بدهی ۱۷ میلیارد ریالی زغالسنگ طبس به فرمانداری

بدهی 17 میلیارد ریالی زغالسنگ طبس به فرمانداری

رمضان کریتی ثانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس اظهار داشت: براساس مصوبه هیئت دولت، باید دو درصد از محل فروش شرکت زغالسنگ پروده طبس در اختیار فرمانداری طبس به عنوان نماینده استانداری یزد قرار گیرد تا در راستای عمران شهرستان طبس هزینه شود.

وی ادامه داد: اما باتوجه به اینکه معادن زغالسنگ پروده طبس نوپا بوده و فعالیت این معادن به صورت مکانیزه از خرداد ماه سال ۱۳۸۷ آغاز شده است، و علاوه بر این در سال ۱۳۸۸ بحران اقتصادی دنیا را فراگرفت، شرایط پرداخت این دو درصد برای ما محیا نشد و تاکنون درمجموع تنها حدود سه میلیارد ریال از این مبلغ پرداخت شده است.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس بیان کرد: در حال حاضر حدود ۲۵ هزار تن از محصول این شرکت معادل ۵۰ میلیارد ریال روی زمین مانده، ضمن اینکه شرکت ذوب آهن اصفهان که خریدار اصلی کنسانتره تولیدی معادن زغالسنگ پروده طبس است متأسفانه معمولاً به تعهدات خود عمل نمی‌کند به طوری که هم‌اکنون مبالغ قابل توجهی از این شرکت بستانکار هستیم.

وی اضافه کرد: مهمترین مشکل شرکت زغالسنگ پروده طبس فروش محصول و تأخیر در برگشت سرمایه است که البته پس از انجام برخی تعمیرات در کارخانه ذوب آهن اصفهان و وارد مدار شدن واحد جدید کک‌سازی آن کارخانه از خرداد ماه سال ۱۳۹۱، سالانه به حدود یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن کنسانتره زغالسنگ یعنی معادل تمام تولید فعلی زغالسنگ ایران نیاز خواهد بود، ضمن اینکه کارخانه‌های کک‌سازی دیگری نیز در دست احداث و راه‌اندازی است که براین اساس می‌توان نتیجه گرفت که آینده زغالسنگ بسیار درخشان است.

کریتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجموع بدهی شرکت زغالسنگ پروده طبس به شهرستان حدود ۱۷ میلیارد ریال است که نوید این را می‌دهم تا طی چند روز آینده بخشی از این بدهی پرداخت شود.

وی گفت: شرکت زغالسنگ پروده طبس کاملاً برابر پلان طراحی شده عمل کرده و از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۱۶۰ هزارتن کنسانتره تولید کرده است که هم‌اکنون حدود ۲۵ هزار تن کنسانتره زغالسنگ و ۲۰ هزار تن زغالسنگ خام آماده فرآوری در محل معادن دپو شده است.

وی درباره نرخ فروش زغالسنگ نیز اظهار داشت: قیمت زغالسنگ از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) تعیین می‌شود که قیمت پایه آن در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار ریال در هر تن اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ پروده طبس ادامه داد: باتوجه به اینکه زغالسنگ طبس از نظر بسیاری از پارامترها زغال کیفی شناخته شده است، نرخ فروش آن بین ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در هر تن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − شانزده =