وضعیت آب در طبس نگران کننده است

معاون وزیر نیرو گفت: باید از طریق حفر چاه جدید یا روش‌های دیگر کمبود آب را در کوتاه‌مدت جبران کنیم و در زمینه مدیریت مصرف و کشاورزی نیز به سمت روش‌های نوین و علمی حرکت کنیم تا آب موجود را به بهترین نحو مصرف کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس پس از بازدید دسته جمعی از سد نهرین با ارائه گزارشی از وضعیت اقلیمی و پتانسیل های شهرستان طبس، وضعیت آب را در طبس نگران کننده توصیف کرد و افزود: در حال حاضر تأمین آب یکی از اصلی ترین دغدغه ها و اسباب نگرانی است به نحوی که تعدادی از روستاها و نقاط دور و نزدیک با تانکر آبرسانی می شود و به لحاظ اهمیت مسئله آب باید هرچه سریع تر در مورد آن چاره اندیشی کرد تا مسیر رشد و توسعه شهرستان با مشکل مواجه نشود.

اخوان صفار افزود: سه راه حل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رفع مشکل آب مطرح است. در کوتاه مدت باید چند حلقه چاه جدید حفر شود و در میان مدت، مطالعه آب های ژرف و عمیق باید در دستور کار قرار گیرد و در بلند مدت نیز انتقال آب از خارج استان به طبس بعنوان آخرین راه حل باید پیگیری شود و ما در این سه جهت تقاضای همکاری و مساعدت ویژه وزارت نیرو را داریم.

معاون وزیر نیرو در خصوص وضعیت آب در خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی استان کم آبی است و دغدغه اصلی ما تأمین آب در دراز مدت است. این استان نیازمند توسعه و پیشرفت است و رفاه و آسایش و امنیت مردم مهم است تا جلوی مهاجرت گرفته شود.

میدانی افزود: طرح انتقال آب از دریای عمان برای استان های مرکزی ایران در دست مطالعه است و انتقال از یزد نیز جزو گزینه های در دست بررسی است اما چنین آبهایی آبهای گرانقیمتی است و دولت نمی تواند آن را در اختیار بخش صنعت قرار دهد. نظر ما این است که بخش صنعت باید آب مورد نیاز خود را از طریق سرمایه گذاری و مشارکت تأمین کند چرا که این موضوع از عهده دولت به تنهایی خارج است و دولت توانایی تأمین آب ارزان برای بخش صنعت را ندارد ضمن اینکه بسیاری از صنایع و معادن بزرگ آب مورد نیاز را خودشان تأمین می کنند..

معاون وزیر در خصوص راه حل های پیش رو گفت: وزارت نیرو نسبت به مشکلات استان های کم آب مثل خراسان جنوبی بی تفاوت نیست و حساسیت زیادی دارد. سناریوهای مختلفی در دست بررسی است مطالعات آبهای ژرف از سال گذشته شروع شده و مطالعات ژئوفیزیک نیز در حال انجام است. در عین حال طرح های دراز مدت مانع اقدامات کوتاه مدت نیست و باید از طریق حفر چاه جدید یا روش های دیگر کمبود آب را در کوتاه مدت جبران کنیم و در زمینه مدیریت مصرف و کشاورزی نیز به سمت روش های نوین و علمی حرکت کنیم تا آب موجود را به بهترین نحو مصرف کنیم.

4 دیدگاه دربارهٔ «وضعیت آب در طبس نگران کننده است;

  1. هنگامی که بر خلاف نظر اکثر مردم و مکنونات قلبی رهبر عزیز وصرفا به خاطر لجبازی این شهرستان را از یک استان بر خوردار منتزع کنید مشکلات بیشتری نیز رخ نشان خواهد داد واضح ومبرهن است در صورت ابقاع در استان یزد امکان حل معضل کم آبی بیشتر وسریع تر بود باش تا صبح دولتش بدمد کاین هنوز از نتایج سحر است همه بانیان وحامیان این الحاق نامیمون در برابر خدا و مردم فعلی وآیندگان این شهر مسئولند

  2. بهترین و تنها ترین راه حل مشکل کم آبی انتقال آب از خارج استان به داخل استان است چون میزان بارندگی استان کم بوده و آب کشاورزی هم به مصرف شرب و صنعت میرسد

    1. سلام
      این میتونه یکی از هزار راه باشد ولی بهترین راه نیست .بنده نیز چند راه رو در این جا نام می برم شاید قدم کوچکی باشه در کمک به مصرف اب
      ۱- صرفه جویی : صرفه جویی در منازل و در بخش صنعت …. ۲- اصلاح سیستمهای ابیاری در بخش کشاورزی (از سنتی به سیتمهای تحت فشار) ۳- حداقل کردن قیمت برق مصارف خانگی و تغییر الگوی مصرف ( حذف کولر ابی و جایگزین کردن کولر گازی ) که به نظر بنده اینها از همه مهمتر می باشد
      باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =