برای توسعه نخلستانها درگلخانه سازگاری شهرستان نگهداری می شود.

شایان ذکر است شهرستان طبس مقام اول سطح زیر کشت و تولید خرمای استان را به خود اختصاص داده است و محصول تولیدی در بازار شهرستان طبس و شهرهای اطراف عرضه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هفت =